Olen InHunt Groupin toimari ja enemmistöomistaja. Aloitin InHunt Groupissa tasan 10 vuotta sitten, eli elokuussa 2012 headhunterina. Tapasin Hannu Männyn (toinen InHuntin perustajista) sinä kesänä kahvilassa Lahdessa. Hannu oli ajatellut houkutella minua InHuntille auttamaan myynnillisen organisaation rakentamisessa. Kuultuani Hannun ajatuksia siitä, mitä kaikkea voisi tehdä eri tavalla uudistaakseen hyvinkin konservatiivista suorahakubisnestä Suomessa, niin siinähän kävi sitten niin, että minähän myinkin itseni Hantalle.
Kiitos Hannu, kun piirsit niin hienosti paperiseen kahvilautasliinaan kolmion ja sen sisään koko rekrybisneksen. Sait minut syttymään sekunneissa. Kiitos myös luottamuksesta kaikkina näinä vuosina.
Työtaustastani
Taustani on erittäin myynnillinen. Olen rakentanut useita menestyneitä myyntiorganisaatioita Suomeen ja samalla omatkin myyntisaavutukseni ovat olleet erinomaisia vuodesta toiseen. Johtamistehtävissä olen toiminut reilut 15 vuotta.
Yhtenä nostona urani alkupuolelta, olen edelleen hyvin ylpeä Leo Longlifen ajastani 1991-2004. Se oli kyllä varsinainen myynnin kenttäkorkeakoulu. Kasvoin siellä Mikkelin aluemyyjästä askel askeleelta koko Suomen vetäjäksi ja oli se kyllä aikamoista rock’n’rollia vuodesta toiseen siinä pörssiyhtiössä. Varsinkin sen jälkeen, kun lopetimme ilmoitusrekryt ja aloitimme itse etsimään ja houkuttelemaan hyviä myyjiä tekemään ihmeitä pelkällä provikkapalkalla. Löysimme keinot, joilla saimme vaihtuvuuden kuriin ja tulokset olivat sen jälkeen todella huikeita kaikilla mittareilla mitattuina.
Miksi Headhunteriksi?
Päätös oli minulle helppo. Olin itse rakentanut useita organisaatioita ja saanut siitä suurta tyydytystä. Olin siis jo etsinyt, löytänyt, houkutellut ja valinnut suuren määrän ihmisiä, myös yritysten avainrooleihin. Minulla oli kokemusta ja onnistumisia siitä, miten hyvin laadukas suorahakuprosessi pitää viedä läpi löytääkseen riittävän suuren määrän kiinnostuneita ja hakukriteerit täyttäviä ehdokkaita, jotta finaalissa pääsee valitsemaan laadukkaasta joukosta sopivimman henkilön, tai vaikka useammankin.
Olin käyttänyt headhuntereita ja liian usein pettynyt siihen, että he eivät tehneet riittävän laajaa hakua, vaan ehdottivat lähinnä jo ennestään heille tuttuja henkilöitä. Lisäksi aika monet heistä esiintyivät kaikkien alojen ja tehtävien asiantuntijoina.
Hannun ajatukset olivat juuri samat kuin minulla, eli jokaiseen henkilöhakuun täytyy kääntää tosi paljon kiviä ja valita haun tekijöiksi sellaisia headhuntereita, jotka itse ymmärtävät riittävästi juuri kyseisestä toimialasta ja tehtävästä. Kukaan ei tunne nykyäänkään niin montaa osaajaa, että pystyisi omista verkostoistaan saamaan asiakkaalle aikaiseksi lähellekään niin laadukasta finalistiehdokaspoolia, kuin täysimittaisessa suorahakuprosessissa tehtynä.
Olin jo onnistunut pitämään lähelläni vuodesta toiseen useita sellaisia avainhenkilöitä, jotka halusinkin pitää. Ei rahalla, vaan yhteisellä agendalla tulevaisuuden menestystä silmällä pitäen ja luottamuksella siihen, että rahaakin tulee jokaiselle sitten, kun yhdessä onnistutaan. Olin jo silloin vakuuttunut siitä, että tässä tulee käymään samoin.
Mitä olen oppinut InHuntilla
Nöyryys. Minun ei tarvitse pyrkiä olemaan paras, eikä puhua itsestäni. Olen löytänyt ympärilleni suuren joukon itseäni parempia ihmisiä ja tiedostan sen. Matka Minä-keskeisestä Me-keskeiseksi on upea juttu ja yli viisikymppisenäkin voi muuttua ja kasvaa paremmaksi.
Johtajan tärkein tehtävä – mahdollistaminen. On ollut huikea kokemus oppia, että johtaminen on palvelutehtävä mitä suurimmassa määrin. Se, että pystyy poistamaan esteet muilta menestymisen tieltä ja auttamaan heitä saavuttamaan sen mitä he haluavat, on todella antoisaa. Näin teen johtajana oikeaa työtä ja oikeita valintoja koko organisaation eteen.
