Pitkästä aikaa työnhaussa: Osa 1/6 – Mistä lähteä liikkeelle?

Jaa somessa:

”Terve, olen pitkästä aikaa taas työnhaussa ja vähän hukassa. Olisiko sinulla antaa vinkkejä, mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja pystytkö sanomaan, onko osaamiselleni enää markkinassa käyttöä?”

Tuolla tavalla on tässä viimeisen parin kuukauden aikana alkanut aika monta vastaanottamaani sähköpostia tai viestiä esim. LinkedInissä. Tässä kuusiosaisessa blogisarjassa tulen antamaan erittäin kattavan paketin, jonka avulla jokainen aivan varmasti pääsee työnhaussa eteenpäin ja mikä tärkeintä, lähtee tekemään sitä oikealla tavalla. Jokaisen kirjoituksen lopussa annan myös pienen tehtävän, jonka halutessaan ehtii hyvin tehdä ennen seuraavan viikon kirjoitusta.

Tässä ensimmäisessä kirjoituksessa pureudun siihen yksinkertaiseen asiaan, mistä lähteä liikkeelle?

Kuten aika monessa asiassa tässä elämässä ja näin myös työnhaussa, pieni suunnitelma ei ole pahitteeksi. Usein ensimmäinen neuvo, jonka annan työnhakuun ajautuneelle henkilölle on se, että älä missään nimessä ryhdy saman tien selailemaan avoinna olevia tehtäviä esim. Oikotiestä, vaan pysähdy hetkeksi tai vähän pidemmäksikin aikaa ja rakenna perusta sekä kunnon suunnitelma työnhaulle.

Ihan ensiksi kannattaa miettiä, mitä haluaa jatkossa tehdä. Jos on pitkään ollut esim. johtavassa asemassa, niin onko se oikeasti sitä mitä haluaa tehdä vai olisiko ehkä valmis vähän down shiftaamaan ja ryhtymään vaikka asiantuntijan tehtäviin? Valitettavan monella omaa uraa ja päätöksiä ohjaa enemmän ympäristön asettamat paineet ja se mitä muut saattavat ajatella, kuin se mitä oikeasti haluaisi itse tehdä. Kannattaa myös realistisesti miettiä omaa markkina-arvoa ja sitä, onko omalle osaamiselle vielä käyttöä. Todella paljon tulee vastaan henkilöitä, jotka ovat viimeiset 5 – 10 vuotta tehneet käytännössä hyvin saman sisältöistä hommaa ja oma osaaminen tai tietotaito ei ole juurikaan kehittynyt enää viimeisten vuosien aikana. Kun samaan aikaan maailmassa kehitys ei ole ehkä koskaan ollut näin nopeaa.

Tämä seuraava kuva kuvaa tuotteen elinkaarta, mutta ihan samalla tavalla se voisi kuvata meidän jokaisen vaiheita työelämässä:

Introduction -vaihe on se vaihe, jossa meistä jokainen on ottanut ensimmäiset askeleet työelämässä esim. opintojen ohessa. Growth -vaihe osuu yleensä siihen, kun intoa riittää ja ei ole vielä perhettä tai lapsia jarruttelemassa vauhtia. Vauhtia on paljon ja välillä vähän liikaakin. Tulee tehtyä montaa asiaa samaan aikaan, työpäivät venyvät iltaan asti ja yleensä viikonloputkin menevät työn touhussa. Urakehitys on nopeaa, tittelit ja työpaikat vaihtuvat tiuhaan ja palkka nousee kohisten.

Maturity -vaiheessa yleensä huomaamme sen, että halu uuden oppimiselle on ehkä vähentynyt, elämästä löytyy muutakin sisältöä, kuten perhe, palkka on hyvällä tasolla, vastuuta löytyy, ollaan ehkä esimiesasemassa ja samalla on myös opittu työskentelemään fiksummin ts. tekemään enemmän vähemmässä ajassa. Tämä on yleensä myös erittäin riskialtis vaihe, koska jos tässä vaiheessa tuudittautuu siihen, että enää ei tarvitse opetella uutta, koska oma osaaminen ja tietotaito ovat jo riittävällä tasolla, karu totuus voi iskeä lujaa joku päivä. Ainoa tapa pitää itsensä tuossa maturity -vaiheessa on aktiivisesti olla opettelemassa uutta ja pitää itsensä ajan tasalla uusista trendeistä. Mikäli näin ei tee, vaikeutuvat asiat huomattavasti viimeistään siinä vaiheessa, kun pitäisi löytää uusi työpaikka. Silloin huomaa, että onkin pudonnut kelkasta (decline -vaihe), kun lukee johonkin tehtävään vaadittavista taidoista, joista puolet ovat itselle täysin uusia.

