Mikä on sinun osaajaidentiteettisi?

Mihin headhuntereita tarvitaan?

Kuljen maski kasvoillani kohti Postitalon studiota tammikuussa 2022. Mietin miten maailmani on mullistunut viimeisen kahden vuoden aikana. Johtajasta on tullut headhunter. Palkansaajasta yrittäjä. Vahvat ihmisen väliset kohtaamiset ovat tuoneet minulle menestystä henkilö- ja myynninjohtajana. Nyt asiakkaat luottavat minulle tärkeimmän investointinsa – uuden ihmisen löytämisen – teamsissa tehdyn toimeksiannon perustella. Olin ennen konttorilla yhtä varmasti kuin sen kalusteet ja koti oli pyhitetty muulle. Kirjoitan tätä blogia tällä hetkellä keskellä olohuonettani. Puhun työpuhelua viinimarjoja poimiessani. Ja nyt minusta on tulossa videopodcastemäntä.

Työelämän murros ei ole tämän ajan ilmiö. Megatrendit ja nopeat rajut muutokset ovat haastaneet työelämän rakenteita aina. Yksilö- tai yritystasolla koetut haasteet voivat kuitenkin tuntua rajuilta, odottamattomilta tai vaikutukseltaan kohtuuttomilta. InHunt Groupin videopodcast-sarjassa olemme pohtineet työelämän murrosta ja kohtaantohaastetta – kohtaako saatavilla oleva osaaminen työvoiman tarpeen?

Yritys tarvitsee uudistumista tehdäkseen kasvua, löytääkseen uusia liiketoiminta-alueita ja vastatakseen muuttuviin asiakasodotuksiin. Yksilö tarvitsee uudistumista voidakseen hyvin. Hyvinvointia tulee inspiroitumisesta, siitä että kokee kehittyvänsä tai ylipäänsä työpaikan tuomasta turvallisuuden tunteesta. Myös yhteiskunta tarvitsee uudistumista. Kolmion kulmissa yritys, yksilö ja yhteiskunta haastavat toisiaan ja niillä on odotuksia toisiaan kohtaan. Mutta ne toimivat myös täydessä symbioosissa vastatessaan työelämän murroksen myötä tulevaan kohtaantohaasteeseen.

Osaaminen siis uudistaa työelämää ja työelämä osaamista. Kilpaillakseen osaajista, työnantajalla on oltava houkutteleva työnantajakuva ja sen työntekijäkokemuksen pitää olla sellainen, että osaajat haluavat siellä pysyä. Päästäkseen omalla urallaan eteenpäin, yksilöiden on myönnettävä, että ammatti-identiteettien aika on ehkä ohi. Tilalle on tullut osaajaidentiteetti, joka täytyy osata mieltää ja viestiä.

Headhunterina teemme jokaista toimeksiantoa varten profiilin 2×360 -työkalumme avulla. Koluamme läpi yrityksen tilannekuvan ja kiinnitämme siihen tarjolla olevan tehtävän sekä sen edellyttämän osaamisen, kokemuksen ja näytöt. Jos totta puhutaan, pystymme melkoisen nopeasti selvittämään ehdokkaiden ammatti-identiteetin julkisista lähteistä. Voimme hyödyntää siinä ohjelmistorobotiikkaa. Kuka tehtävään valitaan ja löytyykö tehtävään ylipäänsä ketään halukasta, ratkaistaan kuitenkin ihan eri tavalla. Osaako ehdokas kertoa, mitä hän on saanut osaamisellaan aikaan ja missä hän haluaisi seuraavaksi toimia? Mitä hän tavoittelee tulevaisuudeltaan ja miten se voisi hyödyttää hänen tulevaa työnantajaansa. Onko yrityksellä houkutteleva tarina ja tulevaisuudenkuva, joka houkuttelee osaajia mukaan retkelle kuin toscanalainen, tuoksuva, sinisenä hehkuva, lämpimän aurinkoinen laventelipelto? Mitä kanssaretkeilijät kertovat ja kuinka inspiroivaa heidän seuraansa olisi liittyä? Työ ei ole koskaan vain työtä. Palkka ei pelkästään riitä korvaamaan yhdessä käytettyä aikaa. Työnantajalle ei riitä, että tulet työpaikalle ja teet toimenkuvasi mukaiset asiat. Kahvit, kekkerit ja kurssitus ovat kivoja, mutta eivät ratkaise peliä. Uusi tutkinto tai 10 vuotta toimitusjohtajana eivät sellaisenaan auta uuden työpaikan löytämisessä, niin harmilliselta kuin se kuulostaakin.

