Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia

Jaa somessa:

Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia

Vaikka vastuullisuus on jo pitkään ollut yritysten prioriteettilistalla korkealla, vieläkin kipuilemme asian kanssa. Monet yritykset ovat valinneet ehkä tiedostamattomastikin tien, jossa pyritään kaikin tavoin seuraamaan vastuullisuuteen liittyvän raportoinnin kehittyviä vaatimuksia, mikä on toki hieno asia. Harmi vain ettei se riitä.

Vastuullisuusnäkökulman merkitys yrityksen liiketoiminnan menestykselle ei häviä pois vaikka sitä kuinka väistelisi. Eikä vastuullisuuden huomioimisessa menesty, jos se keskittyy vain siihen että lain kirjainta noudatetaan mahdollisimman hyvin.

Tänä päivänä kova totuus on, että liiketoiminnan on lähtökohtaisesti oltava vastuullisiin valintoihin perustuvaa, eikä sen vaatimuksissa pärjäävää.

Yrityksen tulee löytää oma vastuullisuustulokulma – mitä vastuullisuus tarkoittaa meille?

Tätä pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa. Tätä, ja koko vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia. Aihe on laaja – yhtä laaja kuin koko yritystoiminnan kenttä ja siksi se ehkä jääkin joskus hähmäiseksi.

Tämä blogiartikkelisarja käsittelee viittä teemaa aiheesta, mutta ehkä ei kuitenkaan jo ihan perinteisesti totutulla tavalla vaan Koiviston todella laaja-alaisen kokemustaustan avulla pureudumme vastuullisuuden johtamiseen ja sen näkymiseen johtamisessa uusista kulmista. Näin haluamme pureutua tähän tärkeään teemaan tavalla, jota ei ohitettaisi liian monimutkaisena vaan tavalla joka vähintäänkin kirvoittaisi hyvää keskustelua, kysymyksiä ja avauksia – avauksia jotka toivottavasti toimivat inspiraationta johdolle ja hallitukselle toimia – siis johtaa.

Pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia Hallitustyön uusi musta -blogisarjassa.

Vastuullisuuden strateginen businessnäkökulma

Koivisto tekee paljon töitä hallituksen kanssa. Hän on myös tunnettu puhuja hallitus- ja ylimmän johdon foorumeilla. Hän tietää, mitä tarkoittaa kun yrityksellä on vastuullinen strategia. ”Vastuullisuusstrategia on jo sanana huolestuttava – sehän on kuin pitkät shortsit? Eli ei sellaista ole. Yrityksen strategia on vastuullinen tai sitten se ei ole sitä. Ei vastuullisuutta voi erottaa omaksi siilokseen, tai tekemisen muodoksi,” Koivisto toteaa.

Hallituksen tulee tunnistaa keihäänkärki aiheelle, linkittää se liiketoiminnan strategiaan ja konkretisoida asia asettamalla tavoitteet, joita seurataan osana taloudellisia tavoitteita. ”Vastuullinen toiminta on osa tämän päivän liiketoimintaa, sen tunnistaa myös asiakaskunta, nuoret sukupolvet erityisesti,” Päivi toteaa.

Vastuullisuuden asettamat vaatimukset tulevat aidosti muuttamaan yritysten liiketoiminnan muotoja ja valittuja ratkaisuja, eikä se väistelemällä siitä muuksi muutu. On selkeästi parempi ottaa ohjat hallituksen käsiin, kuin pyristellä vastaan. Hallituksessa on myös tärkeää kartoittaa, milloin ja miksi vastuullisuus tuottaakin uutta tai lisää menestyvää liiketoimintaa. Tämä teema jos mikä ei ole mustavalkoinen.

"This is the right thing to do”

Hallitus kytkee vastuullisuuden elimelliseksi osaksi johdon palkitsemista. Tämä näyttää selkeästi sen, että

yritys on tosissaan
vastuullisuustavoitteet tukevat taloudellisia tavoitteita – ja toisinpäin
asioita alkaa tapahtumaan, niitä mitataan ja niistä voidaan raportoida

Strategisten valintojan ja johtamisen onnistuminen pohjaa entistä enemmän tietoon, ja siihen että käytetty data on aidosti informaatiota – arvokasta päätöksenteon laadun varmistamiseksi. ”Datan on oltava kunnossa, jotta ymmärretään vastuullisuuden vaikutus liiketoimintaan. On voitava tehdä uusia päätöksiä, päätöksiä liiketoiminnallisten ratkaisujen muuttamiseksi ja kehittämiseksi sekä päätöksiä jatkaa hyvällä uralla. Tähän kaikkeen tarvitaan ennenkaikkea laadukasta tietoa hallituksen käyttöön,” Koivisto kannustaa.

Millaisia perusteita sinä kaipaat liiketoiminnan kehittämiseksi vastuullisuuden näkökulma huomioiden? Riittäisikö argumentiksi ”This is the right thing to do?”

Seuraavissa tämän blogisarjan artikkeleissa käsittelemme mm. liikkumista lyhyen ja pitkän aikavälin välillä, liiketoiminnan narratiivia sekä työnantajakuvaa. Stay tuned!

 

Artikkelin kirjoittaja 

Tarja Ilvonen
Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter

InHunt Groupin Tarja Ilvonen

Tutustu myös muihin "Hallitustyön uusi musta"-sarjan artikkeleihin:

No posts found
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Country Manager
Sales Director
Tehtaanjohtaja
CEO / Toimitusjohtaja, Turku, Pk-seutu
Toiminnanjohtaja
Uusimmat

Blogista

InHunt__Interim on Euroopassa perusratkaisu -miksi ei Suomessa_plain
Interim on Euroopassa perusratkaisu – miksi ei Suomessa?
Interim-palvelut ovat joustava ja tehokas tapa tuoda kokenutta osaamista organisaatioon silloin, kun tilanne sitä vaatii – ilman raskaita rekrytointiprosesseja....
Johtaja-ole sinä se muutos-jonka haluat nähdä_still
Johtaja, ole sinä se muutos, jonka haluat nähdä
Haastattelussa Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen avaa uuden johtamismallin, radikaalin luovuuden, merkitystä nykypäivän...
Suorahakupalveluiden käyttäminen asiantuntijoiden rekrytoinnissa_plain
Suorahakupalveluiden käyttäminen asiantuntijoiden rekrytoinnissa
Asiantuntijan rekrytointi on sekä mahdollisuus että riski. Se vaikuttaa suoraan yrityksen laatuvaikutelmaan ja asiakastyytyväisyyteen. Tässä blogissa kerromme,...
Rekrytointiprosessin vaiheet–opas työnantajille_plain-2
Rekrytointiprosessin vaiheet – opas työnantajille
Rekrytointiprosessi on monivaiheinen kokonaisuus, jonka onnistuminen vaikuttaa suoraan yrityksen menestykseen ja työnantajamielikuvaan. Tässä blogitekstissä...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.