InHunt Groupille tulee päivittäin kommentteja siitä, että heidän uutistulvaltaan ei voi enää välttyä LinkedInissä. Totta, ei voikaan ja kerronpa miksi.
InHunt Groupilla ja sen 33 headhunterilla on jo peräti yli 500 000 seuraajaa LinkedInissä. Tämä luku tulee sen jälkeen, kuin päällekkäisyydet on poistettu, eli meillä on yli 700 000 seuraajaa mutta osa teistä seuraa useampaakin headhunteriamme. Huikea luku, vai mitä!
Miten näin huikea seuraajamäärä on mahdollista, eihän kenelläkään muulla rekrytointialan yhtiöllä ole tällaista peittoa per työntekijä!
En usko että löytyy minkään muunkaan alan yhtiötä Suomesta ja muualtakaan, joka olisi saanut verkostoonsa näin kattavan osuuden maansa LinkedIn-käyttäjistä, ainakaan johtajista ja päälliköistä. Suomessa ei käsityksemme mukaan ole enää kovin montaa toimitusjohtajaa, joka on vähänkin aktiivinen LinkedInissä mutta ei ole meidän verkostossamme. Myös muista johtajista ja päälliköistä Suomessa suurin osa on linkkautunut kanssamme LinkedInissä.
Tavoitteet ja toteutumat
Teimme marraskuussa 2013 (Hannu Mänty, Teemu Ruuska ja allekirjoittanut) somestrategian, jossa laitoimme tavoitteeksi olla viidessä vuodessa ykkönen LinkedInissä ja toimarien peukut ylöspäin aina kun kuulevat meistä. Päätös oli hurja ottaen huomioon sen, että headhunterfirmathan loistivat poissaolollaan LinkedInissä. Jotkut perus rekry- ja henkilöstövuokrausfirmat olivat jo mukana, mutta eivät aktiivisina.
Tiesimme että tulemme saamaan valtavan kuramäärän niskaamme, kun lähdemme mm. avaamaan kaiken headhuntereiden työstä. Olimme varmoja siitä, että meitä tullaan kyseenalaistamaan ja kilpailijamme tulevat polkemaan meitä kaikin keinoin yritysten henkilöstövastaaville, koska mehän aloitamme tekemään toimialasta ja käytänteistä läpinäkyvää.
Tässä tavoitteet, mitkä silloin asetimme:
- Vähintään 300 000 seuraajaa LinkedInissä InHuntille ja sen headhuntereille
- Kirjallinen blogi joka viikko alkaen joulukuussa 2013. Aiheena tärkeitä neuvoja työnantajille ja työntekijöille
- Videot mukaan siinä vaiheessa, kun olemme saaneet riittävän lukijakunnan
- Päivittäinen aktiivinen seuranta, miten juttujamme luetaan, miten lukijat käyttäytyvät ja miten saamme päättäjät nettisivuillemme pyytämään meiltä headhunteriemme apua ja työnhakijat katsomaan työpaikkojamme
- Jokaisen InHuntin headhunterin aktiivinen verkostoituminen LinkedInissä ja InHuntin julkaisujen tykkääminen. Autetaan headhuntereitamme tekemään myös itsestään vahvoja brandeja LinkedInissä
- Vaikka meille tulee varmasti alkuun negatiivista palautetta, kun lähdemme muuttamaan toimialamme käytäntöjä, niin yksikään headhunterimme ei lähden haukkumaan kilpailijaamme vaan kertoo alamme eri firmojen vain toimivan eri tavalla
- Kaikki digitaalisuus tueksemme, millä löydämme sopivimmat kandit suorahakuihin
Miten tavoitteet täyttyivät:
- Tavoittelemamme seuraajamäärä ylittyi selvästi, eli 2018 rikoimme 500 000 eri seuraajan rajan
- 2018 julkaisimme blogin nro 250, nyt niitä tehty jo yli 300 eli useamman kirjan verran. Koska blogeja on todella paljon, niin löydät sivun oikeasta laidasta ne kategorioittain. Ammatillisilla blogeillamme on viikoittain kymmeniä tuhansia suomalaisia lukijoita!
- 2018 keväällä julkaisimme ensimmäisen videon LinkedInissä. Se sai heti 28 000 katselukertaa ja sitä katsottiin keskimäärin 87% sen kestosta. Huikea määrä, ei näin suuresta luvusta oltu ennen kuultukaan. Viime tiistaina julkaisimme videon nro 65, keskiarvo per video lähemmäs 20 000 katsojaa ja ne katsotaan loppuun saakka yli 70% keskiarvolla
- Meillä on nettisivuillamme 35.000 kävijää kuukaudessa. Saamme konkreettisia tarjouspyyntöjä eri yrityksiltä keskiarvolla yli yhden per työpäivä, mikä on toimialallemme täysin ainutlaatuista
- Headhunterimme käyvät tykkäämässä LinkedInissä aktiivisesti julkaisuistamme ja työpaikoistamme LinkedInissä, joten saamme kaikelle uutisvirrallemme huikean näkyvyyden
- Headhuntereistamme on tullut suosittuja LinkedInissä. Heidän omillakin julkaisuillaan on suuret lukijamäärät, toimittajat pyytävät heiltä juttuja ja kommentteja ja heitä pyydetään asiantuntijoiksi eri tapahtumiin
- Olemme pisimmälle päässyt headhunterfirma digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä. Jos henkilöstä on netissä jälki, löydämme hänet
- Olemme ehdolla vuoden 2019 LinkedIn Nordic Talent Awardseissa voittajaksi kategoriassa ”Top Innovative Staffing Agency”
Joku pitää palkita, kuka?
Teemu Ruuska ansaitsee kunnian. Hän sitoutui 2013 alkaen sellaiseen mitä kukaan muu ei ole ennen tehnyt ja on tuottanut LinkedInissä enemmän hyvää muille kuin kukaan muu. Hänen nimensä löytyy blogiemme takaa ja hän on tehnyt sekä aktiivisesti metsästänyt kaikkialta ajankohtaisia tärkeitä aiheita blogeiksi.
Teemu on seurannut päivittäin lukuja jo kauan, opiskellut LinkedIn algoritmeja ja pysynyt niiden muutoksissa sekä osannut ottaa LinkedInistä (kuten omista sivuistamme ym.) kaiken hyödyn irti.
Suomesta ei löydy ketään toista henkilöä, joka olisi noin täydellä sydämellä vihkiytynyt auttamaan muita ihmisiä, sekä työnantajia että työntekijöitä. Lukekaa niitä blogeja niin ymmärrätte. Syy miksi Teemu on halunnut tehdä sen nimenomaan LinkedInin kautta, on että LinkedIn on toimivin alusta ja verkosto saada ammatillinen viesti perille mahdollisimman suurelle joukolle. Syy miksi Teemu ei näy omalla profiilillaan ja kuvallaan LinkedInissä ehkä yhtä paljon kuin joku muu, on se, että hän tekee työn taustalla auttaakseen InHunt Grouppia eteenpäin omalta osaltaan. Samalla hän on auttaa joka viikko teitä työnhakijoita, jotka näkevät LinkedInissä hänen kirjoittamat bloginsa ja teitä työnantajat, jotka tekevät samoin.
Teemu on auttanut avainhenkilönä rakentamaan InHunt Groupista niin suuren ammatillisen median Suomessa, ettei ole toista vastaavaa.
YKSILÖPALKINTO – TOP VOICES OF LINKEDIN 2019. Tämä palkinto kuuluu Teemulle, käy äänestämässä:
Kirjoittanut
Kari Juutilainen, CEO InHunt Group.