Miten optimoit LinkedIn-profiilisi oikein

Tässä kirjoituksessa tulen kertomaan, mitä täytyy ottaa huomioon, jotta tulee löydetyksi LinkedInissä yhä useammin. Olen myös tehnyt videon, jossa käyn vielä yksityiskohtaisemmin LinkedIn-profiilia kohta kohdalta läpi. Kun tekee asiat oikein ja varmistaa, että oma profiili löytyy jatkossa paremmin, tulee se tarkoittamaan lisääntyvässä määrin mielenkiintoisia yhteydenottoja, yhteistyö- ja työtarjouksia.

Olen usein sanonut, että jos ymmärtää vähän, miten hakukoneet (esim. Google) toimivat, ymmärtää silloin, miten myös LinkedInissä paljon esim. rekrytoijien ja headhuntereiden keskuudessa käytetty hakutyökalu toimii. Hakukoneiden tarkoitushan on antaa niiden käyttäjille paras mahdollinen hakutulos ja se on ainoastaan silloin mahdollista, jos niillä on myös oikean tyyppistä dataa käytössä. Toisin sanoen on siis pitkälti jokaisen omalla vastuulla nouseeko ja jos nousee, niin miten korkealla, oma profiili hakutuloksissa.

Seuraavassa video siitä, miten optimoida oma LinkedIn profiili ja videon alta sitten aikalailla sama, mutta tekstimuodossa.

Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon, kun optimoit omaa LinkedIn-profiilia:

Kieli

Unohda suomen kieli. LinkedInissä suurin osa suomalaisten profiileista on englannin kielellä ja näin myös haut yleensä tehdään englannin kielisiä sanoja käyttäen.   

Kuva

Kuvan tärkeys on jo siinä, että jos sitä ei ole, ei tule listautumaan kovinkaan korkealle LinkedInin hakutuloksissa. Eli kuva kannattaa ja pitää olla. Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomioon siihen, että se on laadukas, ammattimainen, tarpeeksi läheltä otettu, jotta kasvot erottuvat hyvin ja muutenkin niin, että siitä huokuu positiivisuus.

Otsikot

Käytännössä ensimmäiseksi LinkedInin hakukone iskee silmänsä pääotsikkoihin, joista tärkeimmät ovat heti profiilissa kuvasi alla oleva pääotsikko ja sen lisäksi työkokemus osiossa olevat otsikot. Yllä olevan videon alkupuolella selitän tämän paremmin ja perusteellisemmin.

Tiivistelmä (summary)

Profiilin tiivistelmä eli summary on myös erittäin tärkeä. Se antaa henkilölle mahdollisuuden sisällyttää tekstiin paljon sellaisia avainsanoja, joilla haluaisi esim. headhunterin löytävän hänet. Tiivistelmä on myös loistava paikkaa herättää muiden kiinnostus ja tehdä yhteydenottamisesta helppoa. Lisää siis tiivistelmään ainakin s-postiosoitteesi jos haluat, että sinuun voi olla muullakin tavalla helposti yhteydessä.

Työkokemus (job experience)

Työkokemuksen listaaminen on yksi tärkeimmistä asioista ja kohdista, johon Linkedinin algoritmi iskee aina silmänsä. Varsinkin viimeisimmät työtehtävät saavat erittäin ison painoarvon. Mitä kauemmaksi sitten mennään, niin sitä pienempi merkitys sillä alkaa olla hakutuloksien kannalta. Ne kannattaa kuitenkin olla listattuna, koska yksi erittäin käytetyistä filttereistä on työkokemus vuosina, jonka LinkedIn tietysti laskee tähän kohtaan syötetyistä asioista.

Koulutus (education)

Koulutukseen liittyvät filtterit ovat myös hyvin yleisesti käytettyjä varsinkin rekrytointien parissa toimivien henkilöiden toimesta. Näin ollen kannattaa varmistaa, että myös tämä osio on kunnossa, jotta ei vaan sen takia tipahda pois potentiaalisten henkilöiden listalta.

Taidot (skills)

Aikaisemmin omat ns. TOP 3 skillsiä olivat ne mitä LinkedIn katsoi, mutta nykyään koko skills -osiolla on painoarvoa hakuja tehtäessä. Tämä on sinällään vähän hassua, koska skills -listaan voi laittaa mitä tahansa ja sitten tutut ja tuntemattomat käyvät niitä myös klikkailemassa. Joka tapauksessa, LinkedInin uusi algoritmi antaa tälle enemmän painoarvoa nykyään ja näin ollen kannattaa sitä säännöllisesti päivittää ja pitää ajantasalla.

Verkoston koko

Tavallaan LinkedIn suosittelee verkostoitumaan vain itselle tuttujen henkilöiden kanssa, mutta samalla henkilö rankkautuu korkeammalle hakutuloksissa, mitä enemmän hänellä on kontakteja verkostossaan.

Verkoston koko vaikuttaa siis omaan löydettävyyteen isosti, joka johtuu siitä, että kun rekrytoija etsii henkilöitä, niin ne, jotka ovat hänelle ensimmäisen tason tai toisen tason kontakteja tuppaavat näkymään ensimmäisenä hakutuloksissa. Eli mitä enemmän henkilöitä on omassa verkostossa, niin luonnollisesti sitä enemmän on myös näitä ns. ensimmäisen ja toisen tason kontakteja ja omat mahdollisuudet tulla löydetyksi sen kuin vain paranevat.

Asuinpaikka, sijainti

Yksi erittäin käytetyistä filttereistä rekrytoijien ja heahduntereiden keskuudessa on asuinpaikka tai sijainti. Näin ollen kannattaa se ehdottomasti olla laitettuna oikein. Myös jos on sellaisessa tilanteessa, että on muuttamassa toiselle paikkakunnalla tai maahan ja haluaisi löytää sieltä töitä, niin saattaa olla fiksua muuttaa tuo tieto omaan profiiliin jo ennen konkreettista muuttoa.

Avoin uusille mahdollisuuksille

LinkedInissä on ollut jo jonkin aikaa mahdollisuus ilmoittaa rekrytoijille ja headhuntereille olevansa kiinnostunut uusista haasteista. Kytkemällä sen päälle pystyy mm. kertomaan minkälaisista tehtävistä olisit kiinnostunut, millä tavalla ja missä. Eli jos asuu vaikka Helsingissä ja olisi kiinnostunut työskentelemään jossain muualla ja konkreettinen kaupunkikin on jo mielessä, niin tuonne sen voi helposti syöttää. Videolla käyn myös tätä kohtaa vähän tarkemmin läpi.

Sen lisäksi, että lähtee nyt optimoimaan omaa profiilia tip-top kuntoon, niin kannattaa kuitenkin pitää myös se mielessä, että LinkedIn on sosiaalinen verkosto. Kun siellä aktivoituu ja alkaa saada huomiota, niin alkaa myös asioita tapahtumaan, vaikka se oma profiili ei olisikaan ihan siitä parhaimmasta päästä.

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:

avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Vastaava päätoimittaja
Toimitusjohtaja
Production Director
Talousjohtaja
Uusimmat

Blogista

Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta Haastattelimme tutkimusyritys Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotilaa. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun täältä....
Kannattaako_tyonantajamielikuvan_kehittaminen_inhunt
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää?
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää? Hannu Uotila on uuden ajan tutkimuksen pioneeri, asiakaskokemuksen ja tutkimuksen asiantuntija. Hän on myös Cannes-palkittu...
InHuntBlogi_Hallitustyön _vastuu _uudessa_muuntuvassa_toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä Haastattelemme Taru Lindemania hallitustyöhön kaivatuista osaamisista. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun...
InHunt Blogi: Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot Taru Lindeman, Boardmanin toimitusjohtaja on yksi maamme kokeneimpia hallitustyön asiantuntijoita. Boardman on osaamisverkosto,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group logo

    InHunt Group perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 45 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa