Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää?

Kannattaako_tyonantajamielikuvan_kehittaminen_inhunt
Jaa somessa:

Kannattaako työnantajamielikuvaa kehittää?

Hannu Uotila on uuden ajan tutkimuksen pioneeri, asiakaskokemuksen ja tutkimuksen asiantuntija. Hän on myös Cannes-palkittu tuottaja ja sarjayrittäjä. Hannu on tuottanut satoja jaksoja televisioviihdettä sekä lukuisia musiikkivideoita ja mainoksia Suomessa ja ulkomailla. Hän teki maailman ensimmäisen kauppatieteiden videogradun. Sivutoimenaan Hannu luennoi tutkimuksesta ja asiakaskokemuksesta kansainvälisissä yliopistoissa. Päätyökseen hän toimii tutkimusyritys Sailerin toimitusjohtajana. Haastattelimme Hannua moderneista työnantajatutkimuksen keinoista. Pääset kuuntelemaan podcast-haastattelun täältä.

Työnantajamielikuva ja sen kehittäminen

Niin työnantajamielikuva kuin käsitys yrityksistä ylipäänsäkin on entistä enemmän tapetilla maailman muuttuessa jatkuvasti kiihtyvällä vauhdilla. Puhuttiinpa työntekijöistä tai vaikkapa asiakkaista, mielikuvien ja kokemusten tutkiminen ja kehittäminen on oma taiteenlajinsa. ”Ihmiset ovat äärimmäisen mielenkiintoisia”, toteaa Hannu Uotila, kokemustutkimuksen asiantuntija. Hän kuitenkin painottaa ihmisten kokemuksen tutkimuksessa tärkeää olevan aina ensiksi miettiä, mitä sillä halutaan saada aikaan: ”Mitä haluamme ymmärtää ja miksi haluamme ymmärtää?” 

Työnantajamielikuvaa määrittää ennen kaikkea ihmisten johtaminen. Asiakkaan mielikuva yrityksestä syntyy eri kohtaamispisteissä yrityksen kanssa, kun taas työnantajamielikuvan ollessa kyseessä, täytyy huomioida valtavan paljon enemmän, mm. kohderyhmiä on paljon. Tällöin puhutaan työntekijöiden lisäksi potentiaalisista työntekijöistä, mutta on otettava huomioon myös johto, asiakkaat, alihankkijat muut erilaiset yhteistyökumppanit, joiden osalta johtaminen onkin jotain ihan muuta, sikäli kuin voidaan sanoa sitä edes olevan.

Työnantajakuvaa voidaan kiillottaa, mutta työnantajamielikuvaa on hankalampaa ohjata.

Mielikuva tapahtuu ihmisten mielessä ja se kumpuaa perimmiltään yrityksen arvoista, todellisista arvoista joiden pohjalta toimitaan tai jätetään toimimatta. Arvot on sanoitettava huolellisesti arkipäivän tekemiseksi, miten ne näkyvät organisaation eri tasoilla ja tahoilla. Deloitten Millenial Survey puhuu tästä aiheesta:

Deloitten_Millenial_Survey_kuva

Kuvan lähde: https://www.deloitte.com/global/en/about/people/social-responsibility/genzmillennialsurvey.html

Työntekijätutkimuksen suuri murros

Suomessa emme vielä näe uusimpia muutoksia tutkimuksen alueella, vaan edelleen eletään ns. lomakemaailmaa. Maailman ja informaation muuttuessa nyt rajusti, myös tutkimuksen tulee muuttua. Tarjolla on paljon uusia tapoja ja teknologioita hankkia informaatiota yritysten käyttöön. Esimerkiksi sosiaalinen kuuntelu on tapa hankkia tietoa työnantajamielikuvasta avoimista tietolähteistä. Tämän data vertaaminen organisaation sisäisiin tietolähteisiin nostaa ymmärryksen aivan uudelle tasolle. Analyysiä pystytään rikastamaan esimerkiksi keinoälyn avulla. Kun menetelmät kehittyvät ja dataa kertyy tarpeeksi, pystytään tulevaisuudessa luomaan vaikka ennustemalleja organisaation mielikuvan kehittymisestä.

