Ennen kuin vaihdat työpaikkaa, tarkista nämä

Jaa somessa:

 

Yritykset käyvät usein perusteellisesti hakijan taustat läpi, jotta vältytään yllätyksiltä. Ihan täysin samaa suosittelen myös jokaiselle, joka istuu toisella puolella pöytää. Varsinkin silloin, jos ei ole täysin pakko vaihtaa työpaikkaa ja laittaa nimeä uuteen työsopimukseen, suosittelen tekemään ihan perusteellisen katsauksen siihen, minkälaiseen yritykseen on siirtymässä.

Seuraavassa listaan asioita, jotka ainakin itse kävisin suhteellisen perusteellisesti läpi, ennen kuin laittaisin nimeäni uuteen työsopimukseen. Toki monet näistä kannattaa jo tehdä ennen ensimmäistä työhaastattelua, ihan jo silläkin, että antaa itsestään paremman kuvan, kun on vähän perehtynyt yritykseen etukäteen.

 

Yrityksen nettisivut

Ihan ensimmäisenä katsoisin läpi yrityksen nettisivut ihan sillä, että minkä fiiliksen ne antaa yrityksestä. Näistä yleensä hyvin nopeasti selviää, onko yritys seurannut kehitystä ja ymmärtää online kanavien tärkeyden tämän päivän liiketoimintaympäristössä. Keitä sivuilla puhutellaan, ovatko ne tämän päivän mukaiset (mm. mobiiliystävällisyys) tukevatko ne myyntiä tai mitä ne kertovat yrityksestä työnantajana, olisivat kysymyksiä joihin ainakin pyrkisin löytämään vastauksen.

 

Sosiaalinen media

Minkälaista kuvaa yritys antaa itsestään sosiaalisessa mediassa vai loistaako se siellä pahimmassa tapauksessa poissaolollaan. Ihan hirveän montaa yritystä ei enää tule mieleen, jolla on varaa olla pois sosiaalisesta mediasta ilman, että se ei vaikuta negatiivisesti heidän liiketoimintaan tai esim. työnantajamielikuvaan.

 

Yrityksen liiketoiminta ja tuotteet / palvelut

Oli sitten oma tehtävä ja työnkuva mikä tahansa, aina on hyvä vähän perusteellisemmin selvittää, millä tasolla yrityksen tuotteet ja palvelut ovat ja löytyykö niille aidosti kysyntää. Tämän selvittämistä tietysti helpottaa, jos on itse edes pikkaisen sisällä siinä, mitä yritys tekee ja myy.

 

Yrityksen tulevaisuuden näkymät

Tulevaisuuden näkyvät liittyvät vahvasti yrityksen tuotteisiin ja palveluihin ja siihen, mikä kysyntä niille myös tulevaisuudessa tulee olemaan. Myös yrityksen mahdollisuudet tuotekehitykseen, innovointikyky sekä taloudellinen tilanne ovat tärkeitä asioita. Tämän lisäksi kilpailu ja etenkin ulkomailta tuleva sellainen ovat asioita, jotka kannattaa yrittää selvittää. Esimerkkinä tästä voisi olla mahdollinen verkkokaupan jättiläisen Amazonin rantautuminen Suomeen, jolloin moni kaupan alan yritys tulee olemaan helisemässä. Jos asia kiinnostaa enemmän, niin Helsingin Sanomissa oli viime viikolla tästä hyvä artikkeli: https://www.hs.fi/talous/art-2000005712630.html

Itse olen asunut viimeiset neljä vuotta Espanjassa, jossa Amazon on esimerkiksi suhteellisen lyhyessä ajassa (aloitti toiminnan Espanjassa vuonna 2011) ajanut todella monta yritystä ahdinkoon tai pois markkinoilta.

 

Yrityksen taloudelliset luvut

Millä pohjalla yrityksen toiminta on? Liikevaihdon kehitys, tulos, tase jne. ovat sellaisia asioita, jotka itseäni aina kiinnostaa. Suomen Asiakastiedon nettisivuilta pystyy ostamaan vähän reilun kympin hintaan aika kattavan talousraportin mistä tahansa yrityksestä, joka on suhteellisen pieni hinta siitä, että ei laita itseään sellaiseen yritykseen, joka on jo valmiiksi taloudellisessa ahdingossa.

 

Konkreettiset työntekijöiden kokemukset yrityksestä

Kuka tahansa osaa kaunistella asioita työhaastattelussa ja näin on aina tärkeä selvittää, miten asiat oikeasti yrityksessä ovat. Ja mikä sen parempaa, kuin yrittää löytyy tuttuja tai tutun tuttuja, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet ko. yrityksessä. LinkedIn on tähän aivan loistava työkalu ja sen avulla helposti löytää ne kaikki, jotka yrityksessä työskentelee. Myös kannattaa vilkaista jenkkisivusto glassdoor.com, jossa alkaa löytyä myös suhteellisen paljon suomalaisia yrityksiä.

 

Oma tuleva esimies

Tämä on sitten se ehkä kaikkein tärkein. Omalla esimiehellä on todella suuri vaikutus omassa työssä viihtymiseen sekä omaan kehittymiseen. Selvitä siis niin paljon kuin mahdollista omasta tulevasta esimiehestäsi. Parhaiten se tapahtuu, kun yrität päästä keskusteluihin henkilöiden kanssa, jotka ovat työskennelleet hänen kanssaan tai ollut hänen johdettavina.

 

Tämä kaikki voi vaikuttaa paljolta työltä, mutta voin vakuuttaa, että se kannattaa. Liian usein näen, että työpaikkaa vaihdetaan pitkälti fiilispohjalta ja näin yllätyksiä on taatusti luvassa. Tämän lisäksi, kun selvittää edellä listatut asiat edes jollakin tasolla ennen haastattelua, saa niistä erittäin hyviä kysymyksiä työhaastatteluun ja näin todennäköisesti erottuu positiivisella tavalla muista hakijoista.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Konttorinjohtaja
FläktGroupFinland_Executive_Headhunter_Harri_Knaapi_358458698228
TALOUSJOHTAJA | FINANCE DIRECTOR
TALOUSJOHTAJA | CFO | CHIEF FINANCIAL OFFICER
Headhunteriksi InHunt Groupille
Tekninen johtaja
Uusimmat

Blogista

Kuvassa Pekka Puustinen ja Tarja Ilvonen Hallitushakujen koulutuksen 5. alumnitilaisuudessa. Pekka oli keynote speaker tilaisuudessa. Tarja Ilvonen InHunt Groupista vetää tilaisuutta.
Status ja titteli sivuun hallitustyössä
InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen 5. alumnitilaisuudessa hallitusammattilainen Pekka Puustinen haastoi pohtimaan hallitustyön ydintä: miten oma arvolupaus...
somebanner blogille Kansainvälistymisen mallit pk-yrityksille​, InCrest ja InHunt World.
Kansainvälistyminen ei ole enää vain suuryritysten pelikenttä
Kansainvälistyminen pk-yrityksille tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan – mutta onnistuminen vaatii selkeän kasvustrategian. Tässä blogissa InCrestin...
Kolme yrittäjää juhlimassa omistajanvaihdoksen onnistunutta strategiaa kokoustilassa, kaksi miestä lyö ylävitosen ja nainen taputtaa.
Uutta kohti – omistajan vaihdos mahdollisuutena
Omistajanvaihdos ja yrityksen myynti voivat olla yrittäjälle uusi alku – ja yritykselle kasvun mahdollisuus. Hyvä valmistautuminen lisää arvoa ja houkuttelee...
InHunt Group toimi kumppanina Finnish Consulting Groupin hallituksen jäsenen haussa. Hallituksen puheenjohtaja Minna Karhusen pikkukuva bannerissa ja nostoteksti: "hallitusprosessi oli paitsi antoisa, myös oivalluttava."
Kun hallitukseen tulee uusi jäsen, uudistuu myös koko tiimi – FCG:n kokemus hallitushausta
Kun hallitukseen valitaan uusi jäsen, uudistuu koko tiimi. FCG:n hallitushaku toteutettiin yhteistyössä InHunt Groupin kanssa, ja prosessi toi esiin, miten hallituksen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.