Kuntien palvelutoiminnan yhtiöittäminen on lisääntynyt erityisesti 2020-luvulla. Toki aiemminkin Suomessa oli jo yli 2000 kunnallista yhtiötä, ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on ollut lähes 12 Mrd euron tasolla. Paitsi kuntalaki, myös kilpailuneutraliteettisäännökset ovat vaikuttaneet kehitykseen kilpailun turvaamiseksi julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan välillä. Tiukennuksia on tullut myös kirjanpidon eriyttämisvelvollisuutta koskevasta sääntelystä.
Yhtiöittämisvelvollisuus kunnalla on aina, mikäli se toimii markkinoilla kilpailutilanteessa.
Muiden osakeyhtiöiden tavoin myös kuntayhtiön hallitus vastaa yhtiön hallinnosta ja sen asianmukaisesta järjestämisestä sekä riskienhallinnasta. Hallituksen on myös varmistettava, että yhtiön organisaatio on tehtäviinsä kykenevä.
Muutoin osakeyhtiölaki ei aseta vaatimuksia hallitukselle tai hallituksessa toimivien henkilöiden kelpoisuudelle. Kuntayhtiön yhtiöjärjestyksessä voidaan kuitenkin säätää jäsenelle erityisiä kelpoisuusvaatimuksia. Tyypillisesti ne koskevat kotikuntaa ja jäsenen toimikautta valtuustokauden mukaan. Hallituksessa toimiminen on usein myös rinnastettu kunnan toimielimen jäsenyyteen.
Kuntalaki puolestaan ottaa kantaa hallituksen jäsenen kompetensseihin: hänellä tulee olla yhtiön toimialan edellyttämä riittävä liiketoiminnan ja talouden asiantuntemus. Lisäksi hallitusten muodostamiseen vaikuttavat omistajakuntien konserniohjaus sekä poliittiset voimasuhteet.
Hallituksen jäsenten osaamista on mahdollista kohdentaa strategisesti tärkeille osa-alueille, sillä myös kuntayhtiössä on mahdollisuus sopia hallituksen jäsenten välisestä työnjaosta.
Kuntayhtiön hallitus voi päättää tehtävien sisäisestä jakamisesta, jolloin on mahdollista yksilöidä tarkemmin hallituksen jäsenten välisiä tehtäviä ja vastuualueita.
Nyt käsi sydämelle – mikä vaatii rohkeutta ja avoimuutta, mutta myös ilmentää strategisuutta ja kuntanne edelläkävijyyttä vastuullisesta johtamisotteesta puhumattakaan.
Vastaa seuraaviin kysymyksiin itse tai yhdessä muiden asianosaistenne kanssa:
Milloin viimeksi teitte kuntayhtiössänne hallitustyön arvioinnin, joko itsearviona tai ulkopuolisen auditointina?
- En muista, liekö koskaan ainakaan kunnolla
- Sovitusti tiettyjen ajanjaksojen mukaan + ei merkittäviä havaintoja
- Sovitusti tiettyjen ajanjaksojen mukaan + havainnoista syntyneet toimenpidesuositukset on toteutettu
Millä tavoin arvioitte hallituksenne jäsenten kompetenssien tähän aikaan ja tilanteeseen sopivuutta?
- Jatkuvasti ja systemaattisesti + profiilivaatimuksia on päivitetty ja se on huomioitu jäsenvalinnoissa
- Jatkuvasti ja systemaattisesti + hallituksen osaamista ylläpidetään ja kehitetään jatkuvasti
- Kompetenssivaatimukset ovat olleet aina samat
Lukeeko kunnan ja/tai kuntayhtiön strategiassa maininta erinomaisuudesta ja/tai edelläkävijyydestä?
- Kyllä, sitä todellakin olemme
- Kyllä, sitä todellakin haluaisimme olla
- Kyllä
Olisiko hallituksellenne hyödyksi erityisasiantuntijuuden käyttö?
- Ei tarvetta, meillä on kaikki tarvittava osaaminen nyt ja tulevaisuudessa itsellämme
- Ei tarvetta, sillä erityisasiantuntijuutta löytyy kyllä operatiivisesta organisaatiosta
- Kyllä olisi, koska maailman jatkuvassa ja kiihtyvässä muutoksessa kilpailutilanne ja -kenttä kehittyy koko ajan
- Ehdottomasti ja aiomme tutustua InHunt Groupin hallitustason Advisory Board -toimintamalliin, jonka saamme kuluitta käyttöömme
InHunt Groupin palvelut johtoryhmille, hallituksille ja Advisory Boardeille tuovat vipuvoimaa johtamisen kehittämiseen ja strategian eläväksi tekemiseen. Meillä on runsaasti kokemusta myös kuntasektorin suorahauista, kunnallisten osakeyhtiöiden kehittämisen tukemisesta sekä strategisena kumppanina toimimisesta – ref. FCG:n Julkinen johtaja-podcast haastattelu. Olemme tukena kunnan ja kuntayhtiöiden kehittäessä hallinnon toimintaansa ja strategista kyvykkyyttään. Hallitushakujen lisäksi teemme myös räätälöityjä hallitusvalmennuksia, modernia perehdytystä sekä toiminnan auditointia.
Ota yhteyttä ja keskustellaan tarkemmin tästä tärkeästä toiminnan alueesta!