Tärkeimmät työnhakutaidot

Jaa somessa:

 

Jos rekrytointi ja suorahaku ovat isossa murroksessa digitalisaation myötä, voi samaa sanoa myös työnhakemisesta. Sen lisäksi, että työnhakeminen on aidosti kovaa työtä, on siitä tullut myös koko ajan enemmän taitolaji, jossa pärjäävät parhaiten ne, joilla työnhakutaidot ovat hallussa.

 

Mitkä ovat sitten mielestäni tärkeimmät työnhakutaidot, niin kirjoitan niistä seuraavassa lyhyesti:

 

 

  1. Ymmärrys muutoksesta

 

Työnhaussa kaikki lähtee liikkeelle siitä, että ymmärretään, miten rekrytointi ja näin myös työnhaku on viimevuosina muuttunut. Työnhaun kanavia on useita ja sosiaalinen media on vallannut rekrytoinnin pelikenttää.

Miten tuoda omaa osaamista esiin eri kanavissa ja mistä löytää tehokkaasti uusia työmahdollisuuksia? Perinteiset kanavat kuten Oikotie tai Monster eivät usein enää toimi ja myös niissä kilpailu avoimista tehtävistä on kaikkein kovinta. Työnhaussa pärjäävätkin ne, jotka ovat tajunneet meneillä olevan muutoksen ja osaavat hakea työpaikkaa sieltä, josta suurin osa ei sitä hae ja tavalla, jota muut eivät ymmärrä.

Omia mahdollisuuksia nostaa erittäin paljon, kun myös ymmärtää miten rekrytoijat ja headhunterit toimivat ja miten esim. omaa LinkedIn-profiilia tai CV:tä pitäisi optimoida. Jos asiat kuulostavat uusilta, niin kannattaa vähän kahlata aikaisempia kirjoituksiani täältä InHuntin blogista esim. kategorioista CV ja LinkedIn.

 

  1. Viestintä

 

Työnhaku on viestintää isolla V:llä. Tämän päivän informaatiotulvassa yksittäisen henkilön mielenkiinnosta taistelee samalla hetkellä satoja tai jopa tuhansia muita ja näin oman viestin saaminen pinnalle vaatii hyviä viestintätaitoja. Kun lähestyt henkilöitä, niin osaatko viestiä sillä tavalla, että herätät huomion ja jäät mieleen?

 

  1. Markkinointi

 

Jos työnhaku on viestintää, niin on se myös markkinointia. Itsensä markkinointi on haastava laji, mutta ne jotka sen hallitsevat saavat myös yleensä palkinnon. Koskaan ennen ei oman osaamisen eli itsensä markkinointiin ole ollut käytettävissä niin laaja valikoima eri työkaluja ja kanavia.

Yksinkertainen esimerkki on esim. etunimisukunimi.com tyyppinen www-sivu jollain halvalla tai jopa ilmaisella työkalulla (esim. wix) tehtynä. Omat sivut ovat loistava ja helppo tapa tuoda itseään esiin ja jäädä mieleen työnhakutilanteessa. Hyvin tehdyt videot tai esitykset esim. SlideSharessa ovat myös erittäin toimivia ratkaisuja oman osaamisen ja itsensä esittelyyn.

 

  1. Myynti

 

Työnhakuprosessissa voi ja pitää käytännössä jokaisessa kohdassa myydä itseään eri tavoin ja näin erottautua posiitivisesti, oli sitten kyseessä avoimessa haussa oleva tehtävä tai ns. piilotyöpaikka. Itsensä myyminen on asia, jonka itseasiassa hyvin harva työnhakija hallitsee tai ymmärtää tehdä.

Usein esim. ”piilotyöpaikkoja” etsittäessä lähestytään LinkedInissä jotakin henkilöä viestillä, jossa alkuun kerrotaan, että etsii työpaikkaa ja sen jälkeen sitten esitellään lyhyesti itsensä. Viesti loppuu kommenttiin, jossa pyydetään olemaan yhteydessä, jos sattuu tulemaan jotain, joka osuisi viestin lähettäjän profiiliin. Sama viesti sitten laitetaan copy pastella kymmenille muille. Tätä näkyy todella paljon ja voin paljastaa, että en henkilökohtaisesti edes jaksa lukea yhtään näistä viesteistä, koska niitä tulee niin paljon.

Sen sijaan, jos haluat herättää henkilön mielenkiinnon, niin tee vähän tausta- ja ajatustyötä ja näytä näin, että sinulla on aidosti jokin syy, miksi lähestyt juuri tätä henkilöä. Jos et nyt muuta keksi, niin kerro edes, miksi lähestyit tai haluaisit heille töihin ja mitä mahdollisesti annettavaa sinulla olisi. Sen sijaan, että pyydät ainoastaan apua.

 

  1. Asenne

 

Loppuen lopuksi työnhaussa on paljon kiinni asenteesta eli jääkö vain odottelemaan vai ottaako työpaikan löytämisen aidosti omiin käsiinsä. Työnhaku vaatii usein itsensä likoon laittamisesta sekä sille kuuluisalle epämukavuusalueelle astumista. Usein kuulen, että kehtaako sinne LinkedIniin nyt laittaa viestiä omasta tilanteesta tai kehtaako jotain henkilöä lähestyä suoraan ? No kyllä kehtaa ja usein vielä tuottaa tulosta, kun sen tekee ajatuksella.

 

Loppuun voisin vielä jo valmiiksi kommentoida niille, jotka nyt tässä kohtaa miettivät, että eikö konkreettisella osaamisella tai kokemuksella ole rekrytoinnissa tai työnhakemisessa enää mitään virkaa? On kyllä, mutta valitettavasti sellaista kristallipalloa meillä ei olekaan, joka pelkän CV:stä tai LinkedIn-profiilista löytyvien työpaikkojen ja titteleiden perusteella pystyisi sanomaan, onko henkilö oikeasti hyvä siinä, mitä hän tekee. Näin ollen ne joilta löytyy oikeaa osaamista ja osaavat vielä tuoda sen erottuvalla tavalla esiin, vievät yleensä myös ne parhaat työpaikat.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.