Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia

Jaa somessa:

Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia

Vaikka vastuullisuus on jo pitkään ollut yritysten prioriteettilistalla korkealla, vieläkin kipuilemme asian kanssa. Monet yritykset ovat valinneet ehkä tiedostamattomastikin tien, jossa pyritään kaikin tavoin seuraamaan vastuullisuuteen liittyvän raportoinnin kehittyviä vaatimuksia, mikä on toki hieno asia. Harmi vain ettei se riitä.

Vastuullisuusnäkökulman merkitys yrityksen liiketoiminnan menestykselle ei häviä pois vaikka sitä kuinka väistelisi. Eikä vastuullisuuden huomioimisessa menesty, jos se keskittyy vain siihen että lain kirjainta noudatetaan mahdollisimman hyvin.

Tänä päivänä kova totuus on, että liiketoiminnan on lähtökohtaisesti oltava vastuullisiin valintoihin perustuvaa, eikä sen vaatimuksissa pärjäävää.

Yrityksen tulee löytää oma vastuullisuustulokulma – mitä vastuullisuus tarkoittaa meille?

Tätä pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa. Tätä, ja koko vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia. Aihe on laaja – yhtä laaja kuin koko yritystoiminnan kenttä ja siksi se ehkä jääkin joskus hähmäiseksi.

Tämä blogiartikkelisarja käsittelee viittä teemaa aiheesta, mutta ehkä ei kuitenkaan jo ihan perinteisesti totutulla tavalla vaan Koiviston todella laaja-alaisen kokemustaustan avulla pureudumme vastuullisuuden johtamiseen ja sen näkymiseen johtamisessa uusista kulmista. Näin haluamme pureutua tähän tärkeään teemaan tavalla, jota ei ohitettaisi liian monimutkaisena vaan tavalla joka vähintäänkin kirvoittaisi hyvää keskustelua, kysymyksiä ja avauksia – avauksia jotka toivottavasti toimivat inspiraationta johdolle ja hallitukselle toimia – siis johtaa.

Pohdimme Cargotecin VP Sustainability Päivi Koiviston kanssa vastuullisuuden strategisuutta, johtamista ja sen erilaisia näkökulmia Hallitustyön uusi musta -blogisarjassa.

Vastuullisuuden strateginen businessnäkökulma

Koivisto tekee paljon töitä hallituksen kanssa. Hän on myös tunnettu puhuja hallitus- ja ylimmän johdon foorumeilla. Hän tietää, mitä tarkoittaa kun yrityksellä on vastuullinen strategia. ”Vastuullisuusstrategia on jo sanana huolestuttava – sehän on kuin pitkät shortsit? Eli ei sellaista ole. Yrityksen strategia on vastuullinen tai sitten se ei ole sitä. Ei vastuullisuutta voi erottaa omaksi siilokseen, tai tekemisen muodoksi,” Koivisto toteaa.

Hallituksen tulee tunnistaa keihäänkärki aiheelle, linkittää se liiketoiminnan strategiaan ja konkretisoida asia asettamalla tavoitteet, joita seurataan osana taloudellisia tavoitteita. ”Vastuullinen toiminta on osa tämän päivän liiketoimintaa, sen tunnistaa myös asiakaskunta, nuoret sukupolvet erityisesti,” Päivi toteaa.

Vastuullisuuden asettamat vaatimukset tulevat aidosti muuttamaan yritysten liiketoiminnan muotoja ja valittuja ratkaisuja, eikä se väistelemällä siitä muuksi muutu. On selkeästi parempi ottaa ohjat hallituksen käsiin, kuin pyristellä vastaan. Hallituksessa on myös tärkeää kartoittaa, milloin ja miksi vastuullisuus tuottaakin uutta tai lisää menestyvää liiketoimintaa. Tämä teema jos mikä ei ole mustavalkoinen.

"This is the right thing to do”

Hallitus kytkee vastuullisuuden elimelliseksi osaksi johdon palkitsemista. Tämä näyttää selkeästi sen, että

yritys on tosissaan
vastuullisuustavoitteet tukevat taloudellisia tavoitteita – ja toisinpäin
asioita alkaa tapahtumaan, niitä mitataan ja niistä voidaan raportoida

Strategisten valintojan ja johtamisen onnistuminen pohjaa entistä enemmän tietoon, ja siihen että käytetty data on aidosti informaatiota – arvokasta päätöksenteon laadun varmistamiseksi. ”Datan on oltava kunnossa, jotta ymmärretään vastuullisuuden vaikutus liiketoimintaan. On voitava tehdä uusia päätöksiä, päätöksiä liiketoiminnallisten ratkaisujen muuttamiseksi ja kehittämiseksi sekä päätöksiä jatkaa hyvällä uralla. Tähän kaikkeen tarvitaan ennenkaikkea laadukasta tietoa hallituksen käyttöön,” Koivisto kannustaa.

Millaisia perusteita sinä kaipaat liiketoiminnan kehittämiseksi vastuullisuuden näkökulma huomioiden? Riittäisikö argumentiksi ”This is the right thing to do?”

Seuraavissa tämän blogisarjan artikkeleissa käsittelemme mm. liikkumista lyhyen ja pitkän aikavälin välillä, liiketoiminnan narratiivia sekä työnantajakuvaa. Stay tuned!

 

Artikkelin kirjoittaja 

Tarja Ilvonen
Johtaja, Board Competencies
Senior Headhunter

InHunt Groupin Tarja Ilvonen

Tutustu myös muihin "Hallitustyön uusi musta"-sarjan artikkeleihin:

Vastuullisuus_valot_päälle_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Viimeistään nyt ne pitkät valot päälle, hallitus
Vastuullisuusosaaminen hallitustyössä on uusi perustaito, eikä enää vain...
Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia_InHuntBlogi_1200x630px_plain3
Vastuullisuusstrategia vai vastuullinen strategia
Vastuullisuuden asettamat vaatimukset tulevat aidosti muuttamaan yritysten...
InHuntBlog-Vastuullisuus liiketoiminnassa_InHuntBlogi_1200x630px_plain4
Vastuullisuus liiketoiminnassa – johtajan, koko johdon vai hallituksen vastuulla?
Uudessa blogissa pureudumme yritysten vastuullisuuden johtamiseen ja strategiseen...
InHuntBlog-Nuijahallitus on historiaa_InHuntBlogi_1200x630px_plain3
Nuijahallitus on historiaa
Hallitustyö kaipaa tuuletusta. Hallitustyön Uusi Musta – sarjan haastattelussa...
Viestintästrategia hallituksen pöydällä_InHuntBlogi_1200x630px_plain2
Viestintästrategia hallituksen pöydällä
  Vuonna 1966 Pori Jazz-rytmimusiikin pääkonserttiin osallistui 600 henkilöä....
Hallituksen hallittu huvinvointi_InHuntBlogi_1200x630px_plain2
Hallituksen hallittu huvinvointi
  Kuinka usein olet nähnyt yrityksen organisaatiokaavion esitettynä muussa...
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Viimeisimmät

Uutiset

Henkilökuvassa

Headhunterimme

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Business Development Manager
Toimitusjohtaja
Chief Commercial Officer
Head of Marketing and Communications
Myyntijohtaja
Uusimmat

Blogista

ICT-ja kybertoimialapooli_InHuntGroup_sivu_upd
Tarvitseeko yrityksesi ICT-alan ja kyberturvallisuuden huippuosaajia?
ICT-alan ja kyberturvallisuuden headhunterimme eivät ole vain alansa konkareita, vaan heillä on myös laajat kotimaiset ja kansainväliset verkostot. Esimerkiksi...
Vastuullisuus_valot_päälle_InHuntBlogi_1200x630px_plain
Viimeistään nyt ne pitkät valot päälle, hallitus
Vastuullisuusosaaminen hallitustyössä on uusi perustaito, eikä enää vain asiantuntijoiden erityiskenttää.
InHuntBlogi_Ari_1200x630px_plain
Tätä et tiennyt: miksi valinta ei kohdistunut sinuun
Senior Headhunter Ari Rahkonen kertoo työnhakuprosessin haasteista ja yllättävistä syistä, miksi et etene haastatteluprosessissa
Energiatoimiala_toimialapooli_InHuntGroup_sivu_upd2
Headhunter huolissaan energia-alan murroksesta ja tarpeesta uusille osaajille
Energiatoimialan murros käy vahvana yhteiskunnan siirtyessä kohti kestävämpiä energiaratkaisuja ja tämä murros näkyy selkeästi energia-alan rekrytoinneissa.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa