Rekrytoinnin analytiikka

Jaa somessa:

Ne rekrytoijat, jotka ovat seuranneet maailman kehitystä, ymmärtävät uusien teknologioiden merkityksen sekä sosiaalisen median roolin rekrytoinneissa. Tämän lisäksi osa näistä rekrytoijista ymmärtää datan ja analytiikan tärkeyden ja pystyy niiden avulla tehostamaan oman yrityksen rekrytointiprosesseja huomattavasti, koska niiden avulla pystytään selkeästi havaita ongelmakohdat ja ennen kaikkea se, mitkä kanavat toimivat ja missä kohtaa menetetään liikaa hyviä ehdokkaita.

 

Seuraavassa listaan muutamia perusasioita ja avainlukuja, joita jokaisen yrityksen rekrytointiprosesseista vastaavan henkilön kuuluisi seurata:

 

Kävijät per ilmoitus

 

Asia, joka pitäisi lähes kaikkia rekrytoijia kiinnostaa on se, kuinka paljon työpaikkailmoituksia käydään katsomassa. Se on se ensimmäinen asia, johon kuuluisi katseet kohdistaa varsinkin silloin, kun hakemuksia ei tule riittävästi.

 

Mistä kanavista kävijät tulee

 

Hyvin usein näkee sitä, että rekrytointiprosesseista vastuussa olevilla henkilöillä ei ole juurikaan ymmärrystä siitä, toimiiko joku kanava vai ei. Ollaan tehty päätös kanavista, joihin ilmoitus laitetaan esille, mutta ei ole aidosti käsitystä, mikä niistä toimii ja mikä ei.

 

Sivulla vietetty aika

 

Kuinka kauan ilmoitusta käydään katsomassa, kertoo siitä, pysyykö kiinnostus yllä vai loppuuko se saman tien, kun hakija päätyy ko. sivulle. Tämä tieto voi auttaa varsinkin silloin, kun nähdään, että ns. hankinta toimii ja ilmoitusta käydään katsomassa tiuhaan, mutta syystä tai toisesta kiinnostus lopahtaa heti ja potentiaalinen hakija ei koskaan päädy hakemuksen jättövaiheeseen.

Syitä hakijan kiinnostuksen lopahtamiseen heti kättelyssä voi olla esimerkiksi se, että haun yhteydessä tehty kampanjointi esim. sosiaalisessa mediassa ei lopulta anna oikeaa kuvaa avoinna olevasta tehtävästä tai yrityksestä, lopullinen työpaikkailmoitus ei ole helposti luettavissa mobiililaitteella tai, että ilmoitus onkin liian pitkä tai kirjoitettu esim. englannin kielellä. Jos haetaan suomalaisia ja suomea puhuvia henkilöitä, saadaan suomen kielellä kirjoitetulla työpaikkailmoituksella aina enemmän hakemuksia.

 

Hakemusten konversio

 

Kuinka moni esim. 100 kävijästä jättää hakemuksen? Tämä on ehkä se kaikkein tärkein lukema yhdessä kävijöiden kanssa. Silloin kun tämä lukema on todella alhainen, voi se kieliä esimerkiksi siitä, että hakemuksen jättämisessä on jotain pielessä tai, että esitetty vaatimuslista työpaikkailmoituksessa on aivan liian kova. Ja toki, edellisessä kohdassa mainitut asiat vaikuttavat myös tähän lukemaan.

Paljon näkee edelleen kilometrin mittaisia hakemuslomakkeita, joissa vielä hakemuksen jättäminen on tehty käytännössä mahdottomaksi mobiililaitteella. Toinen jota näkee paljon on se, että yritys on päättänyt yhdistaa parin – kolmen eri roolin vastuut ja vaatimukset yhteen ja samaan positioon, jolloin ei juuri kukaan päädy lopulta hakemaan tehtävää.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
VP, Engineering | Managing Director, Finland
Uusimmat

Blogista

Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
kuvabanner blogille: Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Kuinka yritysten hallitukset löytävät parhaan mahdollisen toimitusjohtajan?
Toimitusjohtajan valinta on yksi hallituksen tärkeimmistä ja strategisimmista päätöksistä. Blogissamme InHunt Groupin Marita Vuorinen kertoo, miten hallitus...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.