Tuo kuva ehkä auttaa myös ymmärtämään, mikä on se oma mahdollinen markkina-arvo tällä hetkellä. Kun sitä miettii, kannattaa olla myös rehellinen. On tärkeää miettiä, missä oikeasti on hyvä eikä listata paperille vain kaikkea sitä, mitä on tullut vuosien varrella tehtyä. Hyvin usein yritykset etsivät hyvinkin spesifistä osaamista ja näin ollen kannattaa miettiä, mitkä ovat ne pari kolme asiaa, joissa on todella hyvä (= parempi kuin suurin osa muista mahdollisista työnhakijoista) ja sitten katsoa, onko niille asioille enää koronaviruksen jälkeisessä maailmassa käyttöä. Monet yritykset ovat nyt viimein pakotettu uusiutumaan ja samaa se tarkoittaa myös meidän kaikkien osaamiselle.  

Ja sitten loppuun se tehtävä: Kirjoita paperille kaksi tai kolme sellaista asiaa, joissa olet todella hyvä ja sen jälkeen mieti rehellisesti ovatko ne sellaisia asioita, joille on vielä käyttöä? Kirjoita myös samalle paperille ne tehtävät ja toimialat, joissa mahdollisesti haluaisit työskennellä jatkossa ja joihin näet, että sinulla olisi aidosti annettavaa. Mieti myös pitäisikö käydä yksi tai kaksi ”tehokurssia” jostain tietystä aiheesta ja näin päivittää osaamistasi.  Jos esim. olet tehnyt pitkään myyntiä ja olet siinä hyvä, mutta termi ”social selling” ei juuri soita kelloja, kertoo se siitä, että osaamisesi ei ehkä ole enää ihan tätä päivää. Näin ennen työnhakuun lähtemisestä olisi syytä ehkä netistä tai vaikkapa LinkedIn -learning osiosta käydä muutama kurssi läpi siitä, miten myyntiä tehdään vuonna 2020.

Ensi viikolla jatketaan ja silloin pureudutaan mm. omaan brändiin, LinkedIn -profiilin, verkostojen merkitykseen sekä ansioluetteloon ja työhakemukseen.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Energiajohtaja
Tietohallintopäällikkö
InHunt Group logo
Toimitusjohtaja
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Uusimmat

Blogista

InHunt_Blog__7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan_1200px_plain
7 vinkkiä suorahakuyrityksen valintaan
Yritysten johtajat kohtaavat usein haasteita oikeiden osaajien löytämisessä. Onneksi suorahakuyritys voi olla ratkaisu tähän ongelmaan. Artikkelissa käymme...
InHunt_Suorahaku julkisen hallinnon hauissa_1200px_plain
Suorahaku julkisen hallinnon hauissa - headhunterit kertovat miksi se kannattaa
Julkisen sektorin rekrytoinnit: avoin vs. suorahaku. Asiantuntijat avaavat suorahaun hyödyt julkisella sektorilla. Lue asiantuntijoiden näkemykset ja ota selvää,...
Kuvassa Tarja Ilvonen ja Teemu Hassinen.
Hallitus vallan kahvassa - haastattelussa Teemu Hassinen
Miten hallitusvalinnat muuttuvat, kun asiantuntijuus nousee yhä tärkeämmäksi? Teemu Hassisen tuore haastattelu avaa kiinnostavasti hallitustyön dynamiikkaa....
Blogiartikkeli: Parhaat kysymykset työhaastatteluun – Kokenut headhunter vinkkaa. Kuvassa lamppu ja sen ympärillä kysymysmerkkejä.
Parhaat kysymykset työhaastatteluun – Kokenut headhunter vinkkaa
Työhaastattelu ratkaisee: onko ehdokas oikea? Vältä geneeriset kysymykset, paljasta todellinen osaaminen ja motivaatio. Lue vinkit syvällisiin haastatteluihin...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.