Ennen kuin vaihdat työpaikkaa, tarkista nämä

Jaa somessa:

 

Yritykset käyvät usein perusteellisesti hakijan taustat läpi, jotta vältytään yllätyksiltä. Ihan täysin samaa suosittelen myös jokaiselle, joka istuu toisella puolella pöytää. Varsinkin silloin, jos ei ole täysin pakko vaihtaa työpaikkaa ja laittaa nimeä uuteen työsopimukseen, suosittelen tekemään ihan perusteellisen katsauksen siihen, minkälaiseen yritykseen on siirtymässä.

Seuraavassa listaan asioita, jotka ainakin itse kävisin suhteellisen perusteellisesti läpi, ennen kuin laittaisin nimeäni uuteen työsopimukseen. Toki monet näistä kannattaa jo tehdä ennen ensimmäistä työhaastattelua, ihan jo silläkin, että antaa itsestään paremman kuvan, kun on vähän perehtynyt yritykseen etukäteen.

 

Yrityksen nettisivut

Ihan ensimmäisenä katsoisin läpi yrityksen nettisivut ihan sillä, että minkä fiiliksen ne antaa yrityksestä. Näistä yleensä hyvin nopeasti selviää, onko yritys seurannut kehitystä ja ymmärtää online kanavien tärkeyden tämän päivän liiketoimintaympäristössä. Keitä sivuilla puhutellaan, ovatko ne tämän päivän mukaiset (mm. mobiiliystävällisyys) tukevatko ne myyntiä tai mitä ne kertovat yrityksestä työnantajana, olisivat kysymyksiä joihin ainakin pyrkisin löytämään vastauksen.

 

Sosiaalinen media

Minkälaista kuvaa yritys antaa itsestään sosiaalisessa mediassa vai loistaako se siellä pahimmassa tapauksessa poissaolollaan. Ihan hirveän montaa yritystä ei enää tule mieleen, jolla on varaa olla pois sosiaalisesta mediasta ilman, että se ei vaikuta negatiivisesti heidän liiketoimintaan tai esim. työnantajamielikuvaan.

 

Yrityksen liiketoiminta ja tuotteet / palvelut

Oli sitten oma tehtävä ja työnkuva mikä tahansa, aina on hyvä vähän perusteellisemmin selvittää, millä tasolla yrityksen tuotteet ja palvelut ovat ja löytyykö niille aidosti kysyntää. Tämän selvittämistä tietysti helpottaa, jos on itse edes pikkaisen sisällä siinä, mitä yritys tekee ja myy.

 

Yrityksen tulevaisuuden näkymät

Tulevaisuuden näkyvät liittyvät vahvasti yrityksen tuotteisiin ja palveluihin ja siihen, mikä kysyntä niille myös tulevaisuudessa tulee olemaan. Myös yrityksen mahdollisuudet tuotekehitykseen, innovointikyky sekä taloudellinen tilanne ovat tärkeitä asioita. Tämän lisäksi kilpailu ja etenkin ulkomailta tuleva sellainen ovat asioita, jotka kannattaa yrittää selvittää. Esimerkkinä tästä voisi olla mahdollinen verkkokaupan jättiläisen Amazonin rantautuminen Suomeen, jolloin moni kaupan alan yritys tulee olemaan helisemässä. Jos asia kiinnostaa enemmän, niin Helsingin Sanomissa oli viime viikolla tästä hyvä artikkeli: https://www.hs.fi/talous/art-2000005712630.html

Itse olen asunut viimeiset neljä vuotta Espanjassa, jossa Amazon on esimerkiksi suhteellisen lyhyessä ajassa (aloitti toiminnan Espanjassa vuonna 2011) ajanut todella monta yritystä ahdinkoon tai pois markkinoilta.

 

Yrityksen taloudelliset luvut

Millä pohjalla yrityksen toiminta on? Liikevaihdon kehitys, tulos, tase jne. ovat sellaisia asioita, jotka itseäni aina kiinnostaa. Suomen Asiakastiedon nettisivuilta pystyy ostamaan vähän reilun kympin hintaan aika kattavan talousraportin mistä tahansa yrityksestä, joka on suhteellisen pieni hinta siitä, että ei laita itseään sellaiseen yritykseen, joka on jo valmiiksi taloudellisessa ahdingossa.

 

Konkreettiset työntekijöiden kokemukset yrityksestä

Kuka tahansa osaa kaunistella asioita työhaastattelussa ja näin on aina tärkeä selvittää, miten asiat oikeasti yrityksessä ovat. Ja mikä sen parempaa, kuin yrittää löytyy tuttuja tai tutun tuttuja, jotka työskentelevät tai ovat työskennelleet ko. yrityksessä. LinkedIn on tähän aivan loistava työkalu ja sen avulla helposti löytää ne kaikki, jotka yrityksessä työskentelee. Myös kannattaa vilkaista jenkkisivusto glassdoor.com, jossa alkaa löytyä myös suhteellisen paljon suomalaisia yrityksiä.

 

Oma tuleva esimies

Tämä on sitten se ehkä kaikkein tärkein. Omalla esimiehellä on todella suuri vaikutus omassa työssä viihtymiseen sekä omaan kehittymiseen. Selvitä siis niin paljon kuin mahdollista omasta tulevasta esimiehestäsi. Parhaiten se tapahtuu, kun yrität päästä keskusteluihin henkilöiden kanssa, jotka ovat työskennelleet hänen kanssaan tai ollut hänen johdettavina.

 

Tämä kaikki voi vaikuttaa paljolta työltä, mutta voin vakuuttaa, että se kannattaa. Liian usein näen, että työpaikkaa vaihdetaan pitkälti fiilispohjalta ja näin yllätyksiä on taatusti luvassa. Tämän lisäksi, kun selvittää edellä listatut asiat edes jollakin tasolla ennen haastattelua, saa niistä erittäin hyviä kysymyksiä työhaastatteluun ja näin todennäköisesti erottuu positiivisella tavalla muista hakijoista.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sales Manager, Abena Finland Oy
Aluejohtaja
Talousjohtaja / CFO / Financial Controller, Masku
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Talouspäällikkö - Anonyymi yritys
Uusimmat

Blogista

Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
Liitot, yhdistykset ja säätiöt_pooli_InHuntGroup_plain3
Miten välttää kymmenien tuhansien eurojen virheinvestointi liiton, järjestön tai säätiön rekrytoinnissa?
Suomessa kolmas sektori on täynnä monipuolisia toimijoita, jotka tarvitsevat parhaita osaajia menestyäkseen. Miten suorahaku voi olla avain onnistuneeseen rekrytointiin...
Julkisen-sektorin-osaajat_pooli_InHuntGroup_plain
Avainpaikka julkisella sektorilla – miten varmistat parhaat hakijat?
Oikea ja aito suorahaku on edelleen julkiselle sektorille Suomessa yllättävän vieras rekrytoinnin toimintamalli.
Talousosaajat_pooli_InHuntGroup_plain2
Yrittäjäomistaja, rekrytoi ensimmäisenä talousosaaja – näin varmistat yrityksesi menestymisen
InHunt Groupilla pystymme yhdistämään taloushallinto- ja rekrytointiosaamisemme vahvaksi kokonaisuudeksi.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa