Yleensä, kun jollekin toimialalle tulee uusi yritys, joka alkaa menestymään, kilpailijoiden ensimmäiset reaktiot yleensä kiteytyvät vähättelyyn. Kun sitten tämä toimija jatkaakin kasvua, aletaan ihmetellä menoa ja kilpaa yleensä keksitään mitä ihmeellisimpiä asioita ja valheita, joilla perustellaan yrityksen menestystä. Silloin tällöin myös joku päättää alkaa laukoa näitä totuuksia myös omien asiakkaidensa suuntaan.
InHunt Group on viimeisen 11 vuoden aikana saanut myös kokea tämän. Aina silloin tällöin tulee ne tietoisuuteemme, kun jossakin alamme yrityksistä työskentelevä henkilö on sitten mennyt laukomaan erilaisia ”totuuksia” meistä asiakkaidensa (yleensä siinä kohtaa jo entisten sellaisten) suuntaan. Meidän päässä asia ei ole siis todellakaan uusi ja yleensä laittaa vain hymyn huulille. Miksi? Siksi, koska käytännössä aina, kun joku näin tekee, kääntyy se vain häntä itseään vastaan ja seuraavassa kerron miksi.
Jos nyt katsotaan ihan pelkästään faktoja, mitä InHunt Group tänä päivänä on:
– Suomen suurin suorahakutoimija, kun verrataan esim. headhuntereiden, toimistojen tai toteutettujen hakujen määrää.
– Toiseksi suurin suorahakutoimija liikevaihdolla mitattuna. (Katso viime viikon kirjoitus TOP 10 suorahakutoimijoista Suomessa: https://inhunt.fi/2019/12/top-10-suorahakuyritykset-suomessa-vuonna-2019/ )
– Ylivoimaisesti suurin suomalainen suorahakutoimija sosiaalisessa mediassa. LinkedInissä InHuntin yritysprofiililla on n. 25.000 ja InHuntin headhuntereilla yhteensä yli 0,5 miljoonaa seuraajaa.
– InHunt on myös ylivoimaisesti pisimpään ja yhtäjaksoisesti tuottanut seuraajilleen arvokasta sisältöä. Yli 300 blogia ja vajaat 100 vlogia kertovat omaa kieltään siitä.
– Tänä vuonna LinkedIn Talent Awardseissa InHunt Group valittiin pohjoismaiden innovatiivisimmaksi henkilöstöalan toimijaksi.
– InHuntin headhunterit ovat jatkuvasti mm. eri medioiden haastateltavina ja antamassa asiantuntijalausuntoja suorahahaun ja rekrytoinnin ympärillä.
– InHunt on ainoa suomalainen suorahakualan yritys, joka on pystynyt rakentamaan oman ja toimivan kansainvälisen suorahakuverkoston. InHunt World toimii tänä päivänä jo 32 maassa.
Listaa voisi vielä tuostakin jatkaa, mutta varmaan saat jo kiinni mitä tarkoitan. Näin ollen, mitä luulet asiakkaiden olevan mieltä siitä, kun jossakin toisessa alamme yrityksessä toimiva konsultti lähtee sitten kertomaan erilaisia ”totuuksia” meistä ja siitä, miksi meidän kanssa ei kannata tehdä yhteistyötä?
Yleensä näissä tilanteissa käy nykyään niin, että asiakas soittaa sitten jollekin meistä InHuntilaisista ja kertoo, että tämänlaista toimintaa harrastetaan muissa alamme yrityksissä. Yleensä asiakas toteaa samalla olevansa varma siitä, että ko. yritystä ei enää varmasti tule käyttämään, mutta meidän kanssa kyllä on ilo toimia myös jatkossa.
Näin ollen sen sijaan, että keskittyy kilpailijoista pahaa puhumiseen, olisi ehkä vaan parempi keskittyä siihen omaan tekemiseen ja miettiä, mitä voisi tehdä paremmin, jotta saisi pidettyä nykyisistä asiakkaista kiinni.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.