Miten välttää kymmenien tuhansien eurojen virheinvestointi liiton, järjestön tai säätiön rekrytoinnissa?

Jaa somessa:

Suomessa on suuri määrä eri kokoisia kolmannen sektorin toimijoita; yhdistyksiä, toimialaliittoja, järjestöjä sekä moniin eri tarkoituksiin perustettuja säätiöitä ja hyvinvointiorganisaatioita. Näissä työskentelee kymmeniä tuhansia kunkin toimialan erityisosaajia ja asiantuntijoita, joiden osaaminen ja panos, usein pienissä organisaatioissa, on äärimmäisen tärkeää kullekin järjestölle ja niiden luottamusjohdolle sekä jäsenkunnalle.

Aika ajoin tulee luonnollisesti tarve rekrytoida uusi avainhenkilö tehtävään, oli sitten kyseessä uusi tai olemassa oleva tehtävä. Kovin usein,  järjestön yleensä vapaaehtoisista luottamushenkilöistä koostuva hallitus, päättää valita tehtävään henkilön kiireellä ja tehtävää aiemmin hoitaneen henkilön toimenkuvalla tai jopa valita henkilön järjestön sisältä muusta tehtävästä.

Tarpeeton kiire ja hätäily ovat usein hyvän rekrytoinnin pahin virhe.

Pieleen mennyt rekrytointi voi tehtävästä riippuen maksaa organisaatiolle suhteettoman paljon,  jopa noin 20.000 – 80.000€! Noissa kustannuksissa on huomioitu vasta rekrytoinnin hoitamisesta aiheutuneet suorat kustannukset sekä valitun henkilön palkkakulut ajalta ennen kuin työsuhde puretaan. Jos valitun henkilön epäsopivuus huomataan vasta koeajan päättymisen jälkeen ja tehtävään liittyy myös kaupallisia vastuita, niin kustannus voi kasvaa vielä merkittävästi.

Suorahaku on moderni ja kustannustehokas tapa saada parhaat mahdolliset ehdokkaat prosessiin ja tukee onnistuneessa valinnassa. Mitä pienempi organisaatio, sitä tärkeämpää on valita parhaat monialaosaajat tai asiantuntijat tehtäviinsä.

Suorahaku pienentää rekrytoinnissa epäonnistumisen riskiä merkittävästi

Perinteinen tapa hoitaa rekrytointeja kolmannella sektorilla on julkaista hakuilmoitus järjestön omilla nettisivuilla ja joissakin valituissa medioissa sekä kysellä lähipiirissä olevilta ihmisiltä kiinnostusta tehtävää kohtaan. Mediailmoittelulla ei kuitenkaan tavoiteta nykymaailman informaatiotulvassa ihmisiä helposti. ”Osaajat, jotka ovat par’aikaa kiireisiä ja tyytyväisiä omissa töissään, eivät seuraa aktiivisesti työpaikkailmoituksia ja miksi seuraisivatkaan. Monet huippuosaajat ovat jo tottuneet siihen, että heihin otetaan yhteyttä.” kertoo Petri Peltoniemi.

InHunt Group on jo vuosia sitten tuonut suorahakumenetelmät käytettäviksi myös asiantuntijoiden ja päällikkötason tehtävien hakuihin Suomessa, myös kolmannelle sektorille järjestöjen, liittojen, yhdistysten ja säätiöiden henkilöhakuihin. Suorahaussa markkinalla olevat parhaat potentiaaliset ehdokkaat kartoitetaan ja kontaktoidaan sekä selvitetään heidän kiinnostuksensa ja sopivuutensa tehtävän hakukriteereihin.

Kussakin toimeksiannossa määritämme tarkat hakukriteerit InHunt Groupin 2 x 360 profilointityökalulla. Voit tilata sen tutustuttavaksesi tästä.

Henkilövaihdos on haaste mutta samalla myös iso mahdollisuus

Sen sijaan, että kiirehditään etsimään uutta henkilöä, jolla on mahdollisimman samanlainen profiili kuin tehtävää aiemmin hoitaneella henkilöllä, niin henkilövaihdos on myös loistava strateginen tilaisuus pohtia mitä uutta ja erilaista painotusta uusi haettava henkilö voisi tuoda toimintaan. Toimintaympäristö lähes kaikilla toimialoilla on jatkuvassa muutoksessa ja pysähtymällä miettimään nykytilannetta ja oman järjestön tulevaisuuden tarpeita voidaan huomata, että uuden henkilön toisenlainen osaamisprofiili voi tuoda merkittäviä etuja jatkoa ajatellen!

InHunt on Suomen suurin suorahakutoimija, myös kolmannen sektorin tukijana

Petri-Peltoniemi_InHunt_group-300x300-1
Emmekö vielä tunne toisiamme?
Petri Peltoniemi, Senior Headhunter, InHunt Group Oy

Me InHuntissa olemme pelkästään viimeisen kolmen vuoden aikana läpivieneet menestyksellä useita kymmeniä suorahakuja kolmannelle sektorille. Olemme perustaneet oman kolmannen sektorin asiantuntijapoolin kollegoista, joilla on joko vahvaa omaa työkokemusta kolmannen sektorin johtotehtävistä, yhteistyöstä tai paljon kokemusta näistä suorahauista.

Kun teillä tulee eteen avainhenkilön rekrytointi tai tarve keskustella eri toimintavaihtoehdoista, niin älä epäröi ottaa yhteyttä ja kysyä kuinka me InHuntissa voimme auttaa siinä.

Helpoiten otat yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta: varaa maksuton konsultaatio, klikkaa toimialaksi ” liitot, yhdistykset ja säätiöt” ja täytä yhteystiedot. Yhteydenotto on ilmainen, eikä sido sinua mihinkään. 

Jaa somessa:
Uusimmat

Blogista

InHuntBlog__1200x630px_plain
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla
InHuntin Advisory Board -toimintamalli täydentyy uudella konseptilla, Ambassadorilla, joka on käytössä Metson Women’s Leadership Forumilla.
InHunt_hallitushakuDSC00328_HD
Hallituspaikan haku -valmennus: Suuri suosio ja innostuneita osallistujia
InHunt Groupin Hallituspaikan haku -valmennus on saanut suuren suosion ja vuoden 2024 ensimmäinen tilaisuus oli jälleen täynnä.
Kaupan ja elintarvike- alan osaajat_InHuntGroup_plain2
Varmista parhaat osaajat kaupan alan tehtäviin - näin onnistut!
InHuntin kaupan alan osaajapooli kattaa laajasti toimialaosaajia vähittäis- ja tukkukaupasta sekä elintarviketoimialalta.
Julkisen-sektorin-osaajat_pooli_InHuntGroup_plain
Avainpaikka julkisella sektorilla – miten varmistat parhaat hakijat?
Oikea ja aito suorahaku on edelleen julkiselle sektorille Suomessa yllättävän vieras rekrytoinnin toimintamalli.
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C (Forte)
    01510 Vantaa