Koronan vaikutukset ovat laaja-alaiset ja yksi kohdealue on verkostoituminen. Verkostoitumisen mahdollisuudet ovat jääneet kovin vähäisiksi tai ohuenoloisiksi kohtaamisten siirryttyä verkkoon. Silti verkostoitumisen tärkeys ei ole hävinnyt minnekään. Paradoksaalisesti monet meistä suomalaisista ovat jopa nauttineet omasta rauhasta ja etätöistä, ja silloin verkostoitumispaineet on voitu suht hyvillä mielin nostaa hyllylle.
Perinteinen verkostoituja lähtee johonkin alan tilaisuuteen ja lupaa reippaasti itselleen, että esittäytyy vähintään kolmelle tuntemattomalle ihmiselle. Harmi vain, että nuo kolme verkostoon solahtavaa henkilöä voivat olla ihan ketä vain. Mikä määrittää verkostoitumiseen panostetun ajan ja vaivannäön tuloksen, sattumako? Hyvin pitkälti juurikin näin.
Miksi pitäisi verkostoitua?
Tein pienen desk-studyn ja googlailin sanalla ”verkostoituminen”: löydökset voisi jakaa kahteen laariin:
- Varsin paljon on tarjolla ohjeita siihen, miten oma esittäytyminen tai ns. hissipuhe kannattaa rakentaa, niin että oma osaaminen tulee kirkkaasti selväksi.
- Lisäksi löytyy myös runsaasti vinkkejä, miten rohkaistua avaamaan keskustelu. Miten sitä nyt reippaasti mennään käsi ojossa kohti toista ihmistä ja aloitetaan puhuminen? Siis nythän ollaan Suomessa.
Hyviä paikkoja verkostoitua ovat perinteisesti olleet isommat tilaisuudet, joissa voi tavata ”vaikka kenet”. Ja lopputuloksena tuli tavanneeksi ”kenet sattuu”. Oliko siitä oikeasti hyötyä?
Verkostoitumista tehdään luontaisesti omissa ympyröissä, esim. oman ammattialan tapahtumissa tai lähestytään ihmistä joka näyttää suht turvalliselta – samanlaiselta kuin itse on.
Minä sinulle verkostot näytän
Vaikka juuri nyt perinteinen verkostoituminen onkin siirtynyt verkkoon, ei siinä kannata pitää taukoja. Verkostot kannattaa rakentaa yli perinteisten raja-aitojen ja ennenkaikkea tavoitehakuisesti. Ja jotta voi toimia tavoitteellisesti, pitäisi ensin päättää tavoite, miksi verkostoitua.
Oman ammattikunnan tai muut lähipiirin ulkopuoliset itselle vielä tuntemattomat ihmiset, voivat olla käänteentekevän tärkeitä oman uran ja elämän kehityskaaressa. Etukäteen ei kannata arvailla tai varsinkaan päättää, mistä suunnasta se uusi tärkeä tekijä tulee, vaan edetä verkostoitumisessa määrätietoisesti uusiin suuntiin.
Verkostoituminenkin on hyödyltään kaksisuuntaista: annat, niin saat
Mielestäni verkostoitumisohjeet ontuvat siinä, missä vanhakantainen myyminenkin: ei myyntispiikin hiominen ja uskalluksen löytäminen kylmäsoittoihin ja kontaktointiin vielä tee sinusta mestaria. Mestarin tunnistaa siitä, että hän on aidosti kiinnostunut toisten haasteista, peilaa niitä omiin vahvuuksiinsa ja aktiivisesti ratkoo ongelmia. Kuten hyvä myyjä, niin myös verkostoitujakin esittäytyy ammattimaisesti, mutta ennen kaikkea hän kuuntelee ja on kiinnostunut keskustelukumppanistaan.
Sinustako Advisory Boardin jäsen?
Yksi määrätietoisen ja kovan tason ammattilaisverkoston rakentamisen huikea keino on hakeutua jonkun yrityksen hallituksen ja johdon neuvonantajaryhmään. Sellaisessa voi ammentaa omasta ammattialueestaan toisen yrityksen hyödyksi, ja yhtä aikaa oppia muilta ryhmän jäseniltä ja yritykseltä uutta, ratkoa strategisia haasteita ja innovoida.
Kun Advisory Boardin jäsenet lyövät viisaat päänsä yhteen yrityksen näkökulmasta todella hankalissa kysymyksissä, on aivan selvää että jokainen voittaa. Kun Advisory Board on hallituksen nimittämä strateginen johtamisjärjestelmän osana toimiva ryhmä, se parhaimmillaan myös toimii kollektiivisesti kuten hallitus: neuvonantajaryhmästä ei tule yhtä montaa keskenään kilpailevaa ratkaisumallia kuin ryhmässä on jäseniä, vaan Advisory Board työstää ja miettii vaihtoehtoja huolella ja lopuksi päätyy ehdottamaan parasta vaihtoehtoa yrityksen hallituksen tai johdon päätöksenteon tueksi.
Ja palataanpa niihin verkostoihin. Tyypillisesti Advisory Boardin jäsenet on valittu yrityksen jonkun haasteen tai mahdollisuuden toteuttamiseksi ja profiilit ovat toisiaan tukevat, harvemmin täysin identtiset. Kun pääset tällaiseen ryhmään mukaan, sen jäseninä on toinen toistaan kovempia ammattilaisia eri alueilta juuri teitä yhdistävän haasteen ympäriltä. Kenties siellä on ekosysteemien osaaja, ehkä digitalisaatioammattilainen, kokenut brändijohtaja ja huikea henkilö kansainvälistymisen saralta, ehkä jopa yrityksen kansainvälistymisen kohdemaasta? Niin, ja sinä.
Paitsi että tutustut kaikkiin näihin jäsenkollegoihin, tutustut myös yrityksen hallitukseen ja johtoon. Mutta mikä upeinta, sinulle avautuvat myös muiden jäsenten taustoilla olevat verkostot ja ovet. Mieti, mikä mahdollisuus!
Uskon että kun olet tämän kokenut, et ehkä enää lähdekään mihin tahansa tilaisuuteen kahvikupin kanssa pällistelemään. Uskon että haet yhden Advisory Boardin rinnalle ja perään toisen, ja taas seuraavan ja sitä seuraavan. Opit enemmän kuin ikinä olisit voinut kuvitella, samalla ratkoen yritysten strategisia pulmia – ja verkostosi näyttävät aivan erilaisilta kuin aiemmin.
Ja hyvältähän se näyttää CV:ssäkin.
HAB – Hyväksytty Advisory Boardin jäsen – KauppakamariKauppa
Tarja Ilvonen