Teknologia – rekrytointi- ja suorahakuyritysten uhka vai mahdollisuus?

Teknologia – rekrytointi- ja suorahakuyritysten uhka vai mahdollisuus?
Jaa somessa:

Ensiksi sähköisten työpaikkasivustojen (esim. monster) piti tappaa rekrytointi- ja suorahakuala. Sen jälkeen LinkedInin piti tehdä sama. Kuitenkin näin ei ole käynyt ja rekrytointi- sekä suorahakuala jatkavat kasvamistaan. Uudet sähköiset/digitaaliset kanavat ovat loistavia työkaluja yrityksille ja niiden käyttö on lisääntynyt valtavasti. Se ei kuitenkaan ole vaikuttanut rekrytointi ja suorahakuyrityksien liikevaihtoon vaan käytännössä ainoastaan siirtänyt yrityksien oman ilmoittelun perinteisistä sanomalehdistä verkkoon.

Headhunting -yritykset, jotka elävät tässä ajassa eivät näekään teknologiaa uhkana vaan mahdollisuutena. Pystymme hoitamaan oman työmme huomattavasti tehokkaammin tänä päivänä kuin esim. 10 tai 20 vuotta sitten. Nyt tieto on kaikkien saatavilla ja eri kanavia tehokkaasti hyödyntämällä, niin perinteisiä kuin digitaalisiakin ns. pitkät listat saadaan rakennettua päivässä tai kahdessa. Parhaimmillaan eri kanavia on käytössä useita kymmeniä ja tiedon määrä alkaa olla valtava ennen kuin edes yhtään yhteydenottoa potentiaaliseen kandidaattiin on tehty.

Suorahakuyrityksiä tullaan tarvitsemaan vielä pitkään ja tässä kiteytettynä TOP5 syyt:

1.       Parhaimpien houkuttelu

Se on vain kylmä fakta, että usein ne parhaimmat ovat jo jossakin töissä. Usein, kun asiat ovat henkilöllä hyvin, ei silmä osu eikä oma pää jaksa kiinnostua uusista haasteista. Ei vaikka se olisi Helsingin Sanomien kannessa tai peittäen koko mtv3.fi etusivun. Olen kuitenkin todella usein ollut todistamassa sitä, kun asiansa osaava headhunter lähestyy puhelimitse ja saa parhaimpien henkilöiden mielenkiinnon herätettyä. Syitä on monia, mutta yksi on ylpeys. Aina tuntuu hyvältä ja ryhti kasvaa muutamia senttejä, kun joku soittaa ja kertoo olevansa kiinnostunut ja tarjoaa mielenkiintoista mahdollisuutta.

2.       Virherekrytoinnin riskin minimoiminen

Valitettavan usein yritykset eivät pääse valitsemaan parasta vaan tyytyy laatuun, jonka media sillä hetkellä tuotti. Suorahaussa tätä ongelmaa ei ole. Hakua ja kartoitusta tehdään niin pitkään, että parhaat henkilöt on saatu mukaan prosessiin.

3.       Tehokkuus

Totuus on, että toisen ydinosaamista on vähittäistavarakaupan pyörittäminen, toisen sovellusten kehittäminen ja kolmannen rekrytointi. Usein kuvitellaan, että rekrytointi on jotain minkä kaikki hallitsee ja sen näkeekin sitten saman tien laadussa sekä ko. yrityksen menestyksessä.

4.       Salassapito

Aika-ajoin eri tilanteista johtuen rekrytointi tarvitsee tehdä kaikessa hiljaisuudessa. Suorahakuprosessi tarvittaessa voidaan tehdä hyvin pitkälle ilman, että kohdeyrityksen nimeä mainitaan missään keskusteluissa.

5.       Hienovaraisuus ja oman imagon suojaaminen

Usein toimialat varsinkin Suomessa ovat hyvin pieniä. Vaikka monet yritykset harrastavat myös itse tietyissä rajoissa ”suorahakua”, niin aina se ei ole viisasta. Hyvien suhteiden säilyttäminen kilpailijoihin ja samalla alalla toimiviin yrityksiin on usein suotavaa ja näin lähtökohtaisesti paras keino tämä saavuttamiseen ei ole se, että lähdetään itse houkuttelemaan henkilöitä kilpailevilta yrityksiltä.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Teknologia - uhka vai mahdollisuus

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
Headhunter
Country Retail Manager
Markkinointijohtaja, Varusteleka
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Hallitusammattilainen
Uusimmat

Blogista

Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Vastuullisuuteen kuuluu avoimuus, josta päätökset tekee hallitus
Avoin viestintä vastuullisuudesta on olennainen osa toimintaa. Vaikka vastuullisuudesta ei välttämättä tarvitse erikseen kertoa, tämä aika ja yhteiskunnallinen...
InHuntBlog__1200x630px_plain
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla, joka on käytössä Metson Women’s Leadership Forumilla.
InHunt_hallitushakuDSC00328_HD
Hallituspaikan haku -valmennus: Suuri suosio ja innostuneita osallistujia
InHunt Groupin Hallituspaikan haku -valmennus on saanut suuren suosion ja vuoden 2024 ensimmäinen tilaisuus oli jälleen täynnä.
Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa