Miten optimoit LinkedIn-profiilisi oikein

Jaa somessa:

Tässä kirjoituksessa tulen kertomaan, mitä täytyy ottaa huomioon, jotta tulee löydetyksi LinkedInissä yhä useammin. Olen myös tehnyt videon, jossa käyn vielä yksityiskohtaisemmin LinkedIn-profiilia kohta kohdalta läpi. Kun tekee asiat oikein ja varmistaa, että oma profiili löytyy jatkossa paremmin, tulee se tarkoittamaan lisääntyvässä määrin mielenkiintoisia yhteydenottoja, yhteistyö- ja työtarjouksia.

Olen usein sanonut, että jos ymmärtää vähän, miten hakukoneet (esim. Google) toimivat, ymmärtää silloin, miten myös LinkedInissä paljon esim. rekrytoijien ja headhuntereiden keskuudessa käytetty hakutyökalu toimii. Hakukoneiden tarkoitushan on antaa niiden käyttäjille paras mahdollinen hakutulos ja se on ainoastaan silloin mahdollista, jos niillä on myös oikean tyyppistä dataa käytössä. Toisin sanoen on siis pitkälti jokaisen omalla vastuulla nouseeko ja jos nousee, niin miten korkealla, oma profiili hakutuloksissa.

Seuraavassa video siitä, miten optimoida oma LinkedIn profiili ja videon alta sitten aikalailla sama, mutta tekstimuodossa.

Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon, kun optimoit omaa LinkedIn-profiilia:

Kieli

Unohda suomen kieli. LinkedInissä suurin osa suomalaisten profiileista on englannin kielellä ja näin myös haut yleensä tehdään englannin kielisiä sanoja käyttäen.   

Kuva

Kuvan tärkeys on jo siinä, että jos sitä ei ole, ei tule listautumaan kovinkaan korkealle LinkedInin hakutuloksissa. Eli kuva kannattaa ja pitää olla. Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomioon siihen, että se on laadukas, ammattimainen, tarpeeksi läheltä otettu, jotta kasvot erottuvat hyvin ja muutenkin niin, että siitä huokuu positiivisuus.

Otsikot

Käytännössä ensimmäiseksi LinkedInin hakukone iskee silmänsä pääotsikkoihin, joista tärkeimmät ovat heti profiilissa kuvasi alla oleva pääotsikko ja sen lisäksi työkokemus osiossa olevat otsikot. Yllä olevan videon alkupuolella selitän tämän paremmin ja perusteellisemmin.

Tiivistelmä (summary)

Profiilin tiivistelmä eli summary on myös erittäin tärkeä. Se antaa henkilölle mahdollisuuden sisällyttää tekstiin paljon sellaisia avainsanoja, joilla haluaisi esim. headhunterin löytävän hänet. Tiivistelmä on myös loistava paikkaa herättää muiden kiinnostus ja tehdä yhteydenottamisesta helppoa. Lisää siis tiivistelmään ainakin s-postiosoitteesi jos haluat, että sinuun voi olla muullakin tavalla helposti yhteydessä.

Työkokemus (job experience)

Työkokemuksen listaaminen on yksi tärkeimmistä asioista ja kohdista, johon Linkedinin algoritmi iskee aina silmänsä. Varsinkin viimeisimmät työtehtävät saavat erittäin ison painoarvon. Mitä kauemmaksi sitten mennään, niin sitä pienempi merkitys sillä alkaa olla hakutuloksien kannalta. Ne kannattaa kuitenkin olla listattuna, koska yksi erittäin käytetyistä filttereistä on työkokemus vuosina, jonka LinkedIn tietysti laskee tähän kohtaan syötetyistä asioista.

Koulutus (education)

Koulutukseen liittyvät filtterit ovat myös hyvin yleisesti käytettyjä varsinkin rekrytointien parissa toimivien henkilöiden toimesta. Näin ollen kannattaa varmistaa, että myös tämä osio on kunnossa, jotta ei vaan sen takia tipahda pois potentiaalisten henkilöiden listalta.

Taidot (skills)

Aikaisemmin omat ns. TOP 3 skillsiä olivat ne mitä LinkedIn katsoi, mutta nykyään koko skills -osiolla on painoarvoa hakuja tehtäessä. Tämä on sinällään vähän hassua, koska skills -listaan voi laittaa mitä tahansa ja sitten tutut ja tuntemattomat käyvät niitä myös klikkailemassa. Joka tapauksessa, LinkedInin uusi algoritmi antaa tälle enemmän painoarvoa nykyään ja näin ollen kannattaa sitä säännöllisesti päivittää ja pitää ajantasalla.

Verkoston koko

Tavallaan LinkedIn suosittelee verkostoitumaan vain itselle tuttujen henkilöiden kanssa, mutta samalla henkilö rankkautuu korkeammalle hakutuloksissa, mitä enemmän hänellä on kontakteja verkostossaan.

Verkoston koko vaikuttaa siis omaan löydettävyyteen isosti, joka johtuu siitä, että kun rekrytoija etsii henkilöitä, niin ne, jotka ovat hänelle ensimmäisen tason tai toisen tason kontakteja tuppaavat näkymään ensimmäisenä hakutuloksissa. Eli mitä enemmän henkilöitä on omassa verkostossa, niin luonnollisesti sitä enemmän on myös näitä ns. ensimmäisen ja toisen tason kontakteja ja omat mahdollisuudet tulla löydetyksi sen kuin vain paranevat.

Asuinpaikka, sijainti

Yksi erittäin käytetyistä filttereistä rekrytoijien ja heahduntereiden keskuudessa on asuinpaikka tai sijainti. Näin ollen kannattaa se ehdottomasti olla laitettuna oikein. Myös jos on sellaisessa tilanteessa, että on muuttamassa toiselle paikkakunnalla tai maahan ja haluaisi löytää sieltä töitä, niin saattaa olla fiksua muuttaa tuo tieto omaan profiiliin jo ennen konkreettista muuttoa.

Avoin uusille mahdollisuuksille

LinkedInissä on ollut jo jonkin aikaa mahdollisuus ilmoittaa rekrytoijille ja headhuntereille olevansa kiinnostunut uusista haasteista. Kytkemällä sen päälle pystyy mm. kertomaan minkälaisista tehtävistä olisit kiinnostunut, millä tavalla ja missä. Eli jos asuu vaikka Helsingissä ja olisi kiinnostunut työskentelemään jossain muualla ja konkreettinen kaupunkikin on jo mielessä, niin tuonne sen voi helposti syöttää. Videolla käyn myös tätä kohtaa vähän tarkemmin läpi.

Sen lisäksi, että lähtee nyt optimoimaan omaa profiilia tip-top kuntoon, niin kannattaa kuitenkin pitää myös se mielessä, että LinkedIn on sosiaalinen verkosto. Kun siellä aktivoituu ja alkaa saada huomiota, niin alkaa myös asioita tapahtumaan, vaikka se oma profiili ei olisikaan ihan siitä parhaimmasta päästä.

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Kaupallinen johtaja
Ravintolatoimenpäällikkö
Riikinvoima_logo_pysty
Toimitusjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
Uusimmat

Blogista

InHunt_Blogi_Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta_plain
Vesilaitokset tukevat kuntien elinvoimaisuutta, sekä kestävää ja vastuullista päätöksentekoa
Vesilaitokset takaavat puhtaan veden ja jätevedenkäsittelyn, mutta muuttuva maailma tuo mukanaan haasteita. Kuntien InHunt auttaa löytämään oikeat asiantuntijat...
InHunt_Blogi_Toimitusjohtajasopimus – placementilla vai ilman_plain
Toimitusjohtajasopimus – placementilla vai ilman?
Toimitusjohtajan rooli on haastava ja yrityksen menestykselle elintärkeä. Joskus eteen tulee kuitenkin tilanteita, joissa tiet eroavat. Hyvä toimitusjohtajasopimus...
Viisi tärkeää vaihetta urapolun valintaan. Kuvassa laskettelija miettii mille polulle lähtee etenemään.
Viisi tärkeää vaihetta urapolun valintaan
Oikean uran valinta on tärkeä päätös, joka vaikuttaa usein koko työuraan. Lue blogista viisi tärkeää vaihetta urapolun valintaan.
Kuvassa Pirkko-Liisa Hietalahti Kuntien InHuntin johtaja
Suorahaun käyttö kuntien rekrytoinneissa on lisääntynyt
Kuntien InHunt palvelee kuntia kokonaisvaltaisesti. Aktiivisen kandidaattien etsimisen ja houkuttelun lisäksi huolehdimme myös prosessin hallinnollisesta ja...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.