InHunt Group on perustettu vuonna 2008 Hannu Männyn (nykyinen TJ) ja Esa Salosensaaren johdosta. Itse tulin mukaan 2009 ja siitä asti meno on ollut aika vauhdikasta. Olemme kasvaneet muutaman vuoden aikana Suomen suurimmaksi headhunting -alan toimijaksi. Myös tunnettuutemme on kasvanut samassa ajassa ja tänä päivänä esim. www-sivuillamme käy joka kuukausi 15 000 – 20 000 vierailijaa. Näistä iso osa uusien haasteiden perässä, mutta paljon on seassa myös nykyisiä, että tulevia asiakkaitamme. Myös sosiaalisen median kanaviin olemme panostaneet paljon ja suhteellisen lyhyessä ajassa olemme saavuttaneet siellä mukavan muutaman tuhannen seuraajan joukon, joka kasvaa tasaisesti.
Tunnettuuden lisääntyminen on myös näkynyt siinä, että meihin ollaan entistä enemmän yhteydessä sekä apua tarvitsevien yritysten, että uusia haasteita etsivien henkilöiden toimesta. Joka viikko puhelimemme ja sähköpostimme täyttyvät yhteydenotoista, CV:stä sekä pyynnöistä lyhyelle tapaamiselle, jossa pystyisi tuomaan paremmin omaa osaamistaan esiin ja keskustella uusista mahdollisista haasteista. Tämä on hyvää aktiivisuutta ja nostan hattua niille, jotka tätä työtä tekevät. Valitettavasti kuitenkin 99 %:sti tapauksissa joudumme toteamaan, että meillä ei ole mahdollisuutta tavata. Kerromme kuitenkin aina, että olemme panostaneet IT-järjestelmiimme ja jos potentiaalisen henkilön tiedot löytyvät sieltä (http://inhunt.wpengine.com/avoimet-tyopaikat/view/avoin-hakemus/), niin ne myös löytyvät meidän headhuntereiden eteen silloin, kun sopiva haku lähtee liikkeelle.
Miksi emme voi tavata näitä potentiaalisia kandidaatteja?
Syy on hyvin yksinkertainen. Vertauskuvallisesti, miten hyvin kiinteistövälittäjän business sujuisi jos hän viettäisi kaikki päivät pelkkien potentiaalisten ostajien kanssa käyden läpi heidän tarpeitaan ja unelmiaan seuraavalle uudelle kodille? Potentiaalisten ostajien verkostoa on hyvä olla olemassa, mutta siitä ei ole tuon taivaallista hyötyä jos ei ole yhtään kohdetta tarjottavana – ei potentiaalisille ostajille eikä kiinteistövälittäjälle. InHuntin menestys ja kasvu perustuu aktiiviseen myyntityöhön, jota tehdään laajalla rintamalla. Tämän työn ansiosta meillä on mahdollista tarjota vuositasolla sadoille henkilöille uusia haasteita. Jos viettäisimme aikamme pelkästään potentiaalisten kandien kanssa kahvitellessa, niin hyvin nopeasti olisimme siinä tilanteessa, että saisimme myös itse etsiä uusia haasteita. Kuten alussa mainitsin, niin InHuntin tunnettuus kasvaa koko ajan. Saamme enemmän ja enemmän suoria yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä mm. www-sivujemme kautta uusilta asiakkailta. Ei kuitenkaan puhuta sellaista lukemista, että voisimme jättää perinteisen myyntityön kokonaan sivummalle ja keskittyä vain potentiaalisten henkilöiden ja uusia haasteita tarjoavien yritysten yhdistämiseen. Jotta pääsee meidän kanssa juttusille, niin täytyy löytyä kipinää. Tämä tarkoittaa sitä, että meillä on jo case menossa (tai näköpiirissä) johon henkilön profiili istuu lähtökohtaisesti hyvin.
Mututuntuma on, että tilanne ei tästä tule vielä muuttumaan pitkään aikaan. Sen verran tahmeasti Suomen talous tällä hetkellä kehittyy. Kaukaiselta tuntuu sellainen tilanne, joka oli vallan ennen vuoden 2008 romahdusta yritysten tarjotessa työsopimusta käytännössä kaikille niille, jotka osasivat tulla aulan pyöröovesta sisään. Ja tämän pari päivää sitten julkaistun ”vain Kyproksella menee huonommin” uutisen (http://www.kauppalehti.fi/omaraha/suomen+taloustilanne+vain+kyproksella+menee+huonommin/201411706461) jälkeen tunne on vieläkin kaukaisempi.