Kuoleeko työpaikkailmoittelu?

Jaa somessa:

 

Ei varmasti kuole, mutta se mikä tulee (toivottavasti) kuolemaan on, että eri kanaviin julkaistaan ilmoituksia, joissa on pelkkä kuiva kuvaus yrityksestä sekä vieläkin kuivempi listaus vaadittavista ominaisuuksista. Kun talous tästä vielä hivenen kiihtyy, nämä kyseiset työpaikkailmoitukset eivät kerää enää yhden yhtä kelvollista hakijaa ja silloin yritykset joutuvat heräämään siihen todellisuuteen, että joko heillä ei kohta ole työntekijöitä tai sitten pitää jotain muuttaa.

 

Helsingin Sanomissa oli juttu otsikolla: Työpaikat piileskelevät nyt monissa eri palveluissa – Asiantuntija kertoo, mistä sovelluksista töitä kannattaa metsästää

Mikäli juttua luki tarkasti, niin sen alussa oli kaksi kappaletta, joissa kiteytyi koko työpaikkailmoitteluun liittyvä problematiikka:

Tietyn alan osaajista, esimerkiksi koodareista, on niin kova pula, että etenkin vanhat yritykset haluavat luoda itsestään heille hyvän mielikuvan työnantajana. Sovellukset antavat yrityksille työkaluja rakentaa houkuttelevuutta.”

Tosin juuri koodareiden ei tarvitse sovelluksia välttämättä käyttää, koska töitä riittää muutenkin. Muiden työnhakijoiden taas kannattaa etsiä töitä mahdollisimman monesta eri sovelluksesta.”

Aivan. Eli tietyn alan osaajista on huutava pula, mutta näitä ei tavoiteta millään työpaikkasovelluksella tai sivustolla. Sellaista henkilöä, joka ei juuri nyt ole uuden työn tarpeessa, ei yksinkertaisesti voisi vähempää kiinnostaa vaikka olisi miten hieno uusi äppi olemassa. Tästä kertoo HS:n artikkelissa myös omaa kieltään Tom Laineen kommentti: ”Mikään yksittäinen työnhakusovellus ei ole onnistunut tekemään läpimurtoa.”

Syykin tuli jo mainittua, eli nämä palvelut toimivat ainostaan niiden kohdalla joiden tarvitsee löytää töitä tai haluavat jostain syystä vaihtaa työpaikkaa. Mutta yksikään näistä palveluista ei tule lyömään läpi niin kauan, kun niissä ei ole jotain muutakin kulmaa, miksi joku palaisi sinne päivittäin tai ainakin tekisi sen epäsäännöllisen säännöllisesti.

 

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että kansainvälisesti on kaksi palvelua ja esimerkkiä, joissa työpaikkailmoittelu toimii ja sillä on tulevaisuutta: Glassdoor ja Linkedin. Yhtenäistä näille on, että molemmilla on paljon muutakin annettavaa kuin ainoastaan työpaikat ja monelle käyttäjistä avoimet työpaikat eivät ole se syy, miksi he ovat rekisteröityneet palveluun tai vierailevat siellä säännöllisesti.

Työpaikkailmoittelun tulevaisuus niin Suomessa kuin kansainvälisestikin on siinä, että joku pystyy kehittämään sovelluksen tai palvelun, jolla saadaan tehokkaimmin kiinni passiiviset työnhakijat. Itse headhunterina tiedän, että jos lähestyy henkilöä oikealla tavalla ja oikealla tehtävällä, niin yllättävän moni onkin kiinnostunut ainakin kuulemaan lisää, vaikka olisi missä duunissa juuri sillä hetkellä.

Kaikista kanavista on LinkedInillä tähän parhaat avut, koska ihan pelkästään vaikka Suomesta sieltä löytyy jo kattavasti n. miljoonan suomalaisen työhistoria, osaaminen, suosittelijat, mielenkiinnon kohteet jne. Nyt onkin suurempi kysymys, että miten LinkedIn pystyy A) Rakentamaan algoritminsä niin, että se yhdistää paremmin ja tehokkaammin sopivat työntekijät sekä heitä kiinnostavat avoimet työpaikat ja B) Tuomaan ne vielä houkuttelevasti jokaisen silmien eteen esim. suoraan meidän jokaisen omaan home feediin. Näin esimerkiksi Facebook on uhonnut sen tehdä, kun se lähtee jälleen kerran tekemään tuloa ja yrittää rakentaa itsestään myös kanavan, josta yritykset löytävät tehokkaasti työntekijöitä.

Tällä tavalla liikutaan pois siitä vanhasta mallista, missä laitetaan työpaikkailmoitus esille jonnekin kanavaan ja odotetaan kädet ristissä, että joku potentiaalinen henkilö etsii sen käsiinsä ja päättää vielä hakea. Nyt tehdään niin, että laitetaan työpaikkailmoitus esille ja palvelu lähteekin sitä proaktiivisesti ehdottelemaan henkilöille ja etenkin myös niille, jotka ovat jo jossakin töissä. 

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

 

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
TALOUSJOHTAJA | CFO
Chief Technology Officer
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Uusimmat

Blogista

Kolme henkilöä tarkastelee datagraafeja yhdessä. Strateginen sujuvuus ja kestävä kasvu datan ohjaamassa johtamisessa.
Strateginen sujuvuus – Uusi kilpailukyky rakentaa kestävää kasvua
Strateginen sujuvuus on johtamisen uusi kilpailukyky. Se kääntää ajan, pääoman ja ihmisten energian elinvoimaksi – rytmiksi, jossa arvo syntyy oikealla hetkellä....
Kuvassa Pekka Puustinen ja Tarja Ilvonen Hallitushakujen koulutuksen 5. alumnitilaisuudessa. Pekka oli keynote speaker tilaisuudessa. Tarja Ilvonen InHunt Groupista vetää tilaisuutta.
Status ja titteli sivuun hallitustyössä
InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen 5. alumnitilaisuudessa hallitusammattilainen Pekka Puustinen haastoi pohtimaan hallitustyön ydintä: miten oma arvolupaus...
somebanner blogille Kansainvälistymisen mallit pk-yrityksille​, InCrest ja InHunt World.
Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä
Kansainvälistyminen pk-yrityksille tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan – mutta onnistuminen vaatii selkeän kasvustrategian. Tässä blogissa InCrestin...
Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.