Headhunting-projekti: Kolme asiaa, jotka pitäisi pystyä ehdokkaalle tarjota

Jaa somessa:

Monet kysyvät rekrytoinnin ja suorahaun (headhunting) isoimmista eroista. Niitä on se verran paljon, että niistä voisi kirjoittaa helposti vaikka kirjan ja ehkä joku päivä vielä sellaisen kirjoitankin. Kuitenkin yksi asia, jossa on huomattavia eroja, on hakijoiden tai potentiaalisten ehdokkaiden odotukset. Siinä missä perinteisessä rekrytointiprojektissa hakijat yleensä tyytyvät siihen, mitä heille ollaan tarjoamassa, suorahakuprojektissa on vähän eri ääni kellossa.

Yleisesti ottaen suurimmat erot syntyvät jo asetelmassa. Perinteisessä rekrytointiprojektissa hakijat itse hakevat vapaana olevaa tehtävää. Yleensä taustalla on se, että he haluavat nykyisestä työpaikastaan pois tai että heillä ei tällä hetkellä ole työpaikkaa. Headhunting-projektissa taas suorahakukonsultti lähestyy potentiaalisia ehdokkaita ja tarjoaa heille jotain parempaa, mitä heillä tällä hetkellä on.

Ja tuossa tulee se isoin asia. Harvoin tai paremmin sanottuna en ole koskaan nähnyt, että joku lähtisi vaihtamaan työpaikkaa ihan vaan vaihtamisen ilosta. Jos henkilöllä on kaikki hyvin nykyisessä työpaikassaan, täytyy seuraavien kolmen asian olla kunnossa, jotta hänet voidaan saada liikahtamaan jonkun toisen yrityksen palkkalistoille:

– Uusi tehtävä on selkeä steppi eteenpäin uralla

– Uusi tehtävä ja yritys tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ammatillisesti

– Kompensaatiossa on nähtävissä parannus edelliseen

Mikäli potentiaalisella ehdokkaalla on kaikki erittäin hyvin nykyisessä työpaikassa, on häntä aika mahdotonta saada liikutettua ilman, että nuo kaikki eivät täyty. On toki todella tavallista, että henkilö ei ole aktiivisesti hakemassa töitä, mutta ei ole täysin tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, muuttuu silloin ”peli” jo dramaattisesti. Ja nämä ovat juuri ne henkilöt, joihin headhuntereiden avulla päästää tehokkaasti kiinni.

Sitäkin myös tapahtuu ja on nähty, että pelkkä huomattavasti parempi korvaus työstä saa aikaan muutokseen. Tosin silloin ei vaihdos ole välttämättä hirveän kestävällä pohjalla ja kun taas ko. henkilön puhelin soi, voi työpaikka vaihtua nopeastikin paremman tarjouksen myötä.

Nämä ovat myös asioita, joita käyn aina asiakkaiden kanssa läpi ennen uutta headhunting-projektia, jotta kaikki varmasti ymmärtäisivät projektin lähtökohdat. Varsinkin sellaisten asiakkaiden kanssa, jotka eivät ole tottuneet käyttämään suorahakua, on tähän keskusteleen syytä käyttää suhteellisen paljon aikaa, koska sillä vältetään ongelmat projektin myöhemmässä vaiheessa.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Förvaltningsdirektör
Hallintojohtaja
Toimitusjohtaja
Head of Claims, Protector
Uusimmat

Blogista

InHuntWorld_iStock_ 904041428
Tehtävän profilointi Suomessa ja Ruotsissa – miksi onnistuminen edellyttää paikallista asiantuntemusta?
Suomi ja Ruotsi ovat toistensa luontaisimmat kasvumarkkinat, mutta rekrytointikulttuurit eroavat yllättävän paljon. Tässä artikkelissa vertailemme, miten tehtävän...
Kuvassa kaksi henkilöä pitävät kiinni kompassista.
Yhteinen suunta, joka muuttaa strategian teoiksi
Moni pk-yrityksen johtaja tunnistaa Marttilan Metallin tarinan: strategia laadittiin, mutta arki ei muuttunut. Syy ei ollut huono suunnitelma, vaan yhteisen...
InHuntGroup_DEN_Finland_AsiakasQuote_1200px_2
Yhä useammin InHunt
Ulkoistettu rekrytointi säästää aikaa ja tuo parempia tuloksia. DEN Finland kertoo, miksi InHunt on heidän luottokumppaninsa.
Kuvassa iloinen tiimi juhlii hyvin onnistunutta strategiaa. Istuvat kokoustilassa.
Strategia, joka tuottaa vaikuttavia tuloksia
Strategia, joka tuottaa tuloksia, ei jää paperille. Se ohjaa päätöksiä, yhdistää ihmiset ja datan sekä elää arjessa muuttuvan maailman mukana.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.