Kun keskustelemme ehdokkaiden kanssa, yllättävän nopeasti tulee esille kysymykset yrityksen strategiasta, arvoista ja houkuttelutekijöistä. On yllättävää myös se, miten usein asiakkaan kanssa näistä keskusteleminen koetaan turhauttavaksi, vaikeaksi tai etäiseksi. Jatkuvasti minut myös yllättää, miten usein minulta pyydetään ideoita uuden työpaikan löytämiseksi. Ja miten vaikea on saada vastaus kysymykseen, mitä osaat, mitä olet saanut sillä konkreettisesti aikaiseksi ja kenelle? Miettimisessä auttaa asioiden pallottelu toisen ihmisen kanssa. Headhunterina olen mielelläni mukana kirkastamassa ajatuksiasi. Minua motivoi täydellisten työpaikkamatchien löytäminen!

Minun muutoksessani on ollut kyse nopeista odottamattomista muutoksista. En äkkiseltään tunnista isompaa megatrendiä, joka olisi johtanut oman työurani merkittävimpiin käänteisiin. Urani johtajana eteni vaiheeseen, että minun oli tilaisuus katsoa uusia, innostavia vaihtoehtoja. Liiketaloudellinen osaamiseni mahdollisti yrittäjyyden. Verkostoni tekivät luontevaksi yritysten auttamisen uuden osaamisen löytämisessä. Järjestelmähankkeissa kehittynyt teknologian ymmärrys mahdollistaa uuden teknologian haltuunoton nopeasti, kun korona eristi meidät kaikki kotikonttoreillemme. Luontainen resilienssini ja sosiaalisuuteni auttavat minua yleisesti. Puhumattakaan musiikkiharrastuksen myötä kehittyneistä esiintymistaidoista. Niitä ja tieteen parista kokoamiani tutkijan taitoja hyödynnän nyt videopodcastemäntänä. Tässä on osaajaidentiteettini tällä hetkellä. Ja käymieni keskustelujen perusteella ymmärrän, että se kehittyy edelleen.

Blogiartikkelin kirjoittaja on InHunt Group Oy:n Senior Headhunter, Tuuli Paasilehto.

Oletko jo kuunnellut podcastimme? Saitko niistä uusia ajatuksia? Onko sinun työelämäsi ja -urasi murroksessa? Eikö yritykseesi tarvittavaa osaamista löydy millään? Kuulemme mielellämme, mitä ajatuksia keskustelumme herätti!

Senior Headhunter Tuuli Paasilehto toimii myös juontajana ja emäntänä InHunt Groupin podcasteissa.

Jaa somessa:

avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Toimitusjohtaja
Vastaava päätoimittaja
Toimitusjohtaja
Production Director
Talousjohtaja
Uusimmat

Blogista

Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta
Asiakaspalautteet osana työntekijäkokemusta Haastattelimme tutkimusyritys Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotilaa. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun täältä....
Kannattaako_tyonantajamielikuvan_kehittaminen_inhunt
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää?
Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää? Hannu Uotila on uuden ajan tutkimuksen pioneeri, asiakaskokemuksen ja tutkimuksen asiantuntija. Hän on myös Cannes-palkittu...
InHuntBlogi_Hallitustyön _vastuu _uudessa_muuntuvassa_toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä
Hallitustyön vastuu uudessa muuntuvassa toimintaympäristössä Haastattelemme Taru Lindemania hallitustyöhön kaivatuista osaamisista. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun...
InHunt Blogi: Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot
Hallitustyön syventävät opinnot Taru Lindeman, Boardmanin toimitusjohtaja on yksi maamme kokeneimpia hallitustyön asiantuntijoita. Boardman on osaamisverkosto,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group logo

    InHunt Group perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 45 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa