Olen paljon kirjoittanut siitä, miksi monet yritykset menettävät parhaat hakijat rekrytointiprosesseissa ja joutuu loppuen lopuksi valitsemaan niistä joilla on vähemmän annettavaa tehtävään. Yleisimpiä syitä tähän on, että yrityksellä ei ole kirkasta kuvaa haettavasta henkilöstä, ei ymmärretä mistä kanavista henkilöt tavoittaa, rekrytoijien oma kompetenssi ei riita, työpaikkailmoitus on luokattomasti tehty tai ei informoida hakijoille missä kohtaa rekrytointia ollaan menossa.

Kuitenkin aika ajoin näkee, että nämä kaikki asiat ovat suhteellisen hyvin hoidettu ja hakijoiden joukossa on erittäin hyviä, mielenkiintoisia henkilöitä, jotka yritys kuitenkin onnistuu tavalla tai toisella aina menettämään. Usein syy tähän on hyvin yksinkertainen: hakijoille ei myydä tehtävää eikä yritystä tarpeeksi.

”Meille täytyy haluta töihin” on lause jonka olen kuullut liian monta kertaa esim. HR henkilöiden suusta. Kun rekrytointiprosessi toimii ja on näennäisesti varaa mistä valita, niin hakijoita pyöritetään ja pomputetaan milloin minkäkin vaiheen läpi, jonka tuloksena parhaat hakijat toteavat, että paikka ei ole heitä varten. Parhaat työntekijät valitsevat itse työpaikkansa ja jos he eivät saa ansaitsemaansa kohtaloa, kertovat he kohteliaasti, että eivät ole enää käytettävissä.

Hyvin usein asiakkaamme yllättyvät siitä, että nostamme tämän asian hyvin vahvasti esiin. Suorahakuyrityksenä meidän työmme on 100 % myyntityötä. Kun hunttaamme parhaita henkilöitä on meillä käytössä kaikki mahdolliset työkalut, joilla herätämme parhaiden henkilöiden kiinnostuksen. Asiakkaan tavatessa 3 – 5 loppuehdokasta on kiinnostus saatettu sille tasolle, että jokainen on jo erittäin kiinnostunut vaihtamaan työpaikkaa. Kuitenkin on erittäin tärkeää, että asiakas myös myy eikä ainoastaan lähde pommittamaan hakijoita kysymyksillä. Varsinkin suorahakuprosesseissa kandidaatit ovat yleensä jo hyvissä positioissa, mikä tarkoittaa sitä, että heidän ei todellakaan ole pakko vaihtaa.

Jopa Suomen tämän hetkisen menestyneimmän yrityksen Supercellin toimitusjohtaja myöntää, että yksi isoimmista haasteista on se, että kuinka myydä parhaille tekijöille heitä ja Suomea. Supercell on siis yksi kiinnostavimmista taloista pelialalla, mutta silti heidän toimitusjohtaja Ilkka Paananen ymmärtää, että saadakseen parhaat tekijät heidänkin täytyy myydä.

Itse uskon, että tämän meneillään olevan digitaalisen vallankumouksen myötä yritykset tulevat löytämään itsensä vielä tilanteesta, jossa tämä kaikki kääntyy ylösalaisin ja työnhakijat ovat ne jotka tulevat valitsemaan työnantajat. Eli toisin sanoen työnantajat tulevat yhä enemmissä määrin lähestymään potentiaalisia työntekijöitä eikä toisinpäin. Korkean työttömyyden tilanteessa helposti ajatellaan, että osaajia on tarjolla yllin kyllin, mutta muutoksen nopeus ja suomalaisten asenteet ovat pitäneet siitä huolen, että oikealla osaamisella varustetut henkilöt alkavat olla todella kiven alla. Uusia rooleja syntyy organisaatioihin kovalla vauhdilla ja samalla myös johtajalta kuin johtajalta aletaan vaatia aitoa ymmärrystä digitalisaatiosta. Myös ainostaan alle puolet suomalaisista työntekijöistä (48 prosenttia) uskoo, että digitaaliset edistysaskeleet tuovat selkeitä etuja työelämään. Vastaava lukema maailmalla on 69 prosenttia.  Tämä selvisi Accenture Strategyn globaalista tutkimuksesta.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spainin toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup