LinkedIn suosio kasvaa jatkuvasti. Sen lisäksi, että rekrytoijat ja headhunterit ovat käyttäneet sitä pitkään, myös ihan tavalliset yritykset ovat  heränneet siihen, että sieltä voi kuka tahansa löytää jopa suhteellisen helposti uusia työntekijöitä. Tai sanotaanko näin, että ainakin löytäminen ja lähestyminen on tehty todella helpoksi. Se, että saadaanko henkilön mielenkiinto herätettyä ja haluaako hän jatkaa keskusteluja, onkin sitten jo eri asia ja johon vaikuttaa mm. yhteydenoton ammattimaisuus sekä isoissa määrin se mitä ollaan tarjoamassa, miten kiinnostava yritys on ja toki mikä on henkilön tämän hetkinen tilanne.

 

Mitään tutkittua faktaa tai tilastoa ei minulla ole tarjota siitä, kuinka paljon LinkedIniä käytetään tai kuinka paljon sen kautta ollaan henkilöihin yhteydessä uusien haasteiden tiimoilta. Ainoastaan sen pystyn sanoa, että paljon.

 

Useat LinkedInin käyttäjistä ovat ymmärtäneet, että potentiaalisia kandeja haetaan LinkedInin hakutoimintojen kautta ja näin tekemällä itse asiat oikein, voi nostaa omia mahdollisuuksia huomattavasti ja saada mielenkiintoisia yhteydenottoja. Ja yhtä asiaa minulta usein kysytäänkin, eli miten saada oma profiili näkymään ensimmäisten hakutulosten joukossa? Koska mitä korkeammalla hakutuloksissa ja varsinkin hakutulosten ensimmäisellä sivulla oma profiili on, sitä potentiaalisempaa on se, että viesti omaan inboxiin joku päivä tipahtaa.

 

Vaikka aiheesta olen aikaisemminkin useita kertoja kirjoittanut, ajattelin tarttua jälleen kerran tähän ja samalla myös tehdä pientä taustatyötä sen eteen ja selvittää, mitkä tällä hetkellä ovat ne asiat, jotka LinkedInin algoritmiin eniten vaikuttavat. Tämäkin on asia, joka elää koko ajan ja vaikka viime vuoden puolella olisi laittanut oman profiilin kuntoon ja optimoinut kaiken oikealla tavalla, niin se ei tarkoita sitä, etteikö nyt jotain hienosäätöä olisi taas fiksu tehdä.

 

Seuraavassa listaan tärkeimmät asiat, jotka vaikuttavat oman profiilin löydettävyyteen sen lisäksi, että profiili on muutenkin hyvällä tolalla tarkoittaen lähinnä laadukkaita kuvia (sekä profiili, että cover photo), selkeää pääotsikkoa, perusteellista summarya, työhistoriaa, opintoja jne.

 

 

Avainsanojen määrä & laatu

Edelleen niin sanottujen avainsanojen määrä ja laatu on erittäin ratkaisevaa. Kuinka paljon niitä löytyy ja ennen kaikkea missä. Pääotsikko, työtehtävien otsikot jne. ovat niitä paikkoja joihin LinkedIn iskee ensimmäisenä silmänsä. Jos rekrytoija hakee esim. sanoilla ”Digital” & ”Manager”, niin ne henkilöt, joilla nämä löytyvät edellä mainituista otsikoista, listautuvat isolla todennäköisyydellä hakutuloksissa erittäin korkealle. Tässä kohtaa on myös hyvä muistuttaa, että suurin osa suomalaisten profiileista on englanniksi ja näin myös hakuja tehdään ensisijaisesti englannin kielellä = oma profiili on hyvä olla englanniksi.

 

 

Verkoston koko

Tavallaan LinkedIn suosittelee verkostoitumaan vain itselle tuttujen henkilöiden kanssa, mutta samalla henkilö rankkautuu korkeammalle hakutuloksissa, mitä enemmän hänellä on kontakteja verkostossaan. Hassua eikö? Toisaalta LinkedIn myös kannustaa verkostoitumaan aktiivisesti ja tekee sen vielä todella helpoksi, kun ”my network” alta löytyy ”people you may know” lista henkilöistä, joille voi lähettää verkostoitumiskutsun yhdellä klikkauksella.

Verkoston koko vaikuttaa siis omaan löydettävyyteen isosti, joka johtuu siitä, että kun rekrytoija etsii henkilöitä, niin ne, jotka ovat hänelle ensimmäisen tason tai toisen tason kontakteja tuppaavat näkymään ensimmäisenä hakutuloksissa. Eli mitä enemmän henkilöitä on omassa verkostossa, niin luonnollisesti sitä enemmän on myös näitä ns. toisen tason kontakteja ja omat mahdollisuudet sen kuin paranevat.

Itse olen myös paljon ottanut kantaa sen puolesta, että kannattaa ihan aidosti verkostoitua sellaistenkin henkilöiden kanssa, joita et välttämättä tunne, mutta löytyy jokin yhteys tai kiinnostuksen kohde. Yleensä ne jotka sitä tekevät ovat huomanneet, että se tuo valtavasti lisäarvoa heille, rikastuttaa heidän omaa uutisvirtaa ja avaa uusia ajatuksia ja mahdollisuuksia.

 

Skillsit

Aikaisemmin omat ns. TOP 3 skillsiä oli se mitä LinkedIn katsoi, mutta nykyään koko skills -osiolla on paljon enemmän painoarvoa hakuja tehtäessä. Tämä on sinällään vähän hassua, koska skills -listaan voi laittaa mitä tahansa ja sitten tutut ja tuntemattomat käyvät niitä myös klikkailemassa. Joka tapauksessa, LinkedInin uusi algoritmi antaa tälle enemmän painoarvoa nykyään ja näin ollen kannattaa sitä aika ajoin vähän trimmata.

 

Työkokemus vuosina

Rekrytoijat käyttävät erittäin usein valmiita filttereitä, joista yksi on työkokemus vuosina. Näin ollen on tärkeää varsinkin niillä, jotka ovat ehkä työuransa alkuvaiheessa, että sinne omaan profiiliin olisi myös listattu ne myös vähemmän tärkeämmiltä tuntuvat työsuhteet oman työuran alusta. Näillä voi olla merkittävä vaikutus siihen, että kun rekrytoija esim. valitsee, että täytyy olla yli viisi vuotta työkokemusta, niin oma profiili ei jää hakutuloksista pois.

 

 

Lopuksi vielä vinkki niille, jotka eivät pelkästään halua tulla löydetyksi vaan myös kontaktoiduksi, niin kannattaa omat yhteystiedot laittaa helposti näkyville esim. oman profiiliin summary -osioon. Näin teet rekrytoijalle mahdollisimman helpoksi olla yhteydessä ja hän voi samalla valita tavan, joka on itselleen se mieluisin.

 

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.