Viime viikolla kävin läpi TOP 3 rekrytoinnin trendiä työnantajan näkökulmasta. Tässä kirjoituksessa jatkan saman aiheen tarkastelua, mutta työnhakijan puolelta. Eli seuraavassa TOP 3 trendiä, jotka näen tulevan esiin yhä vahvemmin ensi vuonna työnhaussa:
Oman brändin rakentaminen
Pari vuotta tästä on aktiivisesti puhuttu myös Suomessa ja nyt se alkaa kunnolla näkyä. Viime viikolla mainitsin, että yrityksien työnantajamielikuvan rakentaminen on jatkuva prosessi ja aivan samalla tavalla sitä on myös oman brändin rakentaminen työnhaun näkökulmasta. On ollut merkille pantavaa, että monet henkilöt ovat alkaneet rakentaa omaa brändiään mm. LinkedInissä & Twitterissä jakamalla omia kirjoituksia ja ajatuksia sekä muita itseään ja omaa osaamistaan lähellä olevia artikkeleitä. Tätä tosin tehdään ihan toisista syistä ja harvemmin henkilöt ajattelevat sitä faktaa, että tekemisillään on erittäin positiivinen vaikutus jos mahdollisesti tulevaisuudessa joutuu hakemaan töitä.
Lisäksi erilaiset omat brändisivut kuten branded.me, visualize.me & re.vu ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja niillä voi usein olla juuri se tarvittava positiivinen vaikutus siihen, että työnhakuprosessi liikahtaa omalta kohdalta eteenpäin ja työhaastattelu kutsu irtoaa.
Työnhakuprosessin optimoiminen
Samalla kun uusia mielenkiintoisia tehtäviä ei ole liiaksi, on niistä kilpaileminen koventunut ja moni herännyt siihen todellisuuteen, että saman geneerisen CV:n lähettely ei enää riitä. Työnhakuprosessiin paneudutaan ihan eri tavalla ja jokaista paikkaa varten muokataan omat hakemukset sitä vastaaviksi. Itse olen pitkään puhunut CV:n ja hakemuksen optimoimisesta jokaista tehtävää silmällä pitäen ja se alkaa näkyä yhä enemmän ja enemmän myös käytännön tasolla.
Aktiivinen verkostoituminen
Monet ovat ymmärtäneet sen, että mikään työpaikka ei ole itsestään selvyys ja varasuunnitelma olisi hyvä aina olla takataskussa. Moni on myös ymmärtänyt, että osa tätä varasuunnitelmaa on oman brändin systemaattinen rakentaminen sekä aktiivinen verkostoituminen. Tämän päivän työkalut tekevät verkostoitumisesta niin naurettavan helppoa, että on lähes hulluutta olla sitä tekemättä. Kun työntarve yllättää, niin hyvin moni tänä päivänä työllistyy juuri oman verkostonsa kautta.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/
http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä:
http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa:
https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: