Talouselämässä oli vajaa kuukausi sitten artikkeli, jossa kerrottiin, että digitalisoitunut työnhaku askarruttaa varttuneempaa väestöä. Artikkelissa todettiin, että viime vuosien taloudellisessa myllerryksessä moni keski-iän ylittänyt työntekijä on menettänyt työnsä oltuaan saman työnantajan palveluksessa jopa vuosikymmeniä. Samalla työnhaku on digitalisoitunut ja muuttunut moniulotteisemmaksi ja nykypäivän hakumetodit saattavat tuntua etäisiltä, eikä sosiaalisen median käyttö työnhaussa ole välttämättä millään lailla tuttu asia.

 

Tänä päivänä, mikäli haluaa löytää töitä, täytyy olla esillä ja mukana sosiaalisissa medioissa. Ilman niitä, omat mahdollisuudet menestyä työnhaussa ovat käytännössä oman perinteisen verkoston sekä perinteisten työpaikkailmoitusten varassa, joista jälkimmäisestä on muodostunut erittäin haasteellinen.  Toki silloinkin vaikka kyse on perinteisestä verkostosta tai työpaikkailmoituksista, on hyvin mietitystä omasta sosiaalisen median presenssista / ”online brändistä” todella iso hyöty. Sen avulla sinua on mm. erittäin helppo esitellä toisella henkilölle, joka ei sinua vielä tunne.

 

Seuraavassa käyn läpi ne sosiaalisen median kanavat, joissa ehdottomasti kannattaa olla mukana, kun on kiinnostunut uusista työmahdollisuuksista:

 

 

LinkedIn

 

LinkedIn on sosiaalisen median kanava numero 1, kun on kiinnostunut hakemaan uusia tuulia urallensa. Suomalaisia on LinkedInissä jo yli miljoona ja näin mikäli siellä ei ole, pienentää huomattavasti omia mahdollisuuksia menestyä työnhaussa.

 

Viime vuosien selkeä trendi on ollut se, että yrityksien työpaikkailmoittelu liikkuu sosiaaliseen mediaan ja ennen kaikkea LinkedIniin. Tämän lisäksi LinkedInissä liikkuu todella paljon ”piilotyöpaikkoja” mm. ihan tavallisten työntekijöiden kautta. Ei myöskään ole mikään salaisuus, että LinkedIn on tänä päivänä yksi headhuntereiden sekä rekrytoijien tärkeimmistä kanavista, kun etsitään uusia osaajia.

 

Kaikki tosin ymmärtävät, että kun aikaisemmin riitti erottuakseen se, että omistaa profiiliin LinkedInissä, vaaditaan siihen tänä päivänä jo paljon muutakin. En lähde tässä erikseen avaamaan mitä se sitten tarkoittaa, koska olen kirjoittanut aiheesta jo niin monta kirjoitusta. Löydät ne kootusti täältä: https://inhunt.fi/category/linkedin/

 

 

Twitter

 

Twitter ei niinkään ole loistava kanava löytää työmahdollisuuksia, mutta sillä voi olla iso merkitys, kun etsit uutta mahdollisuutta ja joku henkilö kuulee ja haluaa tietää sinusta lisää. Vaikka Twitterissä voi tehdä tilistään yksityisen, ei käytännössä kukaan sitä tee, vaan Twitterissä suurin osa tileistä on julkisia ja kaikille avoimia. Näin on todella helppo esim. seurata tai käydä katsomassa, mitä kukakin siellä tekee.

 

Rekrytoinnin ja henkilökohtaisen brändin näkökulmasta tällä voi olla iso merkitys. Twitterin avulla on suhteellisen helppo antaa itsestään osaavaa ja mielenkiintoista kuvaa, ihan jo pelkästään sillä, mistä siellä twiittailee tai retwiittailee.

 

 

Facebook

 

Facebook on jälleen kerran tekemässä tuloaan myös työnhaun näkökulmasta ja se pyrkii päästä jakamaan kakkua, jota LinkedIn pitää tällä hetkellä hallussaan. Yksinkertaisuudessaan Facebook lähtee tavoittelemaan sitä, että yritykset myös laittaisivat työpaikkailmoituksensa Facebookin.

 

Facebookin yksi mielenkiintoinen kulma on se, että kun yritykset laittavat työpaikan esille Facebookin, alkaa se mahdollisesti myös näkyä ihmisten aikajanoilla aivan samalla tavalla kuin mainokset tai sponsoroidut päivityksetkin. Aika näyttää miten Facebook tässä onnistuu ja kuinka tärkeää roolia se tulevaisuudessa tulee mahdollisesti näyttämään. Fakta on kuitenkin, mikäli Facebook onnistuu rakentamaan algoritminsä hyvin ja yritykset alkavat työpaikkailmoittelulla saada tuloksia, on varmaa, että se tulee saamaan yhä useampien rekrytoijien huomion.

 

Eli Facebookkia kannattaa alkaa pitää myös entistä enemmän silmällä uusien mielenkiintoisten työpaikkojen suhteen. Facebookissa kannattaa kuitenkin olla myös tarkkana, koska yritykset enemmän ja enemmän käyvät siellä myös tutustumassa rekrytointiprosessissa oleviin henkilöihin. Ja tässä kohtaa muistuttaisin, että se ei ole laitonta, kunhan sen tekee oikealla tavalla. Asiasta olen aikaisemmin kirjoittanut ja sen artikkelin löydät tästä: https://inhunt.fi/2015/08/sosiaalinen-media-tyonhaku-lainsaadanto/

 

 

Instagram

 

Vaikka tiedän ja olen nähnyt paljon yrityksiä, jotka käyttävät Instagramia myös avoimista työpaikoista viestimiseen, on sen rooli rekrytoinnissa kuitenkin edelleen todella vähäinen. Näin varsinkin Suomessa. Kuitenkin mikäli on hakemassa uusia haasteita, kannattaa miettiä, minkälaista kuvaa itsestään Instagramissa antaa varsinkin jos pitää tiliään julkisena. Yrityksille ja rekrytoijille on todella mielenkiintoista nähdä miten henkilö viettää vapaa-aikaansa ja näin usein Instagram tarjoaa loistavan kanavan siihen. Mikäli henkilö vaikuttaa onnelliselta ja tasapainoiselta, on varmaa, että kiinnostus sen kuin nousee rekrytoijien silmissä.

 

Huomioitavaa on myös se, että Intagram (kuten esim. Facebook) houkutteli aluksi erittäin nuoria käyttäjiä, mutta nyt siinä on tapahtunut samalla tavalla, kun tapahtui Facebookillekin ja käyttäjien keski-ikä on ollut vahvasti nousussa. Nuoremmat käyttäjät ovat jo paenneet muiden palveluiden pariin kuten Snapchat.

 

 

Muista myös jalanjälkesi Googlessa!

 

Google on hakukone, kyllä. Mutta ajattelin, että tähän paikkaa on hyvä myös siitä muistuttaa. Rekrytoijat käyttävät usein Googlea apunaan ja näin kannattaakin aina silloin tällöin Googlata oma nimi ja katsoa, mitä sieltä tulee vastaan. Mikäli löydät jotain sellaista, jonka mielestäsi siellä ei pitäisi olla, voit aina esittää pyynnön Googlelle, että se poistetaan. Alla olevasta linkistä löydät ohjeet miten.

 

Manage your online reputation: https://support.google.com/accounts/answer/1228138?hl=en

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.