Se on tullut jo moneen kertaan todettua, että viimeiset vuodet ovat olleet todella mielenkiintoisia myös rekrytointialalla. Uudet kanavat, palvelut ja toimintatavat ovat tuoneet uusia mahdollisuuksia, mutta myös paljon haasteita sekä yksittäisille yrityksille, että rekrytointialan toimijoille. Tässä kirjoituksessa kokoan ne asiat, jotka ovat eniten vaikuttaneet ja muokanneet rekrytointiprosesseja.

Sähköiset rekrytointikanavat

Perinteiset sähköiset kanavat kuten Oikotie, Monster ja Molli pitävät edelleen pintaansa. Niitä on tullut haastamaan mm. Duunitori ja nyt viimeisimpänä Suomi24:n työpaikat. Yritysten pitäessä edelleen tiukasti kiinni vanhoista kanavista, myös uudemmat kanavat kuten LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter alkavat saada tilaa rekrytointikampanjoissa.

RekryÄpit

Palvelut kuten AirBnB, Uber, Etsy ja esim. Tinder ovat mullistaneet omia alojansa ja tapaa tehdä businestä. Rekrytointimaailma odottaa vielä omaansa ja se aivan varmasti vielä tulee. LinkedIn on jo tuonut yritykset ja työntekijät lähemmäksi toisiaan, mutta vieläkin puuttuu se palvelu, joka olisi täydellinen käänteentekijä rekrytoinnissa. Erilaisia aihioita maailmalla on monia ja suomalaisena niistä mainittakoon Pockethunt, jossa yritys voi selaille mielenkiintoisia työntekijöitä ja päinvastoin. Asia kuitenkin etenee vasta sitten, jos molemmat ovat klikanneet olevansa kiinnostuneita.

Mobiili

Viimeinkin mobiili on ottanut myös vallan rekrytoinnissa ja yhä useammin hakija selailee sekä myös hakee työpaikkaa älypuhelin välityksellä. Tämän on mahdollistanut tekniikan hurja kehitys, älypuhelinten edullisuus sekä se, että yritykset ovat olleet muutoksessa pakotettuja uusimaan koti- ja työpaikkasivustojaan ja tekemään niistä mobiiliystävällisiä.

Automaatio

Myös yritykset ovat ottaneet teknologian kehityksen mielenkiinnolla vastaan ja lähteneet kokeilemaan, miten sillä voitaisiin tehostaa monesti niin käsityövoittoisia rekrytoinnin vaiheita. Monet yritykset käyttävätkin nykyään erilaisia ohjelmia ja algoritmeja, joilla rajataan pois heti ne ei potentiaaliset työnhakijat varsinkin hakujen alkumetreillä.

Oma brändi

Oman brändin rakentamiseen on tullut useita työkaluja. Sosiaalisen median palvelut sekä blogit tarjoavat tähän helpon mahdollisuuden ja niissä pystyy luomaan itsestään kuvaa jonkun asian tai alan asiantuntijana jakamalla mielenkiintoisia artikkeleita, ottamalla kantaa ja olemalla aktiivinen. Omat etunimisukunimi.com sivut ovat yleistyneet kuin myös henkilökohtaiset ns. omat brändisivut, joissa voi jakaa tarinansa rekrytoijan kanssa inspiroivalla tavalla.

Digitaalinen jalanjälki

Vaikka laki sanoisi mitä niin on vain kylmä fakta, että osa yrityksistä penkoo kandidaateista kaiken mitä irti saa mm. sosiaalisesta mediasta. Omasta digitaalisesta jalanjäljestä saakin olla tarkkana ja aika ajoin kannattaa oma nimi kirjoittaa esim. Googleen ja katsoa mitä se tuottaa. Suojausasetukset eri palveluissa kannattaa myös päivittää ja katsoa, että kuinka paljon jakaa itsestään tietoa tuntemattomille.

Verkostojen hyödyntäminen

Digitalisaatio on tehnyt myös sen, että henkilökohtaiset verkostot ja niiden laajuus on ennen näkemätöntä. Myös viestin laittaminen esim. uudesta työmahdollisuudesta näihin verkostoihin on erittäin helppoa. Yritykset ovat tajunneet tämän ja käyttävätkin tänä päivänä erittäin aktiivisesti omien työntekijöiden verkostoja uuden henkilön löytämiseen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tulevaisuudessa se uusi työpaikka löytyy yhä useammin omasta verkostosta, jota kannattaakin tästä syystä rakentaa ja kasvattaa määrätietoisesti.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä on Hunting Heads Spainin toimitusjohtaja. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä:

http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa:

https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä:

https://twitter.com/InHuntGroup