Viisi helppoa rekrytoinnin vaihetta

Jaa somessa:

Rekrytointi on helppoa ja asia jonka jokainen hallitsee. Tämä on ainakin se kuva, jonka olen saanut viimeisten vuosien aikana, kun olen keskustellut eri yrityksien johtohenkilöiden kanssa. Kysyessäni yrityksen rekrytointistrategiasta tai rekrytointiprosesseista, yleensä saan vastaukseksi vaivaantuneita katseita ja hymähtelyä joiden jatkeeksi lauotaan jotain tämän suuntaista: ”No enmä oikeen…tai no ei meil oikein…tai siis yleensä, kun meillä on rekrytointi, niin jokainen esimies on vastuussa omistaan.”

Se on tavallaan aika hullunkurista, että lähestulkoon jokainen menestyksekäs yritys tai yritysjohtaja puhuu rekrytoinnin tärkeydestä ja siitä kuinka kriittistä se on yrityksen menestymiselle. Samalla n. 80 % suomalaisista yrityksistä tekee kuitenkin täysin päinvastoin hoitaen ne vaan mahdollisimman nopeasti pois alta, jotta tärkeämmät työt eivät vain saisi odottaa.

Seuraavassa kuitenkin niille, joita aihe kiinnostaa ja haluavat rekrytoida parempia työntekijöitä myös jatkossa, viisi rekrytoinnin vaihetta joita noudattamalla tämä on mahdollista:

Paikanna ja herätä kiinnostus

Kaikki lähtee liikkeelle siitä, että tiedät mitä olet hakemassa (profiili). Sen jälkeen sinun tulisi olla tietoinen eri kanavista, josta se on löydettävissä. Kiitos digitalisaation tänä päivänä on kymmeniä eri kanavia, joilla voidaan tavoittaa sekä aktiivisia, että passiivisia työnhakijoita. On kuitenkin tärkeää muistaa, että herättääkseen parhaimpien henkilöiden kiinnostuksen, täytyy tehdä monta asiaa oikein, jotta näyttää kiinnostavalta potentiaalisten hakijoiden silmissä. Tämä ei tarkoita ainoastaan hyvin tehtyä työpaikkailmoitusta eikä myöskään sitä, että rahaa täytyy laittaa hurjia määriä kampanjaan. Jos kaikesta huokuu, että yritys on ylpeä siitä mitä tekee ja tuo sen esiin tämän päivän keinoja hyödyntämällä, on se usein täysin riittävä ja tekee tehtävänsä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi hyvin suunniteltuja, informatiivisia ja moderneja nettisivuja sekä aktiivisia sosiaalisen median kanavia kuten Facebook, Youtube, Twitter ja LinkedIn. Näistä viimeisin eli LinkedIn on tutkimusten mukaan nousemassa ykköskanavaksi, jolla B2B yritykset luovat brändimielikuvaa rekrytoitaessa uusia henkilöjä.

Valitse sopivimmat

Jos tekee rekrytoinnin ensimmäiset vaiheet hyvin, saa todennäköisesti mukavan määrän yhteydenottoja ja hakemuksia. Rekrytointia tehtäessä on tärkeää, että siitä vastaavalla henkilöllä on tarvittava kokemus ja tietotaito tehtävästä, johon ollaan hakemassa henkilöä. Näin voidaan varmistua, että tavoitellaan ja valitaan oikeat henkilöt eteenpäin prosessissa. Ja kaikella kunnioituksella, niin sellaista velhoa ei olekaan, joka pystyisi hallitsemaan kaikki rekrytoinnit talousjohtajasta ja markkinointipäälliköstä aina Senior Game Developeriin.

Myy tehtävää

Olet varmasti kuullut lauseen ”Parhaat valitsevat oman työpaikkansa.” Tämä on täysin totta. Harvassa vain ovat yritykset, jotka tämän ymmärtävät ja kohtelevatkin työhakijoitansa kuin jotain alinta pohjasakkaa. Rekrytoinnin alkuvaiheessa on erittäin tärkeä myydä kandidaateille ajatusta siitä, miksi tämä olisi oikea työpaikka heille. Varsinkin ensimmäisessä haastattelussa olisi tärkeää muistaa myös kolikon tämä puoli. Parhaat rekrytoijat pystyvät tekemään tämän eli myymään samalla, kun he analysoivat ehdokasta.

Vertaa

Jos on tehnyt tähän asti työn oikein, listalla on useita erittäin hyviä ehdokkaita, jotka ovat valmiita aloittamaan uudessa tehtävässä. Tarkan analysoinnin ja seulonnan jälkeen pitäisi aina jäädä kolmesta viiteen ehdokasta, joista voi periaatteessa palkata kenet tahansa.

Tässä vaiheessa on oikein muuttaa hieman peliä ja laittaa myös ehdokkaat koville ja perustelemaan, että miksi he olisivat juuri oikea vaihtoehto tähän tehtävään. Erittäin tärkeää on myös tarkastaa ehdokkaiden taustat ja referenssit! Liian usein meillä suomalaisilla on tapana uskoa sinisilmäisesti se mitä meille kerrotaan.

Palkkaa

Edellisen vaiheen jälkeen todennäköisesti pari ehdokasta menetetään, koska he eivät loppuen lopuksi olleet oikean tyyppisiä tai sitten referenssien tarkistuksen jälkeen he eivät olleetkaan ihan sitä mitä antoivat ymmärtää. Useimmiten etsitään kuitenkin vain yhtä täydellistä osumaa, joten tämä ei ole mikään ongelma.

Sen jälkeen kun on tehnyt päätöksen, että kenet palkkaat, on asia viimeisteltävä mahdollisimman pian. Toisin sanoen valmistele työsopimukset ja muut tarvittavat asiat ja järjestä tapaaminen, jossa kaikki naulataan kiinni. Isoin virhe mitä tässä vaiheessa voi tehdä, on se, että yhtäkkiä prosessi ei etenekään vaikka kaiken piti olla 100 %:n selvää ja valittu ehdokas alkaa turhaan tulla toisiin aatoksiin.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spain S.L:n pääomistaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Huippu-urheilujohtaja
Toimitusjohtaja
Toimitusjohtaja
Energiajohtaja
InHunt Group logo
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Tehokas ratkaisu osaajapulaan Kuntien InHunt palvelee kuntia ja julkista sektoria nopeasti_plain
Tehokas ratkaisu osaajapulaan: Kuntien InHunt palvelee kuntia ja julkista sektoria nopeasti
Vaikeuksia löytää oikeat osaajat ajoissa? Kuntien InHunt tarjoaa kunnille ja julkisille organisaatioille nopean ja helpon kontaktin motivoituneisiin ja osaaviin...
Myynnin johtamisen_InHuntGroup_plain2
”He hoitavat asiakkuuksia, mutta eivät myy” - Näin käännät asiantuntijat kasvun moottoriksi
He hoitavat asiakkuuksia, mutta eivät myy” – Kuulostaako tutulta? Moni yritys kamppailee asiantuntijoiden myyntihenkisyyden kanssa. Tuoreessa artikkelissa Senior...
Kuvassa Senior headhunter ja tiimin vetäjä Petri Peltoniemi.
Mitä ehdokkaat odottavat hyvältä johtajalta
Mitä ehdokkaat oikeasti odottavat hyvältä johtajalta? Rekrytoinnissa johtaja on yhtä lailla valinnan kohteena. Viestintä, kuuntelu ja kehittävä ilmapiiri ovat...
InHunt_Blog__7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan_1200px_plain
7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan
Yritysten johtajat kohtaavat usein haasteita oikeiden osaajien löytämisessä. Onneksi suorahakuyritys voi olla ratkaisu tähän ongelmaan. Artikkelissa käymme...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.