LinkedInin suosio sen kun vain jatkaa kasvamistaan. Merkittävä ero on myös käyttäjien aktiivisuudessa ja siinä kun aikanaan Linkedin oli lähinnä mukava sähköinen CV-pankki rekrytoijille, on siitä lyhyessä ajassa muodostunut erittäin aktiivinen työelämän oma sosiaalinen media. Yksi merkittävä ero myös muihin sosiaalisiin medioihin on siellä vallitseva henki. LinkedInistä puuttuu käytännössä kokonaan ns. trollit, joiden elämän tehtävä on vain levittää yleistä mielipahaa sosiaalisissa medioissa ja pahoittaa mahdollisimman monen ihmisen mieli. Näiden trollien puuttuminen on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut erittäin positiivisesti LinkedInin suosioon. Huomaan itsekin aidosti viihtyväni LinkedInissä paremmin kuin muissa sosiaalisissa medioissa, koska siellä aidosti vallitsee hyvä henki ja sieltä löytää paljon mielenkiintoista luettavaa.

 

Mutta miten ja mihin LinkedIniä oikeasti käytetään ja miksi sen suosio on myös Suomessa räjähtänyt kasvuun? Syitä on muitakin, kuin pelkkä trollien poissaolo ja niistä useat selviää LinkedIn-guru Tom Laineen tekemästä uusimmasta tutkimuksesta. Väittäisin, että Tom Laineen spontaani tunnettuus aktiivisten suomalaisten LinkedIn käyttäjien keskuudessa on lähellä 100 prosenttia. Tom on tänä päivänä monessa mukana ja toimii myös InHunt Groupissa Senior Advisorina.

Viikko sitten Tom julkaisi taas mielenkiintoisia lukuja ja tilastoja LinkedIniin liittyen. Tällä hetkellä Suomessa on n. 1.150.000 LinkedInin käyttäjää ja mihin LinkedIniä sitten käytetään, selviää tästä:

 

 

Tulokset vahvistavat vain sitä kuvaa entisestään, joka itselläni on jo pidemmän aikaa ollut. Suurin osa edelleen on LinkedInissä uusien haasteiden perässä, mutta yhä useammat ovat ymmärtäneet sen voiman myös oman henkilökohtaisen brändin rakentamisen näkökulmasta. Se mikä ehkä noista vastausvaihtoehdoista puuttuu, on oman osaamisen kehittäminen, jonka uskoisin myös nousevan aika korkealle. Sen lisäksi, että LinkedInistä löytyy oma Learning-osio, löytää omasta uutisvirrasta mielenkiintoisia keskusteluja sekä artikkeleita, joiden avulla oma osaaminen ja tietotaito kehittyy jatkuvasti.

Mitä sitten ovat ne konkreettisimmat hyödyt, joita käyttäjät ovat kokeneet saaneensa LinkedInistä tulee tässä:

 

 

Merkittävää on nähdä, että yli 30% käyttäjistä on saanut työtarjouksia vaikka ei ole ollut aktiivisesti hakemassa töitä. Tämä vain vahvistaa sitä kuvaa, että LinkedInistä on muodostunut tämän päivän rekrytoijien ja headhuntereiden tärkein kanava löytää potentiaalisia kandidaatteja hakuihin. Vähän reilu 10% kokee, että ei ole saanut palvelusta mitään hyötyä. Nämä henkilöt todennäköisesti kuuluvat siihen surulliseen ryhmään, jotka olettavat asioiden tapahtuvan itsestään, ilman, että itse tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Mikäli elämässä yleensä tai vaikka sosiaalisista medioista meinaa saada jotain hyötyä, tarkoittaa se usein sitä, että täytyy olla ensiksi valmis itse antamaan ennen kuin voi jotain olettaa saavansa.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.