Varmasti yksi asia, jota minulta useimmiten kysytään on se, miten voi vaikuttaa siihen, että oma CV, LinkedIn-profiili tai työhakemus osuu rekrytoijan silmään muiden kymmenien tai jopa satojen hakijoiden joukosta? Vaikka äkkiseltään voisi luulla, että asialle ei ole hirveästi mitään tehtävissä, on todellisuus kuitenkin paljon muuta.

Seuraavassa listaan joitakin asioita, joiden avulla voit edesauttaa sitä, että tulet rekrytointiprosessissa huomatuksi ja näin kutsu työhaastatteluun on hyvin paljon todennäköisempää:

Ole rehellinen itsellesi

Meillä jokaisella on varmasti se unelmien työpaikka mielessä, mutta se ei tarkoita sitä, että sen saavuttaminen olisi mahdollista tässä ja nyt. Rakenna polku ja mieti, mitkä ovat ne stepit, jotka sinun täytyy ottaa, jotta joku päivä unelmastasi voisi tulla totta. Hae siis vain sellaisia paikkoja, joihin sinulla oikeasti riittää taidot, osaaminen, jotka samalla kuitenkin tarjoavat sen seuraavan stepin uralla kohti isompaa tavoitetta.

Kohdenna hakusi

Paljon olen puhunut työnhaun, CV:n, työhakemuksen tai LinkedIn-profiilin kohdentamisesta / optimoinnista haettavissa olevaa tehtävää varten. Näin ollen en käytä siihen tässä kirjoituksessa aikaa, vaan kehoitan olemaan tarkkana, että ne asiat, joita yritys on hakemassa löytyvät helposti dokumenteistasi tai LinkedIn-profiilistasi.

Lähetä hakemuksesi heti

Jos näet mielenkiintoisen paikan, niin hae sitä heti äläkä odota edes huomiseen. Mitä nopeammin haet paikkaa sitä suurempi todennäköisyys on sillä, että tulet huomatuksi. Monet rekrytoijista tai headhuntereista aloittavat haastattelut heti kun vain mahdollista ja näin on hyvin luonnollista, että ensimmäisten joukossa on helpompi päästä haastatteluun. Tämä taas perustuu ihan siihen, että haun edetessä taso tai rima nousee sitä mukaa, kun mielenkiintoisia hakijoita on jo haastateltu ja näin loppuvaiheessa enää ne ihan kaikkein mielenkiintoisimmat mahtuvat mukaan.

Hyvä saateviesti

Kun lähetät hakemuksesi on usein mahdollista lisätä siihen joku kommentti ja tuo mahdollisuus kannattaa ilman muuta käyttää. Tutustu yritykseen ja tehtävään ja kerro sen jälkeen viestissäsi, miksi haet tehtävää ja miksi heidän ilman muuta kannattaisi tavata sinut. Kun näytät oikeasti olevasi kiinnostunut yrityksestä ja tehtävästä, niin sillä yleensä on positiivinen vaikutus rekrytointiprosessin etenemiseen kannaltasi.

Älä sekoita tätä kohtaa myöskään työhakemukseen, vaan on saateviesti täysin eri asia ja yleensä se, jonka rekrytoija jopa ensimmäisenä lukee.

Hyödynnä aikaisempia kirjoituksiasi, työnäytteitäsi jne.

Monet julkaisevat tänä päivänä omia artikkeleita eri alustoilla ja näin niitä ilman muuta kannattaa hyödyntää rekrytointiprosessissa ja kertoa niistä esim. viesteissäsi. Varsinkin silloin, kun ne liittyvät haussa olevaan tehtävään. Näin teet itsestäsi kiinnostavamman ja näytät heti, että olet tietyn asian tai alan asiantuntija.

Luo kiinnostus LinkedInin avulla

LinkedIn on aivan mahtava työkalu myös työnhakemisen kannalta jo ihan pelkästään siitä syystä, että erittäin iso prosentti kaikista työntekijöistä alkaa olla siellä. Näin ollen LinkedInin kautta sinun on esim. helppo löytää henkilö, joka vastaa rekrytoinnista ja olla häneen yhteydessä.

Tee tämä sen jälkeen, kun olet jättänyt hakemuksesi ja lähetä verkostoitumispyyntö rekrytoinnista vastaavalle henkilölle. Lisää pyyntöön saateviesti, jossa kerrot, että olet hakenut paikkaa ja toista niitä asioita, joita toit jo esille hakemusta lähettäessäsi.

Kun henkilö hyväksyy verkostoitumispyynnön, mutta mitään ei kuulu…

Lähetä viesti uudelleen samalle henkilölle Linkedinissä. Voi rehellisesti olla, että henkilö ei ole edes lukenut saateviestiäsi ja on vain hyväksynyt verkostoitumispyyntösi muiden ohella. Nyt voit kysyä, että onkohan viesti tavoittanut hänet ja millä aikataululla haastattelut on tulossa. Tämä laittaa henkilön katsomaan aiemman viestisi, jonka hän näkee siinä samassa viestiketjussa ja näin ollen on vähän pakotettu ainakin tutustumaan profiiliisi ja todennäköisesti vastaa nyt sinulle ainakin jotain.

Hyödynnä verkostoasi ja kontaktejasi

LinkedInin avulla on erittäin helppo nähdä onko sinulla mahdollisesti kontakteja yrityksessä, johon olet hakemassa töihin. Mikäli näin on, kannattaa ne ilman muuta käyttää ja pyytää, että kontaktisi mainitsisi sinusta rekrytointia hoitavalle henkilölle. Sen ei tosiaan tarvitse olla kuin pieni maininta siitä, että olet hakenut paikkaa ja näin olet taas lähempänä sitä, että sinut tullaan ainakin huomioiduksi.

Ja jos mitään ei kuulu, niin puhelin käteen

Olet tehnyt kaiken edellä mainitsemani, mutta mitään ei kuulu. Rehellisesti siinä vaiheessa miettisin jo itse, että onko paikka minua varten. Jos kuitenkin edelleen sinulla on erittäin vahva tunne, että on, niin sitten ottaisin puhelimen käteen ja soittaisin rekrytoinnista vastuussa olevalle henkilölle. Puhelun aluksi esittelisin itseni ja sitten kertoisin kaiken sen mitä olen jo tehnyt ja lähettänyt ja kysyisin, että onko henkilö mahdollisesti ne nähnyt. Puhelussa kertoisin uudelleen, miksi heidän kannattaisi ehdottomasti tavata minut ja kysyisin, jos henkilö on tietokoneen edessä, niin olisiko hän voinut vilkaista esim. LinkedIn-profiiliani, jotta olisimme yhdessä voineet katsoa olenko sopiva tehtävään. Tämän toki tekisin vain siinä vaiheessa, jos olisin itse täysin varma, että olisin sopiva ja täytän esim. työpaikkailmoituksessa mainitut kriteerit ainakin suurin piirtein.

Se täytyy loppuun vielä sanoa, että vastuullisimmissa johtajatason positioissa ottaisin puhelimen kyllä käteen jo aikaisemmassa vaiheessa, koska haluaisin keskustella rekrytoinnista vastaavan henkilön kanssa pikkaisen ja selvittää tiettyjä asioita ennen kuin hakisin paikkaa. Ja toki puhelun tarkoitus olisi myös myydä itseäni ja näin jäädä positiivisesti mieleen.

Kirjoittanut,

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.