Miten johdan yrityksen toimintaa poikkeustilanteessa

Jaa somessa:

Korona on meille jokaiselle uusi ikävä tuttavuus. Se on saanut aikaan vaikeitakin tunteita kuten pelko, ahdistus, epäusko, suuttumus jne. Johtaminen korostuu ensiarvoisen tärkeäksi tällaisina hetkinä. Itseohjautuvuus katoaa suurimmalta osalta, jos ei ole selvästi sovittua suuntaa ja yhdessä sovittuja toimintatapoja. Mitä malliksi, ettei työporukka mene hajalle?

Tässä muutama hyväksi kokemani työkalu yrityksen johtamiseen koronakriisin aikana. Toki listaa voi ja pitääkin jatkaa tästä, eli jatka sinä kommenttikenttään:

PIDÄ HUOLTA ITSESTÄSI JA MUISTA

  • Sinun täytyy varmistaa itsellesi ja muille sellaiset työskentelyolosuhteet, että jokainen voi kokea olonsa turvalliseksi, mutta kuitenkin tilanteen mukaan tehokkaaksi ja tarpeelliseksi.
  • Ole selkeä, varma ja uskottava, rauhoita muita ja luo rauhallisuudellasi uskoa tulevaisuuteen.
  • Korosta yhdessä selviämistä ja yhdistä ihmisiä (esim. erilaiset etäpalaverit videoitse).
  • Kannusta muita uskomaan tulevaisuuteen ja yrittämään selvitä.
  • Muista että jokaisella on vähän omanlaisensa tilanne. Ota se huomioon siinä, miten autat muita, muuten epäonnistut.

INFORMOI PALJON MUTTA JOHDONMUKAISESTI JA SELKEÄSTI, KOKO AJAN KANNUSTAEN

  • Kriisiaikana on parempi informoida tosi usein. Sisällön tulee kuitenkin olla sellaista, ettei työporukka koe sisältöä diipadaapana, vaan että he saavat siitä uskoa ja luottamusta tekemiseensä. Hyvä aktiivinen ja jämäkkä viestintä johtajalta luo uskoa muihin ja hitsaa joukkoa yhteen hyvin.
  • Varmista että jokainen saa viestin, eli valitse viestintäkanavat oikein. Esim. meilitse pidemmät viestit ja lyhyet muistutukset niistä vaikka työporukan yhteiseen whatsappeihin.

LUO PELISÄÄNNÖT JOITA JOKAISEN TULEE NOUDATTAA

  • Kun teet ja informoit pelisäännöt oikeiksi ja oikealla tavalla, saat työporukan motivoitumaan.
  • Perustele miksi pelisäännöt ovat erilaisia kuin normaaleissa olosuhteissa, niin saat työporukan sitoutumaan.
  • Älä lipsu tasapuolisuudessa ja oikeudenmukaisuudessa, muuten menetät uskottavuutesi pelisääntöjen rakentajana ja valvojana.

PANOSTA TYÖKALUIHIN ENEMMÄN KUIN KOSKAAN AIKAISEMMIN

  • Mahdollista työporukalle kunnon työkalut. Esim. jos haluat myyntijoukoille hyviä tuloksia, niin sinulla täytyy olla hyvä CRM. Jollei ole, niin nyt on hyvä aika vaihtaa ja opetella.
  • Tähän kullanarvoinen vinkki: 35 headhunteriamme ovat lähes kaikki johtajataustaisia ja olemme käyttäneet aika lailla kaikkia mahdollisia CRM-järjestelmiä. Valitsimme sitten Pipedriven, eikä siitä oikein enää voi myynnin CRM helpommaksi mennä. Koska joku kuitenkin muuten kysyy, niin tässä linkki https://www.ohjelmistoja.fi/sovi-pipedrive-demo-esittely/. Huikean hyvin toimiva CRM, kaikki pelaa myös kännykällä. Yksi sana, HELPPO! Jos joskus tullut bugi, niin korjattu alle puolessa tunnissa. Voin suositella ohjelmistoja.fi ja tässä todiste helppoudesta https://www.pipedrive.com/en/newsroom/pipedrive-awarded-easiest-to-use-crm-by-the-motley-fool.
  • Varmista että jokainen käyttää työkaluja samalla tavalla. Ole tässä tiukka, niin saat tuloksia.

IDEOI, MOTIVOI IDEOIMAAN

  • Tuo uusia ideoita bisneksen tueksi ja etsi uusia avauksia. Ota koko työporukka mukaan kehittämään, niin saat upeita tuloksia ja taas yhteen hitsautumista. Kannusta muita kertomaan hyviä ideoita ja palkitse niistä.

NÄYTÄ ESIMERKKIÄ

  • Ole itse aktiivinen, ”iholla”, etulinjassa tekemässä ja onnistumassa.
  • Kirjoita ja julkaise hyviä juttuja ja kannusta muitakin tekemään niin. Tee ensin kuitenkin itse, ennen kuin pyydät muilta.

VARMISTA TOIMINNAN JATKUVUUS

  • Vaikka olisi miten vaikeaa, niin sinun täytyy johtajana ottaa vastuu suunnitelmista, millä toiminta saadaan jatkumaan mahdollisimman hyvin. Saattaa vaatia tiukkojakin toimenpiteitä, mutta nyt ei todellakaan ole aikaa odotella, tee nopeita päätöksiä. Sinun jämäkkyyttäsi mitataan nyt.
  • Mieti jo valmiiksi kriisin jälkeistä aikaa. Tee suunnitelmat sinne ja aloita heti toteuttamaan niitä, jos vain pystyt. Jos yritykselläsi on rahallisesti tiukka tilanne, niin pyydä sitten vaikka joustoa sidosryhmiltäsi, että saat kuitenkin valmistauduttua ajoissa. Koska kun kriisi on ohi, sen jälkeen nopeat syövät hitaat ja ottavat etulyöntiasemaa.
  • Ota muut mukaan varmistamaan toiminnan jatkuvuus. Yhteinen hätä tuo ihmisistä ihania asioita esiin, mm. kehityshalukkuuden ja -kyvykkyyden.

TÄSTÄKIN SELVITÄÄN, YHDESSÄ!

Kari Juutilainen

Toimitusjohtaja

InHunt Group

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
CEO, Senior C-level Business Executive
Toiminnanjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
Uusimmat

Blogista

Nopeasti muuttuva teknologia ja kiristyvät turvallisuusvaatimukset haastavat hallitukset _1200px_2
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää.
InHuntBlog_Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa_plain
Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa – näin erotut joukosta
Unelmien työpaikan etsiminen voi tuntua loputtomalta prosessilta. Vaikka et aina voi itse päättää, milloin aloitat työnhaun, voit parantaa mahdollisuuksiasi...
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa. Kuvassa henkilö punnitsee ajatuksia rekrytointia suunnitellessa.
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa
Avainhenkilöiden rekrytointi on aikaa vievä ja haastava prosessi. Lue kolme syytä, miksi kiinteä palkkio voittaa success fee -palkkion.
InHuntBlog_Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi_1200px_plain
Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi
Miten löydät juuri oikean henkilön työtehtävään? Ehdokkaiden arvioinnin avulla voit tehdä perustellumpia rekrytointipäätöksiä. Lue lisää>>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.