Nyt eletään avoimuuden aikakautta.

Kun työntekijöiden ääntä kuunnellaan monipuolisesti, eri lähteitä hyödyntäen, saadaan tietoa uusilla tavoilla vaikkapa siitä, mitkä vahvuutemme ovat ja miten ne näyttäytyvät arjessa. Monipuolisella ja modernilla tutkimuksella saatuja tietoja tulee myös viestiä henkilöstölle. ”Enää emme toimita raporttia vain pienelle käyttäjäryhmälle, vaan yritykset haluavat jakaa saadut tulokset laajasti koko organisaatiolle. Parhaimmillaan tietoa jaetaan myös julkisesti, jolloin se tavoittaa myös potentiaalisen henkilöstön”, Hannu kertoo.

Entistä enemmän kiinnitetään huomiota myös ihmisiin kokonaisuuksina, ihmisten muihinkin rooleihin mahdollisen työntekijäroolin ohessa. ”Et voi ikinä tietää, missä kohtaat ihmisen uudelleen. Hän voi pian ollakin vaikkapa suurimman asiakkaasi edustaja”, Hannu alleviivaa. Siksi onkin valtavan tärkeää esimerkiksi huolehtia työnhakijaviestinnästä.

Henkilöstökokemus on asiakaskokemuksen perusta, koska lopulta kyse on ihmisistä.

Tutkimuksen suosittuja ja suositeltavia keinoja on esimerkiksi haastattelututkimukset, jotka voivat tuntua työläiltä mutta saatava ymmärrys on selkeästi työmäärän vaatimia panostuksia arvokkaampaa. Haastattelujen käyttäminen saattaa kuitenkin vaatia rohkeutta, koska haastateltava saa kertoa mitä hänellä on mielessään, ilman valmiiksi annettuja vastausvaihtoehtoja. Haastateltava myös usein kokee tulleensa aidosti kuulluksi. ”Myös dialogi haastattelussa on arvokas piirre, jota tutkimukseen osallistuvat arvostavat. Dialogi puuttuu perinteisistä lomakekyselyistä kokonaan”, Hannu toteaa ja jatkaa ”myös lomakkeiden avointen vastausten käsittelyyn keinoäly tuo uutta analyysivoimaa. Ulkoisen ja sisäisen datan vertaaminen toisiinsa voi olla hyvin hedelmällistä ja auttaa organisaatioita kehittämään toimintaansa ja tavoiteltuja mielikuvia.”

Elämme aikaa, jolloin aineistoa ja dataa on enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Oikeiden kysymysten asettaminen aineistolle on asia, jota vielä opetellaan. Hyvä lähtökohta on yrityksen missioon perustuva tiedonhaku.

Minkä kysymyksen äärelle teidän yrityksen missio sinut vie?

Blogipostauksen kirjoittaja
Tarja Ilvonen
Johtaja Board Competencies, Senior Headhunter

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Intendentti
Projektipäällikkö/projektijohtaja
Hallitusammattilainen
Tre småbarnspedagoger med stort hjärta!
Uusimmat

Blogista

Kuvasa henkilö tekemässä työpaikkahakemusta tietokoneella.
Headhunterin näkökulma: Miksi hakemusta ei kannata jättää viime tippaan?
Julkisella sektorilla on yhä yleistä jättää työhakemus aivan viime tipassa. Mutta mitä se kertoo hakijasta ja mitä headhunter ajattelee siitä? Lue, miksi ajoissa...
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori_1200x630px
Kilpailuetu osana strategiaa on yrityksesi turbomoottori!
Moni strategia jää suunnitelman tasolle, koska kilpailuetu puuttuu. Kun kilpailuetu määritellään, siitä tulee strategian moottori, joka ohjaa valintoja ja tuo...
Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.