Muihin luottaminen. Kun oli myynnissä ykkönen vuosia, niin oli vaikeaa luottaa siihen, että muut pystyisivät parempaan. Täysin väärä luulo. Vaikka myisin enemmän kuin kukaan muu, niin se ei ole oleellista. Organisaatio ei voi olla yhden varassa, eikä kukaan yksilö voi ajatella itsestään enempää kuin muista. Sanoisin että se on myös huippumyyjän ominaisuus, että tajuaa tehokkaan tiimin vaikutuksen lopputulokseen, eikä yritä loistaa joka tilanteessa itse.
Sitouttaminen. Ihmiset sitoutuvat, kun heitä oikeasti arvostetaan, myös yksilöinä. Heille täytyy antaa mahdollisuus hyödyntää omia kykyjään ja auttaa heitä kehittymään niissä asioissa, joissa he haluavat kehittyä. Heille täytyy antaa myös mahdollisuudet osallistua yrityksen kehittämiseen.
Sitouttamisen täytyy toimia yksilötasolla. Ihmiset arvostavat erilaisia asioita, johtajan täytyy kuunnella heitä ja olla kiinnostunut heistä sekä olla heidän lähellään. Kun firma kasvaa, tämä onnistuu edelleenkin, jos johtaja vie tämän koko organisaatiokulttuuriin. Ketään ei siis saa jättää yksin.
InHuntin huikea tarina
Olen todella kiitollinen, että olen saanut elää mukana ennen näkemättömässä tarinassa toimialallamme. Se mitä olemme saavuttaneet, on ollut sinnikkään työn ja vahvan uskon tulosta. Kuten meille tulleista palautteista ilmenee, olemme todellakin muokanneet suorahakutoimialaa Suomessa kasvaen samalla alamme ykköseksi. Ei ole ollut helppo matka, kyllä on dissaajia riittänyt kuten aina sille yritykselle, joka lähtee muuttamaan asiat läpinäkyviksi. Aivan ymmärrettävää.
Koska keräämme jokaisesta suorahaustamme asiakkailtamme NPS-luvut (ulkoisen kumppanin kautta), sekä teemme suullisesti ja kirjallisesti dokumentoiden palautteet yhteisiin kansioihimme), niin minun ei tarvitse keksiä mitään, miten erotumme asiakkaidemme (ja ehdokkaiden) mielestä markkinoilla eduksemme, vaan kirjoitan tähän suoraan lyhennetyn koosteen näistä palautteista:
Toteutuneita lukuja
- Suorahakujen liikevaihto 2021 lähes 7 M€, eli myimme omaa aikaamme sen verran
- Suorahaun toimeksiantojen määrä 2021 yli 450 kpl
- Olemme lisänneet headhuntereidemme määrää reilusti. Nyt meillä on 40 kokopäiväistä headhunteria 2022, eri toimialoilta ja eri taustoista. Been there, done that eli ovat rakentaneet itse onnistuneesti organisaatioita eri toimialoilla
- Ei vaihtuvuutta henkilöstössä juuri ollenkaan pitkään aikaan
- Yli 400 julkaistua blogia (1 per vko 12/2013 lähtien) toimialaan liittyvistä asioista
- Yli 150 julkaistua videoblogia tai -podcastia toimialaan liittyvistä asioista
- Yli 500 000 seuraajaa LinkedInissä (yhteismäärämme on yli 700 000 seuraajaa, mutta osa seuraa useampaakin headhunteriamme).
- InHunt Groupin kansainvälinen suorahakuketju InHunt World. 46 maata, 74 toimistoa, 658 headhunteria 53 eri toimialalta, viiden tähden palvelu 27 eri kielellä.
En minä vaan ME
Kun neuvottelin Korpi Capitalin kanssa reilut vuosi sitten siitä, tulevatko mukaan vähemmistöomistajaksi ilman minkäänlaista exit-agendaa, he luonnollisesti olivat hyvinkin kiinnostuneita siitä, ketkä ovat InHunt Groupin avainhenkilöitä ja onko InHunt miten paljon minun varassani. Oli muuten vaikea paikka nimetä ketään tiettyjä avainhenkilöitä, myöskään itseäni.
Kerroin heille, että olemme InHuntin headhunterit kaikki yhdessä rakentaneet jotain ainutlaatuista, jossa jokainen on toistaan parempi ja myös tietää sen.
Olemme siis rakentaneet InHuntin nykyiseksi koko porukalla ja kehitämme sekä kehitymme lisää. Jos joku lukija tuntee sellaisen piston sydämessään, että haluaa tähän jengiin, niin soita minulle ja jutellaan asiasta.
Tässä se mitä elämme ja hengitämme >> InHuntin missio
Kirjoittanut Kari Juutilainen. Yksi meistä.