Onhan nämä asiat kunnossa LinkedIn profiilissasi?!

Onhan nämä asiat kunnossa LinkedIn profiilissasi
Jaa somessa:

LinkedIn ei ole enää passiivinen sosiaalinen media vaan viimeisen parin vuoden aikana käyttäjien aktiivisuus on lisääntynyt huomattavasti. Yksi syy on se, että LinkedInissä pääsääntöisesti käyttäjät kunnioittavat LinkedInin etikettiä ja pitävät keskustelun sekä aiheet ammattimaisina ja businessläheisinä. Sosiaalisen median suosituin kanava Facebook alkaa olla taas niin täynnä kaikkea, että oma seinä vaikka kuinka sitä yrittäisi trimmata, kärsii itselle epäolennaisten ja ei kiinnostavien asioiden paljoudesta.

Samalla, kun LinkedIn on kasvattanut suosiotaan sekä uusien, että eritoten aktiivisten käyttäjien määrässä, yhä useammat rekrytoinnin ammattilaiset käyttävät sitä päätyökalunaan uusien työntekijöiden löytämisessä. Tosin Suomen ”edelläkävijyydestä” tässäkin asiassa kertoo se, että esim. Briteissä yli 61 % rekrytointia tekevistä henkilöistä kertoi hyödyntäneensä LinkedIniä ja Suomessa vastaava lukema on 48 %.

Kuitenkin LinkedInin käyttö on ollut viime vuosina merkittävässä kasvussa myös Suomessa ja näin on syytä muistuttaa muutamista perusasioista, jotka kannattaa omassa profiilissa laittaa kuntoon, jotta paremmalla todennäköisyydellä oma profiili osuu rekrytointia tekevän silmään:

1.       Kuva

Tästä asiasta paasataan jokaisessa aihetta käsittelevässä artikkelissa ja silti LinkedIn on täynnä epäammattimaisia kuvia. Tässä konkreettinen esimerkki:

Hyvä ja huono kuva

2.       Kieli

Profiileissa suomen kieltä ei Linkedinissä tunneta vaan yleisesti käytetty kieli on englanti. Tämä tärkeä pitää myös mielessä, koska kun rekrytoijat etsivät henkilöitä hakusanoja käyttäen, hakevat he sanoilla ”Sales Director” ei ”Myyntijohtaja”. Näin ainakin vielä toistaiseksi.

3.       Hakusanat

Mieti minkälaisiin tehtäviin soveltuisit parhaiten ja sen jälkeen katso löytyvätkö ne sanat profiilistasi ja mielellään vielä pääotsikoista. Kun rekrytoija hakee esim. sanoilla ”Sales, Director & Retail” järjestää LinkedIn henkilöt siihen järjestykseen, joilla nuo sanat löytyvät profiilista ja mielellään jo heti siitä ”pääotsikosta” joka on oman nimen alla. Seuraavaksi muista esim. työurasi otsikoista ja vasta aivan lopuksi sieltä kirjoitetun tekstin seasta.

4.       50 – 100 sanan tiivistelmä profiilin alussa

Mitä enemmän LinkedIniä käytetään sitä vaativammaksi myös sen käyttäjät tulevat.  Ennen saattoi riittää, että profiili löytyi LinkedInistä, mutta nyt jos haluaa erottautua, tulla löydetyksi ja saada ehkä jopa mielenkiintoisen yhteydenoton, niin profiiliin joutuu jo aikalailla panostamaan. Yksi näistä asioista on tiivistelmä (summary) profiilin alussa. Siihen kannattaa panostaa ihan oikeasti ja sen ei tarvitse olla kuin 50 – 100 sanan mittainen, jotta hyvässä lykyssä herättää rekrytoijan mielenkiinnon.

5.       Oikeat suositukset

Oikeilla suosituksilla on iso merkitys, kun henkilöitä pannaan paremmuusjärjestykseen jo pelkästään LinkedIn profiilien perusteella. Rekrytoija haluaa monesti tietää henkilöstä mahdollisimman paljon jo pelkästään siitä syystä, että kannattaako ko. henkilöön edes käyttää yhden puhelinsoiton tai InMailin verran aikaa. Suositukset monesti edesauttavat tässä asiassa. Ja näillä suosituksilla en tarkoita sitä, että joku on käynyt klikkailemassa ”skills” listaa, vaan niitä ihan oikeata kirjoitettuja suosituksia.  Vinkki: LinkedInissä pystyy lähettämään viestin kontaktiverkostolle, jossa pyytää nimenomaan näitä kirjoitettuja suosituksia.

6.       Persoinoitu URL

Usealla se on, mutta yllättävän usealta se puuttuu. Pieni, mutta tärkeä juttu ja kertoo, että onko henkilö ajan tasalla ja huolehtii myös näistä pienemmistä yksityiskohdista. Omani on https://www.linkedin.com/in/teemuruuska ja se on paljon parempi kuin https://www.linkedin.com/profile/view?id=AAIAAAOrVEoBiIAjCwM6Dqs8OeAw2STjb77_jYo&trk=nav_responsive_tab_profile

7.       Aktiivisuus

Kun katsoo henkilön profiilia huomaa hyvin nopeasti onko henkilö aktiivinen LinkedIn käyttäjä vai ainoastaan perustanut profiilin joskus aikoinaan toisen henkilö kehoittamana. Tämän huomaa mm. kontaktien, suosittelijoiden ja sitä ”skills” listaa klikanneiden määrästä sekä siitä kuuluko eri ryhmiin ja seuraileeko aktiivisesti eri henkilöitä ja yrityksiä. Aktiivisuus näyttelee monesti roolia, kun etsitään uutta henkilöä, joka muiden vaadittavien asioiden lisäksi ”elää tässä aikakaudessa”. Joku voi pitää sitä tärkeänä, että elää ja on aktiivisena erilaisissa sosiaalisissa medioissa.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Huippu-urheilujohtaja
Toimitusjohtaja
Toimitusjohtaja
Energiajohtaja
Tietohallintopäällikkö
Uusimmat

Blogista

Tehokas ratkaisu osaajapulaan Kuntien InHunt palvelee kuntia ja julkista sektoria nopeasti_plain
Tehokas ratkaisu osaajapulaan: Kuntien InHunt palvelee kuntia ja julkista sektoria nopeasti
Vaikeuksia löytää oikeat osaajat ajoissa? Kuntien InHunt tarjoaa kunnille ja julkisille organisaatioille nopean ja helpon kontaktin motivoituneisiin ja osaaviin...
Myynnin johtamisen_InHuntGroup_plain2
”He hoitavat asiakkuuksia, mutta eivät myy” - Näin käännät asiantuntijat kasvun moottoriksi
He hoitavat asiakkuuksia, mutta eivät myy” – Kuulostaako tutulta? Moni yritys kamppailee asiantuntijoiden myyntihenkisyyden kanssa. Tuoreessa artikkelissa Senior...
Kuvassa Senior headhunter ja tiimin vetäjä Petri Peltoniemi.
Mitä ehdokkaat odottavat hyvältä johtajalta
Mitä ehdokkaat oikeasti odottavat hyvältä johtajalta? Rekrytoinnissa johtaja on yhtä lailla valinnan kohteena. Viestintä, kuuntelu ja kehittävä ilmapiiri ovat...
InHunt_Blog__7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan_1200px_plain
7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan
Yritysten johtajat kohtaavat usein haasteita oikeiden osaajien löytämisessä. Onneksi suorahakuyritys voi olla ratkaisu tähän ongelmaan. Artikkelissa käymme...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.