Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä

Jaa somessa:

Jokainen yritys haluaa välttää hukkaa ja liikaa ristikkäisvetoa yrityksen toiminnoissa. Silti myynti, markkinointi ja viestintä ovat useassa yrityksissä kasvaneet liian erilleen, vaikka kyse on yhteisestä palvelusta ja asiakkaan auttamisesta ja tuesta.

Itse näen usein, ettei kasvu niinkään tarvitse uutta resurssia vaan oivalluksia siitä, miten käyttää nykyiset resurssit paremmin yhteiseksi hyödyksi ilman ristivetoja. Panosta siis siihen, että toimitte myynnin, markkinoinnin ja viestinnän keinoin mahdollisimman hyvin yhteen. 

Alla neljä vaikuttavinta muutoksen ideaa siitä, mitä johtajana voit asialle tehdä.

Palauta asiakas keskiöön
Asiakas on yrityksen toimintojen yhteinen nimittäjä! Olen itse oppinut, että myynti ei välttämättä innostu markkinointipalavereista tai toisin päin. Kun yhteinen nimittäjä on asiakas, sen pitää olla kaikille kiinnostavaa. Pohtikaa yhdessä, keitä yrityksen ICP-asiakkaat ovat ja mikä on yhteinen tarinanne heille. Ei tarjoomaa, tuotteita tai palvelukuvauksia, vaan tarina asiakashyötyineen. Tarina on yhteinen ja kerrotte sitä näissä funktioissa vain eri kanavien ja metodien kautta.
Määritelkää yhteiset tavoitteet
Mikä estää myyntiä, markkinointia ja viestintää tekemästä yhteistyötä? Yhteisten tavoitteiden puute. Kaikki funktiot vaikuttavat kasvuun – vähän eri tavoilla ja vähän eri kohdissa ostoprosessia. Iloitkaa siitä, kun uusia avauksia ja asiakkuuksia saadaan ja oppikaa, miten yhteistyön tuloksena kasvua saadaan aikaiseksi. Tämä pitää tehdä näkyväksi. Erittäin harva B2B-yritys tekee myyntiä niin, että yksi myyjä saattaa alusta loppuun saakka asiakkaan ilman että asiakas on tekemisissä mitenkään markkinointi- tai viestintätekemisen kanssa!
Puhukaa enemmän kaupallisesta funktiosta kuin myynnistä, markkinoinnista ja viestinnästä.
Vanhat termit pitävät meitä otteessaan ja samalla emme pääse vanhoista määrittelyistä eroon. Yksi yhteinen kaupallinen funktio ja yhteiset tavoitteet tuovat tämän päivän ja hiomisen kasvun! Huomaat, että resurssit suuntautuvat paremmin yhteistä maalia kohti ja itse asiassa resursseja vapautuu huomattavasti, kun erillistä hyväksyntää, keskusteluita kohdeasiakkaista tai jonkun funktion mielipiteen hakemisia ei erikseen tarvita. Kun yhdessä tiedetään mihin maaliin pelataan, peli on selkeämpää ja maaliodottama kasvaa varmasti.
Luo uudet tehtävänimikkeet näiden funktioiden väliin
Mikä on tehokkainta siilojen rikkomista? Se, kun nimität rooleja myynnin, markkinoinnin ja viestinnän välimaastoon. Tarvitset vaikkapa digikyvykkään myyjän, joka osaa operoida myynnin- ja markkinoinnin järjestelmien kanssa, tarvitset myynnistä innostuneen viestijän, tarvitset analytiikkavelhon markkinointiin, joka osaa haistella uusia kohderyhmiä ja kaivaa esiin myynnin aihioita. Ketteryys ja uudistuminen saapuu organisaatioonne näiden tuoreiden tekijöiden kautta!

Riko rohkeasti rakenteita. Uudistuminen kaipaa sitä, että tehdään asioita uudella tavalla.

InCrest_Katri_Tanni
Katri Tanni
Strategic Advisor and Partner, InCrest Oy, InHunt Group
Info
LinkedIn

Lue lisää InCrestin palveluista ja siitä, miten autamme organisaatioita onnistumaan muutoksessa täältä>>

InCrest KasvuPulssi-menetelmämme

Auttaa johtoryhmää pysähtymään hetkeksi, mittaamaan strategian todellista vaikutusta ja tekemään fokusoituja, vaikuttavia päätöksiä.

Lue lisää ja kysy ajankohtainen tarjouksemme.

Lue lisää
Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Museonjohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
Uusimmat

Blogista

Tarja Ilvonen ja Mia Mantsinen (oikealla) InHunt Groupin Hallitushakujen valmennuksen tilaisuudessa syyskuussa 2025.
Hallitustyö kasvaa yrityksen mukana – Mantsisen opit perheyhtiön hallitusmatkalta
InHuntin Hallitushakujen valmennuksessa syyskuussa vieraili Mantsinen Groupin pääomistaja ja toimitusjohtaja Mia Mantsinen. Hän jakoi oivaltavan puheenvuoron...
Johtotiimi seuraa reaaliaikaista kasvukäyrää, joka kuvaa asiakaskeskeisen strategian ja yhteisen rytmin vaikutusta tuloksiin.
Asiakaskeskeisyys ei ole tunne – se on strateginen rakenne
Yritykset, jotka pitävät päätöksenteon ja asiakkaan todellisuuden samassa ajassa, kasvavat nopeammin kuin kilpailijansa. Asiakaskeskeisyys ei ole tunne, vaan...
Suomalainen teknologiaekosysteemi ja kasvava startup-ala.
Suomi rakentaa tietä AI- ja teknologiaosaamisen kärkeen – onko tämä meidän hetkemme?
Suomen teknologiasektori kasvaa ja monipuolistuu nopeasti. Tekoälyn lisäksi Suomi on edelläkävijä 5G:ssä, bioteknologiassa ja kyberturvallisuudessa. Kasvu edellyttää...
Ihmiset istuvat neuvottelupöydän ääressä keskustelemassa. Kuvassa näkyy lämmin ja keskittynyt tunnelma, joka kuvastaa muutoksen johtamista ja psykologista turvallisuutta työyhteisössä.
Muutoksen johtaminen ja psykologinen turvallisuus
Moni muutos epäonnistuu, ei siksi että suunnitelma olisi huono, vaan koska ihmiset eivät löydä siihen omaa merkitystään. Psykologinen turvallisuus ja vaikuttamisen...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.