Suorahausta on tullut trendisana, jota käytetään hyvin laajalti. Siksi käsite on hämärtynyt ja on syytä avata sitä, mitä se oikeasti tarkoittaa.

Wikipediasta löytyy erittäin selkeä ja ymmärrettävä määritelmä, tässä koko teksti:

Suorahaku (executive search, headhunting) on sopivien ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään. Sopivia ehdokkaita etsitään aktiivisesti esimerkiksi julkisista tiedonlähteistä ja heihin otetaan suoraan yhteyttä sekä tiedustellaan heidän kiinnostustaan kyseiseen tehtävään.

Tuleva työnantaja voi esimerkiksi antaa toimeksiannon suorahakuyhtiölle, joka etsii tehtävään pätevät ehdokkaat, haastattelee heidät ja esittelee heistä sopivimmat asiakkaalle. Toimeksiannon teettävä työnantaja tekee kuitenkin itse lopullisen päätöksen siitä, kenet tehtävään valitaan.

Tyypillisesti suorahaussa kartoitetaan (ks. ehdokaskartoitus, eng. desk research) useita kymmeniä, jopa satoja päteviä ehdokkaita. Heistä haastatellaan 10–20 parasta, ja asiakkaalle esitellään 3–7 henkeä. Perinteinen toimeksiantopohjainen suorahaku on yleistynyt rekrytointitapana. Lisäksi yritykset ovat myös alkaneet ottaa suorahaun tekijöitä omaan palvelukseensa etsimään organisaatiolle uusia työntekijöitä.

Suorahakua käytetään rekrytointimenetelmänä jo asiantuntijatason positiota täytettäessä, ylemmän johdon osalta se on vielä yleisempää.

Suorahakumarkkinoiden koko on Suomessa kaksinkertaistunut kuudessa vuodessa nousten vuoden 2012 reilusta 40 miljoonasta eurosta vuoden 2018 yli 80 miljoonaan.”

Duunitori, joka pitää suorahakualaan liittyvää sivustoa arvioi vuonna 2020 suorahakumarkkinoiden kooksi 69 miljoonaa, 2021 lukuja ei ole vielä saatavilla.

Miten suorahaku määritellään?

Lähes kaikki kansainvälisten suorahakuketjujen Suomen toimistot tuovat vahvasti esiin sitä, että he olisivat jotenkin erilaisia suomalaisiin suorahakuyrityksiin verrattuina. Heidän mielestään vain sellaiset haut, jotka eivät näy missään julkisesti ovat suorahakuja. Näinhän asia ei kuitenkaan ole. Tästä syystä he kuitenkin myös haluavat suorahakuyritykset vertailuun siten, että he näkyvät tilastoissa eri ryhmänä verrattuina niihin suorahakuyrityksiin, jotka ilmoittavat suorahakunsa julkisesti sivuillaan. Esimerkiksi juuri Duunitorin ylläpitämällä sivustolla onkin näkyvissä kaksi eri listaa.

Hiljainen eli ei julkinen haku voi olla joskus paikallaan, mutta useimmiten parhaaseen lopputulokseen päästään yhdistämällä mahdollisimman monta tapaa löytää juuri sopivimmat ehdokkaat tehtävään. Hiljainen suorahaku on ymmärrettävää silloin, kun henkilöstölle ja yrityksen ulkopuolisille ei voi millään kertoa tapahtuvista muutoksista. Tällaiset tilanteet saattavat aiheutua esim. mahdollisten fuusioiden tai yrityksen ja henkilöstön välisiin sopimuksiin liittyen. Silloin on luonnollista, ettei voida paljastaa yleisesti tilanteeseen mahdollisesti liittyvää uutta henkilöä.

Miksi tehdä haku täysin hiljaisena?

Ei ole olemassa mitään näyttöjä siitä, että saataisiin parempia ehdokkaita, jos tehdään haku hiljaisena. Hiljaisessa haussa joutuu luottamaan:

  • headhunterin ja hänen edustamansa yrityksensä omiin verkostoihin, jotka ovat aina liian pieniä piirejä, oli hän kuka tahansa tai yritys miten tunnettu tai iso tahansa.
  • headhunterin omaan ja hänen edustamansa yrityksen etsintätyöhön, jonka avulla tulee varmasti vähemmän laadukkaita kandeja kuin sillä, että laitetaan haku myös näkyville oikeisiin kanaviin, kuten LinkedIn -sivustolle.
  • headhunterin omaan ja hänen edustamansa yrityksen ammattitaitoon juuri kyseisessä suorahaussa. Toimiala- ja tehtäväosaaminen jää usein puuttumaan, sillä monilla suorahakutoimijoille on varsin pieni headhuntereiden määrä, joten toimialaosaaminen on kapeaa.

Terveiset henkilöstöpäättäjille

Tutkimme viime elo-lokakuun ajalta, keitä henkilöitä valittiin suomalaisten suuryhtiöiden ylimpään johtoon sekä johtoryhmätehtäviin ja mitkä suorahakutoimijat todennäköisesti hoitivat kyseiset suorahaut. Usein näissä rekrytoinneissa oli valittu kumppaniksi joku kansainvälinen toimija, jolloin merkittävä OSA investoinnista meni ketjun kansainvälisen toiminnan rahoittamiseen. Useat näiden prosessien kautta tehtäviin nimitetyt henkilöt olivat meille suomalaisillekin suorahakuyrittäjille työmme puolesta tuttuja henkilöitä.

Kysykääpä jatkossa tarjoukset myös meiltä suomalaisiltakin suorahakuyhtiöiltä. Mitä jos saattekin täysin yhtä laadukkaan hakuprosessin erinomaisella toimiala- ja tehtäväosaamisella varustetulta headhuntertiimiltä, hyvät takuut ja koko prosessin merkittävästi pienemmällä investoinnilla, kun yhtiön ei tarvitse maksaa ulkomaille euroakaan.

”Salaisten agenttien” aika on meidän toimialaltamme ohi!

Lisää mielenkiintoisia blogeja ja vlogeja.

Blogiartikkelin kirjoittaja:

Kari Juutilainen

InHunt Groupin TJ ja partner