LinkedIn Profile

LinkedIn ei ole enää passiivinen sosiaalinen media vaan viimeisen parin vuoden aikana käyttäjien aktiivisuus on lisääntynyt huomattavasti. Yksi syy on se, että LinkedInissä pääsääntöisesti käyttäjät kunnioittavat LinkedInin etikettiä ja pitävät keskustelun sekä aiheet ammattimaisina ja businessläheisinä. Sosiaalisen median suosituin kanava Facebook alkaa olla taas niin täynnä kaikkea, että oma seinä vaikka kuinka sitä yrittäisi trimmata, kärsii itselle epäolennaisten ja ei kiinnostavien asioiden paljoudesta.

Samalla, kun LinkedIn on kasvattanut suosiotaan sekä uusien, että eritoten aktiivisten käyttäjien määrässä, yhä useammat rekrytoinnin ammattilaiset käyttävät sitä päätyökalunaan uusien työntekijöiden löytämisessä. Tosin Suomen ”edelläkävijyydestä” tässäkin asiassa kertoo se, että esim. Briteissä yli 61 % rekrytointia tekevistä henkilöistä kertoi hyödyntäneensä LinkedIniä ja Suomessa vastaava lukema on 48 %.

Kuitenkin LinkedInin käyttö on ollut viime vuosina merkittävässä kasvussa myös Suomessa ja näin on syytä muistuttaa muutamista perusasioista, jotka kannattaa omassa profiilissa laittaa kuntoon, jotta paremmalla todennäköisyydellä oma profiili osuu rekrytointia tekevän silmään:

1.       Kuva

Tästä asiasta paasataan jokaisessa aihetta käsittelevässä artikkelissa ja silti LinkedIn on täynnä epäammattimaisia kuvia. Tässä konkreettinen esimerkki:

Hyvä ja huono kuva

2.       Kieli

Profiileissa suomen kieltä ei Linkedinissä tunneta vaan yleisesti käytetty kieli on englanti. Tämä tärkeä pitää myös mielessä, koska kun rekrytoijat etsivät henkilöitä hakusanoja käyttäen, hakevat he sanoilla ”Sales Director” ei ”Myyntijohtaja”. Näin ainakin vielä toistaiseksi.

3.       Hakusanat

Mieti minkälaisiin tehtäviin soveltuisit parhaiten ja sen jälkeen katso löytyvätkö ne sanat profiilistasi ja mielellään vielä pääotsikoista. Kun rekrytoija hakee esim. sanoilla ”Sales, Director & Retail” järjestää LinkedIn henkilöt siihen järjestykseen, joilla nuo sanat löytyvät profiilista ja mielellään jo heti siitä ”pääotsikosta” joka on oman nimen alla. Seuraavaksi muista esim. työurasi otsikoista ja vasta aivan lopuksi sieltä kirjoitetun tekstin seasta.

4.       50 – 100 sanan tiivistelmä profiilin alussa

Mitä enemmän LinkedIniä käytetään sitä vaativammaksi myös sen käyttäjät tulevat.  Ennen saattoi riittää, että profiili löytyi LinkedInistä, mutta nyt jos haluaa erottautua, tulla löydetyksi ja saada ehkä jopa mielenkiintoisen yhteydenoton, niin profiiliin joutuu jo aikalailla panostamaan. Yksi näistä asioista on tiivistelmä (summary) profiilin alussa. Siihen kannattaa panostaa ihan oikeasti ja sen ei tarvitse olla kuin 50 – 100 sanan mittainen, jotta hyvässä lykyssä herättää rekrytoijan mielenkiinnon.

5.       Oikeat suositukset

Oikeilla suosituksilla on iso merkitys, kun henkilöitä pannaan paremmuusjärjestykseen jo pelkästään LinkedIn profiilien perusteella. Rekrytoija haluaa monesti tietää henkilöstä mahdollisimman paljon jo pelkästään siitä syystä, että kannattaako ko. henkilöön edes käyttää yhden puhelinsoiton tai InMailin verran aikaa. Suositukset monesti edesauttavat tässä asiassa. Ja näillä suosituksilla en tarkoita sitä, että joku on käynyt klikkailemassa ”skills” listaa, vaan niitä ihan oikeata kirjoitettuja suosituksia.  Vinkki: LinkedInissä pystyy lähettämään viestin kontaktiverkostolle, jossa pyytää nimenomaan näitä kirjoitettuja suosituksia.

6.       Persoinoitu URL

Usealla se on, mutta yllättävän usealta se puuttuu. Pieni, mutta tärkeä juttu ja kertoo, että onko henkilö ajan tasalla ja huolehtii myös näistä pienemmistä yksityiskohdista. Omani on https://www.linkedin.com/in/teemuruuska ja se on paljon parempi kuin https://www.linkedin.com/profile/view?id=AAIAAAOrVEoBiIAjCwM6Dqs8OeAw2STjb77_jYo&trk=nav_responsive_tab_profile

7.       Aktiivisuus

Kun katsoo henkilön profiilia huomaa hyvin nopeasti onko henkilö aktiivinen LinkedIn käyttäjä vai ainoastaan perustanut profiilin joskus aikoinaan toisen henkilö kehoittamana. Tämän huomaa mm. kontaktien, suosittelijoiden ja sitä ”skills” listaa klikanneiden määrästä sekä siitä kuuluko eri ryhmiin ja seuraileeko aktiivisesti eri henkilöitä ja yrityksiä. Aktiivisuus näyttelee monesti roolia, kun etsitään uutta henkilöä, joka muiden vaadittavien asioiden lisäksi ”elää tässä aikakaudessa”. Joku voi pitää sitä tärkeänä, että elää ja on aktiivisena erilaisissa sosiaalisissa medioissa.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup