LinkedIn on muuttunut viime vuosien aikana todella paljon. Vielä joitakin vuosia sitten oli se lähinnä rekrytoijien, headhuntereiden sekä työnhakijoiden leikkikenttä. Nyt varsinkin parin viimeisen vuoden aikana on siitä muodostunut aidosti sosiaalinen media, jossa käyttäjät jakavat aktiivisesti arvokasta ja muita hyödyttävää sisältöä. Siitä on tullut ykköspaikka niille, jotka ovat kiinnostuneita verkostoitumaan ja kehittämään itseään ammatillisessa mielessä ja ovat kyllästyneet muiden sosiaalisten medioiden tarjontaan.
Verkostoituminen tai oman verkoston kasvattaminen herättää LinkedIn käyttäjien keskuudessa tunteita ja oman verkoston kasvattamiseen on monia eri tyylejä. Toiset eivät verkostoidu muiden kuin tuntemiensa henkilöiden kanssa, toiset ovat valmiita hyväksymään sellaiset kutsut, joissa on mukana hyvä saateviesti ja toiset sitten verkostoituvat käytännössä katsoen ihan kaikkien kanssa.
Olen ollut LinkedInissä vuodesta 2009 ja omassa verkostossani on tällä hetkellä hieman yli 15.000 kontaktia. Ajan myötä oma strategiani verkostoitumiseen on myös muuttunut huomattavasti aktiivisemmaksi ja avoimemmaksi. Hyväksyn aika pitkälti suurimman osan itselleni tulevista verkostoitumispyynnöistä ja ainoastaan henkilöt, joilla ei ole kuvaa tai muuten tosi puutteellinen profiili jätän ulkopuolelle. Tämän lisäksi lähetän kutsuja henkilöille, joiden tehtävänkuvat, toimiala, osaaminen, kiinnostuksen kohteet jne. ovat lähellä omia intressejäni.
Seuraavassa listaan omiin havaintoihini perustuen viisi syytä, miksi kannattaa kasvattaa aktiivisesti omaa verkostoa LinkedInissä:
Sinut löydetään entistä useammin
Ensimmäinen iso hyöty on se, että sinut löydetään entistä useammin, joka voi tarkoittaa esim. erittäin mielenkiintoisia yhteydenottoja. Ei ole mikään salaisuus, että oman verkoston koolla on iso positiivinen vaikutus omaan löydettävyyteen LinkedInissä.
Fiidistäsi tulee rikkaampi
Kun verkostoa kasvattaa fiksulla tavalla ja verkostoituu mielenkiintoisten henkilöiden kanssa, tulee se myös rikastuttamaan omaa fiidiäsi ja tulet löytämään sieltä yhä enemmän kiinnostavaa ja merkityksellistä sisältöä. Sosiaalisten medioiden algoritmit, kun yleensä suosii niitä postauksia, joissa engagement on ylhäällä ja näin ollen valitsee pääosin ne mielenkiintoisimmat postaukset fiidiisi ja ennen kaikkea ne, joihin yleensä itsekin reagoit jollakin tavalla.
Osaamisesi kehittyy
Kun verkostosi kasvaa, fiidistäsi tulee rikkaampi, lähtee osaamisesi myös kehittymään. Löydät jatkuvasti mielenkiintoisia artikkeleja, videoita, postauksia, joista saat uutta tietoa ja näkökulmia oman osaamisesi kehittämiseen.
Alat näkemään asioita eri tavalla
Paljon kuulee sitä, että henkilöt verkostoituvat vain tuntemiensa henkilöiden kanssa LinkedInissä. Tämä on ihan fine, mutta kun ottaa jo edelliset asiat huomioon, niin en ole itse täysin vakuuttunut, että se on se paras tapa saada maksimaalinen hyöty ko. sosiaalisesta mediasta.
Kun verkostoituu nyt ja aina vain tuntemiensa henkilöiden kanssa on vaarana myös se, että pysyy omassa pienessä kuplassa. Ei välttämättä näe, miten asiat ovat, mihin suuntaan esim. ala on kehittymässä, mitä tapahtuu maailmalla ja miten pitäisi omaa osaamista kehittää, jotta jatkossakin olisi kiinnostava tekijä työmarkkinoilla.
Käyttämisestä tulee antoisampaa ja oma henkilöbrändisi kehittyy
Mitä isompi verkosto LinkedInissä, sitä hauskempaa sen käyttäminen yksinkertaisesti on. Omat postaukset tavoittavat isomman joukon ja syntyy hyvää keskustelua niiden ympärille. Myös oma henkilöbrändisi lähtee kehittymään ihan eri tavalla, joka on jo nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa kultaakin arvokkaampaa.
Jokainen toki verkostoituu haluamallaan tavalla ja ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa. Mutta jos haluaa LinkedInistä oikeasti isompaa hyötyä, niin kannattaa ainakin raottaa ovea sille mahdollisuudelle, että hyväksyisi verkostoitumispyynnön henkilöltä, jota ei ennestään tunne. Tai lähettäisi pyynnön sellaiselle uudelle tuttavuudelle, joka saattaa ehkä jo muutenkin pyöriä fiidissä, koska verkoston ihmiset tykkäilevät ja kommentoivat hänen juttujaan. Lupaan, että tulet vielä yllättymään positiivisesti.
Kirjoittanut,
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.