Olen erittäin varma, että vuonna 2018 todella moni yritys tulee tuskailemaan rekrytointien kanssa. Perinteiset keinot ja kanavat eivät enää tahdo toimia, kun talous kasvaa ja parhaista osaajista käydään todella kovaa kilpailua. Se, että loihditaan ihan hyväkin työpaikkailmoitus, joka sitten roiskaistaan perinteisiin kanaviin, kuten MOL, Oikotie tai Monster, ei tule enää tuottamaan riittävää määrää päteviä hakijoita.

 

Yritykset ovat pakotettuja miettimään ihan oikeasti, miten rekrytoinnit pitäisi toteuttaa, mikäli haluavat palkata aidosti hyviä työntekijöitä myös jatkossa. Ennen kaikkea heidän täytyy miettiä, mistä ja miten nämä potentiaaliset työntekijät tavoitetaan ja sen jälkeen toki miettiä, miten heidät vielä saadaan hakemaan avoinna olevaa työpaikkaa.

 

Yhden erittäin ison avun tähän ongelmaan tarjoaa kohdennettu rekrymainonta sosiaalisissa medioissa kuten LinkedIn, Facebook tai Instagram.

 

 

Mitä tarkoitetaan kohdennetulla rekrymainonnalla?

 

Kaikessa yksinkertaisuudessa kohdennetulla rekrytointimainonnalla tarkoitetaan sitä, että työpaikkailmoitus laitetaan sosiaalisissa medioissa näkyviin niiden ihmisten ”home fiideihin”, joiden voidaan olettaa olevan potentiaalisia kandidaatteja ts. henkilöitä, joista yritys voisi olla kiinnostunut. Kohderyhmää voi rajata vaikkapa asuinpaikan, kielten, koulutuksen, titteleiden, osaamisen, työnantajien, kiinnostuksen kohteiden, vapaiden avainsanojen tms. mukaan. Mahdollisuuksia on aika lailla rajattomasti, kun kaikki se tieto (ja paljon muutakin), jonka ihmiset ovat syöttäneet sosiaalisiin medioihin, on myös markkinoijien käytettävissä. Kohdentamista saa ja pitääkin tehdä, koska liian lavea kohderyhmä ei tuo kaivattuja tuloksia.

 

Tapoja, miten työpaikkailmoitus laitetaan näkyviin ihmisten fiideihin, on monia. Kuitenkin yksi helpoimmista tavoista on esim. tehdä ihan normaali päivitys / postaus yrityksen omaan Facebook tai LinkedIn profiiliin ja sen jälkeen ”sponsoroida” sitä rahalla. Näin se laitetaan näkymään myös niille halutuille henkilöille, jotka eivät sitä muuten näkisi.

 

Toinen etu tässä tavassa on, että se antaa myös mahdollisuuden esim. yrityksen työntekijöille helposti jakaa ilmoitus avoinna olevasta tehtävästä myös omalle verkostolle, mikäli niin haluavat.

 

 

Remarketing tuo tulokset!

 

Kohdennetulla rekrymarkkinoinnilla voidaan jo saada hyviä tuloksia, mutta jos siihen ei yhdistä ”remarketingia” eli uudelleenmarkkinointia, ei teho missään nimessä tule olemaan samalla tasolla. Jokainen, joka käy katsomassa työpaikkailmoitusta esim. yrityksen omilla sivuilla, jättää itsestään tiedon / jäljen ja tätä pystytään hyödyntää tehokkaasti myös kohdennetussa rekrymainonnassa.

 

Olet varmasti huomannut monia kertoja, kun olet käynyt jossakin verkkokaupassa katsomassa vaikka uusia kenkiä, joita et ostanut. Kuitenkin heti sen jälkeen alkaa kyseisen verkkokaupan ja todennäköisesti samaisten kenkien mainokset tulla sinulle vastaan verkossa vähän joka puolella. Tästä remakertingissa juurikin on kyse ja tuloksia alkaa myös kohdennetussa rekrymainonnassa tulla, kun sitä osataan hyödyntää oikealla tavalla.

 

Kuvittele tilanne, jossa potentiaalinen kandi käy aamulla esim. työpäivän aikana tutustumassa työpaikkailmoitukseen, mutta ei kuitenkaan saman tien jätä hakemusta syystä tai toisesta. Myöhemmin illalla hän avaa Facebookin ja käytännössä ensimmäinen asia, jonka hän näkee, on mainos samasta avoinna olevasta tehtävästä, joka alkaa esim. näin:

 

”Ehkä tämä sittenkin olisi sinun tuleva työpaikka? Jätä hakemus ja katsotaan yhdessä, voisiko tästä tulla jotain suurta?”

 

Remarketing -mainos on siis täysin erillinen verrattuna siihen alkuperäiseen postaukseen ja nyt kyseessä on siis mainos, jonka halutaan näkyvän niille, jotka ovat jo käyneet katsomassa työpaikkailmoitusta, mutta eivät ole jättäneet hakemusta. On erittäin todennäköisistä, että jos kerran työpaikkailmoituksen lukenut henkilö klikkaa tuota mainosta ja siirtyy uudestaan työpaikkailmoitukseen, myös hakemus tulee jätettyä.

 

 

Ja entäs ne kustannukset?

 

Parasta tässä kaikessa on se, että kustannukset eivät ole korkeat ja kaiken pystyy toteuttamaan suhteellisen helposti itse. Tai no, helposti jos on teknologian, somen yms. asioiden kanssa sujut. Netistä löytyy paljon ilmaista tietoa, miten kampanjat saadaan laitettua nopeasti pystyyn. Toki kuten kaikessa elämässä, niin vaatii paljon osaamista, jotta kampanjoista saadaan parhaat tehot irti. Kaiken kun voi aina tehdä hyvin tai sitten vähän sinne päin.

 

Ja se hinta sitten? Muutamalla satasella pääsee jo erittäin hyvin alkuun ja näkee, mitkä kanavat toimivat parhaiten ja todennäköisesti hakemuksiakin alkaa jo tippua, jos asiat tehdään oikein. Sosiaalisissa medioissa mainonnasta yleisesti maksetaan klikkauksien mukaan ja yhden klikkauksen hinta (CPC = cost per click) voi näissä kampanjoissa oman kokemukseni mukaan olla suhteellisen korkeakin, koska klikkaajien määrä kyseisissä kampanjoissa on suhteellisen alhainen vs. näyttöjen määrä. Ja tämä johtuen ihan siitä, että kohderyhmä on loppuen lopuksi aina suhteellisen kapea, kun on rekrytointi kyseessä.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.