On pimeä tammikuinen iltapäivä, eletään vuotta 2009. InHuntin perustajat Hannu ja Esa istuvat Lauttasaareen toimiston neukkarissa uusilla hienoilla ruskeilla nahkasohvilla. InHunt Oy (nykyisin InHunt Group Oy) on ollut pystyssä muutaman kuukauden ja saldona on nolla kauppaa. Esa oli jo pitkään houkutellut Hannua mukaan suorahakubusinekseen, jossa Esan sanojen mukaan rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tai ainakin tuli siihen asti, kunnes koko maailmantalous romahti syksyllä 2008, ainoastaan pari viikkoa sen jälkeen, kun InHunt oli nähnyt päivän valon. Seurauksia ei varmasti Esa, Hannu tai kukaan muukaan osannut edes pahimmissa painajaisissakaan kuvitella. Rekrytointi- ja suorahakualaa romahdus koski välittömästi, kun yrityksissä rekrytoinnit loppuivat kuin seinään ja ovi alkoi käydä toiseen suuntaan.
Jälkeenpäin on kuitenkin todettu, että talouden romahtaminen ja sitä seurannut lama olivat monella tapaa InHuntin onni. Se pakotti aidosti miettimään, innovoimaan uutta sekä myös kehittämään ja panostamaan todella paljon myyntiin. Buukkauspäivät, jotka vielä tänäkin päivänä ovat osana InHuntin kuukausittaista ohjelmaa olivat silloin jo Hannulle ja Esalle ihan jokapäiväistä arkea. Suorahaku- sekä rekrytointiala kokivat myös suursiivouksen, kun paljon yhden ja kahden miehen taikka naisen rekry- tai suorahakuputiikkeja hävisi kokonaan alalta, kun toimeksiantoja oli enää murto-osa siitä, mihin oltiin totuttu.
InHuntin perustamisesta on nyt yli 10 vuotta aikaa ja matkaa voisi varmasti kuvata monilla sanoilla. Itselleni ensimmäisenä tulee mieleen pitkä, kivikkoinen, haastava ja lopulta myös todella palkitseva. Itse olen tullut mukaan vuoden 2009 syksyllä, jolloin meitä oli yhteensä neljä mukaan lukien Hannu ja Esa. Voin siis myös omalta osaltani todeta, että olen nähnyt aika lailla alusta ja hyvin läheltä sen koko matkan, jonka InHunt on tähän päivään asti kulkenut. Paljon kovempaan paikkaan en olisi voinut itseäni myöskään laittaa. Suhteellisen nuorella iällä uuteen yritykseen ja itselleni uudelle alalle, jossa kaupanteko oli todella haastavaa jo ihan siitäkin syystä, että juuri kenelläkään ei ollut ajatuksissa rekrytoida uusia työntekijöitä ja näin myös tapaamisten buukkaaminenkin oli jo puolimahdotonta.
Aluksi tulin toiseen projektiin, jonka Esa ja Hannu olivat myös laittaneet aluille. Kyse oli sähköisestä rekrytointisivustosta, joka tulisi haastamaan Monsterin ja Oikotien. Sivuston nimi oli Goljat, mutta hyvin nopeasti kuitenkin huomasimme tuon tehtävän olevan suhteellisen mahdoton ja näin nopeasti aloimme Goljatin alle rakentamaan uudenlaista rekrytointipalvelua, jossa hyödynnettäisiin innovatiivisesti uusia online kanavia sekä suorahaun menetelmiä. Onnistuimmekin nopeasti saamaan isojakin caseja tunnettujen suomalaisten brändien kanssa, kuten Marimekko, jonka kanssa toteutimme hakuja mm. Ruotsiin, Saksaan sekä Suomeen ja näissä kaikissa hyödynnettiin myös aktiivisesti sosiaalista mediaa ja kohdennettua mainontaa. Vaikka en varmuudella voi tätä sanoa, niin jos ei nyt oltu ensimmäisiä Suomessa, jotka hyödynsivät sosiaalista mediaa osana rekrytointikampanjoita, niin ainakin oltiin hyvin lähelle sitä ja vieläpä hyvin tuloksin.
Vuodet vierivät ja InHunt jatkoi kasvamistaan. Seuraava iso muutos ja merkittävä askel oli uuden toimiston avaaminen Vantaalle lentokentän kupeeseen vuonna 2012. Toimisto palveli aluksi kauempaa, kuten Tampereelta ja Lahdesta tulevia työntekijöitä. Vuotta myöhemmin tehtiin päätös, että myös pääkonttori siirretään Lauttasaaresta Vantaalle, mikä oli myös yksi asia, joka tehtiin taas täysin sitä vastaan, mihin alallamme oli totuttu. Suorahakualan merkittäville toimijoille, kun pidettiin ja pidetään tärkeänä, että toimiston pitäisi sijaita aivan ydinkeskustassa ihan vaan tietyn statuksen takia. InHuntissa asiaa lähestyttiin käytännön kannalta ja itseasiassa toimistomme sijainti on saanut todella paljon kiitosta varsinkin asiakkailta ja ehdokkailta, koska sinne on erittäin helppo tulla. Ja en usko, että yhtään kauppaa myöskään on jäänyt meiltä saamatta vaikka käyntikortin osoiterivillä ei lue Eteläesplanadi.
Vuoden 2013 lopulla InHunt liittyi myös kansainväliseen suorahakuverkostoon ja vuoden 2014 alussa aukesivat frankkareiden Stigun, Harrin ja Timon voimin toimistot Ouluun, Turkuun ja Lahteen. Edellä mainittujen lisäksi tänä päivänä InHuntilla on myös toimistot Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Vaasassa. Eli InHunt toimii yhteensä kahdeksalta eri paikkakunnalta Suomessa.
Itse muutin Madridiin Espanjaan vuoden 2014 kesällä. Silloin vastuullani oli InHuntin kansainväliset asiat sekä myös kaikki mikä käytännössä liittyi IT-järjestelmiin, meidän online näkyvyyteen sekä digitaalisiin kanaviin. Muutamien mutkien kautta kesällä 2015 syntyi ajatus omasta kansainvälisestä verkostosta, jonka nimeksi nopeasti ajatuksissa tuli InHunt World. Olimme kuuluneet toiseen verkostoon vuodesta 2013 lähtien, mutta se ei ollut missään vaiheessa tuonut meille sitä lisäarvoa, jota sillä haettiin. Näin alkoi pikkuhiljaa syntyä ajatus omasta verkostosta, jota rakennettaisiin uudella innovatiivisella tavalla ja johon kerättäisiin eri maista InHuntin kaltaisia toimijoita, jotka ovat myös lähestyneet suorahakua tavalla, johon vahvasti liittyy digitaalisuus sekä uudenlaiset tavat toimia.
Konsepti valmistui suhteellisen nopeasti ja syksyllä 2016 alkoi sopivien Partnerien etsintä eri maista. Aika montaa asiaa elämässäni olen myynyt ja uskaltaisin väittää, että en ole koskaan saanut niin positiivista vastaanottoa, jonka InHunt World sai, kun sitä lähdin esittelemään eri suorahakuyrityksille eri maissa. Lähes kaikki, joita lähestyin, osoittivat heti alussa todella vahvaa kiinnostusta ja kertoivat suoraan, että nyt on sellainen konsepti suorahakuverkostolla, jota ei ole vielä aikaisemmin tullut vastaan. Tärkeät palaset saatiinkin hyvin nopeasti loksauteltua paikoilleen ja verkosto päästiin lanseeraamaan heti vuoden 2017 alussa, jolloin mukana oli Partnerit yli 20 maasta. Tällä hetkellä InHunt World toimii yli 30 maassa ja kasvaa tasaisesti. InHunt on myös ainoa suomalainen suorahakuyritys, joka on pystynyt rakentamaan oman kansainvälisen suorakuverkoston ja jota johdetaan Suomesta käsin, kun verkoston nykyinen toimitusjohtaja Jan-Erik Lagerström istuu pääkonttorillamme Vantaalla.
Kymmenvuotisen historian aikana InHunt on ollut ja on edelleen monella tapaa aidosti suunnannäyttäjä omalla toimialallaan ja rikkonut todella monia ennakkoluuloja sekä vääriä olettamuksia. On vältetty rekrytoimasta suorahakualan konkareita ja keskitytty enemmänkin liiketoimintaosaamiseen ja muihin tärkeisiin ominaisuuksiin. Ei olla pelätty ottaa riskejä ja on kehitetty uusia palveluita. Välillä ollaan onnistuttu ja välillä epäonnistuttu. Kun jotkut alan toimijoistamme vielä miettivät, että voiko netin taikka sosiaalisen median avulla oikeasti saada kauppaa, on InHunt hyödyntänyt näitä kanavia jo useiden vuosien ajan erittäin onnistuneesti. InHuntilla on myös yli 20.000 seuraajaa LinkedInissä sekä headhuntereidemme yhteenlaskettu konktaktiverkosto pyörii sadoissa tuhansissa. Lisäksi kun katsotaan konkreettisia numeroita ja euroja, tulee InHuntin liikevaihto tänä vuonna rikkomaan himotun viiden miljoonan euron rajan, johon on päässyt aikaisemmin ainoastaan kaksi suorahakutoimijaa Suomessa.
Mitä tulevaisuus tuo sitten tullessaan, sen aika näyttää. Tosin kun kuuntelin toimitusjohtajamme Kari Juutilaisen puhetta pari viikkoa sitten pidetyssä 10.v juhlassa, kunnianhimoa ja tavoitteita ei ainakaan tule puuttumaan. Mitkä ne sitten ovat, niin pidetään se vielä hetki meidän oman porukan sekä juhlissa olleiden aveccien tiedossa.
Tämän kirjoituksen myötä haluaisin myös toivottaa kaikille jo oikein mukavaa joulua sekä onnellista uutta vuotta. Ensi viikolla julkaisemme blogissa koontina kuluneen vuoden viisi suosituinta kirjoitusta ja sen jälkeen jää blogimme hetkeksi tauolle ja palaa taas uusin kirjoituksin heti loppiaisen jälkeen.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Digitaalisuus | Kansainväliset toiminnot
InHunt Group & InHunt World
www.linkedin.com/in/teemuruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.