Monet kysyvät rekrytoinnin ja suorahaun (headhunting) isoimmista eroista. Niitä on se verran paljon, että niistä voisi kirjoittaa helposti vaikka kirjan ja ehkä joku päivä vielä sellaisen kirjoitankin. Kuitenkin yksi asia, jossa on huomattavia eroja, on hakijoiden tai potentiaalisten ehdokkaiden odotukset. Siinä missä perinteisessä rekrytointiprojektissa hakijat yleensä tyytyvät siihen, mitä heille ollaan tarjoamassa, suorahakuprojektissa on vähän eri ääni kellossa.
Yleisesti ottaen suurimmat erot syntyvät jo asetelmassa. Perinteisessä rekrytointiprojektissa hakijat itse hakevat vapaana olevaa tehtävää. Yleensä taustalla on se, että he haluavat nykyisestä työpaikastaan pois tai että heillä ei tällä hetkellä ole työpaikkaa. Headhunting-projektissa taas suorahakukonsultti lähestyy potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoaa heille jotain parempaa, mitä heillä tällä hetkellä on.
Ja tuossa tulee se isoin asia. Harvoin tai paremmin sanottuna en ole koskaan nähnyt, että joku lähtisi vaihtamaan työpaikkaa ihan vaan vaihtamisen ilosta. Jos henkilöllä on kaikki hyvin nykyisessä työpaikassaan, täytyy seuraavien kolmen asian olla kunnossa, jotta hänet voidaan saada liikahtamaan jonkun toisen yrityksen palkkalistoille:
– Uusi tehtävä on selkeä steppi eteenpäin uralla
– Uusi tehtävä ja yritys tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ammatillisesti
– Kompensaatiossa on nähtävissä parannus edelliseen
Mikäli potentiaalisella ehdokkaalla on kaikki erittäin hyvin nykyisessä työpaikassa, on häntä aika mahdotonta saada liikutettua ilman, että nuo kaikki eivät täyty. On toki todella tavallista, että henkilö ei ole aktiivisesti hakemassa töitä, mutta ei ole täysin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, muuttuu silloin ”peli” jo dramaattisesti. Ja nämä ovat juuri ne henkilöt, joihin headhuntereiden avulla päästää tehokkaasti kiinni.
Sitäkin myös tapahtuu ja on nähty, että pelkkä huomattavasti parempi korvaus työstä saa aikaan muutokseen. Tosin silloin ei vaihdos ole välttämättä hirveän kestävällä pohjalla ja kun taas ko. henkilön puhelin soi, voi työpaikka vaihtua nopeastikin paremman tarjouksen myötä.
Nämä ovat myös asioita, joita käyn aina asiakkaiden kanssa läpi ennen uutta headhunting-projektia, jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät projektin lähtökohdat. Varsinkin sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka eivät ole tottuneet käyttämään suorahakua, on tähän keskusteleen syytä käyttää suhteellisen paljon aikaa, koska sillä vältetään ongelmat projektin myöhemmässä vaiheessa.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.