”Terve, olen pitkästä aikaa taas työnhaussa ja vähän hukassa. Olisiko sinulla antaa vinkkejä, mistä kannattaa lähteä liikkeelle ja pystytkö sanomaan, onko osaamiselleni enää markkinassa käyttöä?”

Tuolla tavalla on tässä viimeisen parin kuukauden aikana alkanut aika monta vastaanottamaani sähköpostia tai viestiä esim. LinkedInissä. Tässä kuusiosaisessa blogisarjassa tulen antamaan erittäin kattavan paketin, jonka avulla jokainen aivan varmasti pääsee työnhaussa eteenpäin ja mikä tärkeintä, lähtee tekemään sitä oikealla tavalla. Jokaisen kirjoituksen lopussa annan myös pienen tehtävän, jonka halutessaan ehtii hyvin tehdä ennen seuraavan viikon kirjoitusta.

Tässä ensimmäisessä kirjoituksessa pureudun siihen yksinkertaiseen asiaan, mistä lähteä liikkeelle?

Kuten aika monessa asiassa tässä elämässä ja näin myös työnhaussa, pieni suunnitelma ei ole pahitteeksi. Usein ensimmäinen neuvo, jonka annan työnhakuun ajautuneelle henkilölle on se, että älä missään nimessä ryhdy saman tien selailemaan avoinna olevia tehtäviä esim. Oikotiestä, vaan pysähdy hetkeksi tai vähän pidemmäksikin aikaa ja rakenna perusta sekä kunnon suunnitelma työnhaulle.

Ihan ensiksi kannattaa miettiä, mitä haluaa jatkossa tehdä. Jos on pitkään ollut esim. johtavassa asemassa, niin onko se oikeasti sitä mitä haluaa tehdä vai olisiko ehkä valmis vähän down shiftaamaan ja ryhtymään vaikka asiantuntijan tehtäviin? Valitettavan monella omaa uraa ja päätöksiä ohjaa enemmän ympäristön asettamat paineet ja se mitä muut saattavat ajatella, kuin se mitä oikeasti haluaisi itse tehdä. Kannattaa myös realistisesti miettiä omaa markkina-arvoa ja sitä, onko omalle osaamiselle vielä käyttöä. Todella paljon tulee vastaan henkilöitä, jotka ovat viimeiset 5 – 10 vuotta tehneet käytännössä hyvin saman sisältöistä hommaa ja oma osaaminen tai tietotaito ei ole juurikaan kehittynyt enää viimeisten vuosien aikana. Kun samaan aikaan maailmassa kehitys ei ole ehkä koskaan ollut näin nopeaa.

Tämä seuraava kuva kuvaa tuotteen elinkaarta, mutta ihan samalla tavalla se voisi kuvata meidän jokaisen vaiheita työelämässä:

Introduction -vaihe on se vaihe, jossa meistä jokainen on ottanut ensimmäiset askeleet työelämässä esim. opintojen ohessa. Growth -vaihe osuu yleensä siihen, kun intoa riittää ja ei ole vielä perhettä tai lapsia jarruttelemassa vauhtia. Vauhtia on paljon ja välillä vähän liikaakin. Tulee tehtyä montaa asiaa samaan aikaan, työpäivät venyvät iltaan asti ja yleensä viikonloputkin menevät työn touhussa. Urakehitys on nopeaa, tittelit ja työpaikat vaihtuvat tiuhaan ja palkka nousee kohisten.

Maturity -vaiheessa yleensä huomaamme sen, että halu uuden oppimiselle on ehkä vähentynyt, elämästä löytyy muutakin sisältöä, kuten perhe, palkka on hyvällä tasolla, vastuuta löytyy, ollaan ehkä esimiesasemassa ja samalla on myös opittu työskentelemään fiksummin ts. tekemään enemmän vähemmässä ajassa. Tämä on yleensä myös erittäin riskialtis vaihe, koska jos tässä vaiheessa tuudittautuu siihen, että enää ei tarvitse opetella uutta, koska oma osaaminen ja tietotaito ovat jo riittävällä tasolla, karu totuus voi iskeä lujaa joku päivä. Ainoa tapa pitää itsensä tuossa maturity -vaiheessa on aktiivisesti olla opettelemassa uutta ja pitää itsensä ajan tasalla uusista trendeistä. Mikäli näin ei tee, vaikeutuvat asiat huomattavasti viimeistään siinä vaiheessa, kun pitäisi löytää uusi työpaikka. Silloin huomaa, että onkin pudonnut kelkasta (decline -vaihe), kun lukee johonkin tehtävään vaadittavista taidoista, joista puolet ovat itselle täysin uusia.

Tuo kuva ehkä auttaa myös ymmärtämään, mikä on se oma mahdollinen markkina-arvo tällä hetkellä. Kun sitä miettii, kannattaa olla myös rehellinen. On tärkeää miettiä, missä oikeasti on hyvä eikä listata paperille vain kaikkea sitä, mitä on tullut vuosien varrella tehtyä. Hyvin usein yritykset etsivät hyvinkin spesifistä osaamista ja näin ollen kannattaa miettiä, mitkä ovat ne pari kolme asiaa, joissa on todella hyvä (= parempi kuin suurin osa muista mahdollisista työnhakijoista) ja sitten katsoa, onko niille asioille enää koronaviruksen jälkeisessä maailmassa käyttöä. Monet yritykset ovat nyt viimein pakotettu uusiutumaan ja samaa se tarkoittaa myös meidän kaikkien osaamiselle.  

Ja sitten loppuun se tehtävä: Kirjoita paperille kaksi tai kolme sellaista asiaa, joissa olet todella hyvä ja sen jälkeen mieti rehellisesti ovatko ne sellaisia asioita, joille on vielä käyttöä? Kirjoita myös samalle paperille ne tehtävät ja toimialat, joissa mahdollisesti haluaisit työskennellä jatkossa ja joihin näet, että sinulla olisi aidosti annettavaa. Mieti myös pitäisikö käydä yksi tai kaksi ”tehokurssia” jostain tietystä aiheesta ja näin päivittää osaamistasi.  Jos esim. olet tehnyt pitkään myyntiä ja olet siinä hyvä, mutta termi ”social selling” ei juuri soita kelloja, kertoo se siitä, että osaamisesi ei ehkä ole enää ihan tätä päivää. Näin ennen työnhakuun lähtemisestä olisi syytä ehkä netistä tai vaikkapa LinkedIn -learning osiosta käydä muutama kurssi läpi siitä, miten myyntiä tehdään vuonna 2020.

Ensi viikolla jatketaan ja silloin pureudutaan mm. omaan brändiin, LinkedIn -profiilin, verkostojen merkitykseen sekä ansioluetteloon ja työhakemukseen.

Kirjoittanut,

Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.