Keskustelin muutama viikko sitten hyvän ystäväni kanssa, joka on perustajana ja toimitusjohtajana erittäin vauhdikkaasti kasvavassa yrityksessä nimeltä Eversports. Yrityksen pääpaikka on Wienissä Itävallassa ja toimintaa löytyy useasta eri maasta. He ovat luoneet alustan, jonka kautta palvelun käyttäjien on erittäin helppo varata ja löytää eri urheilumahdollisuudet paikasta riippumatta.

Heillä on tulossa yksi tärkeä avainrekrytointi ja näin halusi ystäväni keskustella kanssani siitä, mitä hänen tulisi ottaa huomioon, kun valitsee headhunteria. Kyllä, kävimme avointa keskustelua asiasta emmekä niinkään keskittyneet siihen, miksi me (InHunt World) olisimme paras kumppani heille. Toki olemme mukana tarjoamassa, mutta keskustelussa kuitenkin keskityimme enemmän siihen, mitä hänen tulisi huomioida valintaa tehdessä.

Keskustelun pohjalta syntyi tämä kirjoitus ja oikeastaan näihin kolmeen asiaan kiteytyi hyvin se, mihin hänen tulisi kiinnittää erityisesti huomiota:

 

1. Headhunterin toimialaosaaminen, persoona ja kemiat

Olen joskus aikoinani ollut mukana hakemassa ja haastattelemassa henkilöitä tehtävään ja alalle, joista ei välttämättä itselläni ole ollut niin syvällistä tuntemusta. On sanomattakin selvää, että silloin tehtävä on suhteellisen haastava ja parhaan henkilön löytäminen lähes mahdotonta. Näin ollen on erittäin tärkeää selvittää, että headhunteri, joka tulee vastaamaan hausta, kontaktoimaan kandit sekä haastattelemaan heidät, ymmärtää aidosti tehtävän sekä mahdollisesti vielä toimialan, johon henkilöä ollaan hakemassa. Miksi mahdollisesti toimiala, niin on paljon suhteellisen geneerisiä hakuja, kuten monet johtajatason haut (myynti, markkinointi, talous jne.), joissa taas headhunterin toimialaosaaminen ei välttämättä näyttele niin isoa roolia oikean henkilön löytymiseksi.

Myös headhunterin persoona on erittäin tärkeä asia, koska hyvin usein meillä ihmisillä on tapana suosia omia hengenheimolaisia. Paljon puhutaan ns. peiliefektistä (suositaan itsensä kaltaisia henkilöitä) ja näin ollen on tärkeää myös tulkita headhunterin persoonaa, puheita ja sanoja, koska niillä kaikilla tulee olemaan lusikkansa siinä sopassa minkälaisia kandeja hän lopulta tulee asiakkkaalle esittelemään.

Näiden lisäksi on tärkeää, että headhunterin ja uuden työntekijän palkkaamisesta päättävän henkilön kemiat toimivat. Tärkeää siksi, että viesti menee perille oikealla tavalla ja kommunikointi toimii saumattomasti läpi rekrytointiprosessin.

 

2. Varmistu siitä, kuka aidosti hoitaa kandidaattien kontaktoinnin, haastattelun yms.

Kerroin ystävälleni myös hyvin rehellisesti suorahakutoimialasta, toimijoista ja eri tavoista toimia. Totesin hänelle, että ei ole ollenkaan kummallista, että ns. hausta vastuussa oleva headhunteri ei olekaan se, joka ottaa yhteyttä potentiaalisiin henkilöihin ja myy heille tehtävää, vaan luurin päässä onkin esim. vähän nuorempia henkilöitä tekemässä konktaktointia. Isoin ongelma tässä on se, että mikäli kontaktointia ei tehdä todella ammattimaisesti ja osata myydä tehtävää ja yritystä heti oikealla tavalla, menetetään todella monta hyvää ehdokasta.

 

3. Suorahakuyrityksen maine, referenssit ja koko

Suorahakuala on ollut kovassa murroksessa ja monet perinteiset toimijat ovat ajautuneet ahtaalle. Näin ollen en hirveästi itse laittaisi arvoa sille faktalle, että suorahakuyritys on toiminut vuodesta 1970, vaan lähinnä sille, mitä se on tehnyt viimeisten vuosien aikana. Kuinka hyvin se on seurannut kehitystä (uudet teknologiat, sosiaalisen median hyödyntäminen, GDPR jne.), minkälaisia hakuja se on viime aikoina tehnyt ja ennen kaikkea minkälaisilla taustoilla headhunterit ovat. Myös koolla on väliä varsinkin silloin, kun kaikki ei menekään, kuten sovittu. Myös resurssit ovat yksi tekijä ja vähän isoimmissa suorahakufirmoissa haut eivät usein ole ns. ”one man show”, vaan on projektia hoitamassa aidosti isompi tiimi.

 

Kirjoittanut,

 

Teemu Ruuska

Digitaalisuus | Kansainväliset toiminnot

InHunt Group & InHunt World

www.linkedin.com/in/teemuruuska

 

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.