Rekrytointiprosessi, Inhouse –rekrytoija ja konsultti

Jaa somessa:

 

Viimeisten vuosien aikana olen saanut tavata paljon yrityksiä Suomessa ja ulkomailla. Aina ihan pienistä start-upeista kansainvälisiin pörssiyhtiöihin. Hyvin usein keskustelut pyörivät erittäin laaja-alaisesti rekrytoinnin ympärillä ja monesti minulla on mahdollisuus perata, miten kukin yritys toteuttaa omat rekrytointinsa. Kun mennään pintaa syvemmälle, täytyy rehellisesti sanoa, että tapoja on monia ja meno aika kirjavaa. Liian usein sitä voi rivien välistä lukea, että rekrytointiin ei varsinaisesti ole mitään olemassa olevaa prosessia tai mallia, vaan on jokaisen palkkaavan esimiehen harteilla ja päänvaiva saada ne hoidettua tavalla tai toisella.

Kuten voi hyvin kuvitella, keskustelemme myös siitä, mikä on esim. ulkopuolisen konsultin lisäarvo ja milloin sitä kannattaa käyttää. Oman kantani usein perustelen juuri, kuten itse asiasta ajattelen ja varmasti, kun joku päivä istun pöydän toisella puolella, sen mukaan tulen toimimaan.

Ensiksikin oma ajatusmalli lähtee siitä, että jokainen rekrytointi on todella tärkeä. Oli palkattava henkilö sitten organisaation alemmilla tasoilla (tasoilla, jossa usein ollaan asiakkaaseen kosketuksessa), niin jokainen rekrytointi merkkaa. Pyrkisin luomaan organisaatioon selkeät prosessit ja toimintatavat sekä varmistamaan, että jokaiseen rekrytointiin on käytössä tarpeeksi aikaa. Mikäli rektytointeja on paljon, miettisin inhouse -rekrytoijan palkkaamista, jonka todennäköisesti yrittäisin löytää jostakin suorahaku- tai rekrytointitalosta. Niissä toimeksiantoja hoitavat konsultit ovat joutuneet toimimaan paljon eri toimialoiden sekä erilaisten tehtävien parissa ja näin heiltä voi olettaa, että pystyvät olemaan avuksi suurimmassa osassa rekrytointeja sekä hallitsevat erittäin hyvin niiden läpiviemisen.

En kuitenkaan laittaisi rekrytointeja pelkästään inhouse -rekrytoijan harteille vaan pitäisin huolen, että palkkaava esimies on koko ajan tarpeeksi lähellä prosessia varmistaen, että rekrytoija ymmärtää mitä ollaan hakemassa. Loistavaa olisi, mikäli rekrytoija pystyisi viettämään pari päivää palkkaavan esimiehen sekä vastaavien tai vastaavanlaisen asiantuntijan parissa, jota lähdetään hakemaan. Näin hän pystyisi aidosti näkemään ja ymmärtämään mitä he tekevät sekä mahdollisesti vielä kysymäänkin, miksi he tykkäävät (jos tykkäävät?!) työstään sekä miksi jonkun kannattaisi (jos kannattaisi?!) miettiä tehtävän hakemista. Myös perusteellisen tehtäväkuvauksen ja kiinnostavan työpaikkailmoituksen luomisen sekä tehtävän myymisen kannalta asiasta tulisi rekrytoijalle huomattavasti mielekkäämpää.

Yhtään rekrytointiprosessia en jättäisi perinteisen rekryilmoittelun varaan vaan aktivoisin kaikki muut mahdolliset kanavat kuten henkilöstön omat verkostot. Myös miettisin, että onko meillä osaamista itse harrastaa suorakontaktointia varsinkin niissä tilanteissa, joissa potentiaalisten kandidaattien määrä on helposti hallittavissa. Tosin tässä olisin tarkkana, koska jos tekee väärin, menettää monia potentiaalisia kandeja sekä voi turhaan aiheuttaa mielipahaa muissa toimijoissa, jos lähestytään esim. saman alan toimijoita ja ala on vaikka hyvin pieni. Tässäkin se ohjenuora, joka itselläni työelämässä on ja sääntö, että aika vähän on asioita, joita kannattaa lähteä itse tekemään, jos ei tiedä mitä tekee.

Ja kyllä, on myös tehtäviä, joissa käyttäisin suorahakukonsulttia. Tosin laittaisin toimijat aikamoiseen prässiin ennen kuin päästäisin ketään hommiin. Toimialan / tehtävän ymmärrys, hausta vastuussa olevat konsultit, työkalut, prosessit, hakijoista huolehtiminen, informaationkulku, raportointi jne. olisivat kaikki asioita, jotka selvittäisin ennen kuin lähtisin kenenkään toimijan kanssa kimppaan. Ja lähestulkoon kaikki tehtävät, jotka lukeutuisivat avaintehtäviin, laittaisin suorahakonsultin myös asialle, mutta en suinkaan unohtaisi aktivoida myös omia sekä työntekijöiden verkostoja. Pitäisin myös itseni tai rekrytoinnista vastuussa olevan henkilön erittäin lähellä headhunteria, jotta voisimme olla varmoja projektin lopputuloksesta. Suurin virhe, mitä voi tehdä, on laittaa headhunteri asialle ja sitten muutaman viikon päästä nähdä hänet ja olla yhteydessä seuraavan kerran, kun loppuehdokkaat esitellään.

Vaikka joku voi säikähtää headhuntauksen hintalappua, on se mielestäni pieni hinta siitä, että jokainen kerta markkina tulee kammattua perusteellisesti ja varmuus siitä, että oikea henkilö tulee palkatuksi.

Kaikessa toiminnassa ja myös rekrytoinnissa pitää olla fokus. Toiset rekrytoinnit menevät kuin itsestään, mutta toisiin voi palaa rutkasti aikaa puhumattakaan siitä, jos se ei mene kerralla oikein. Rekrytoinnit usein eivät saa sitä huomiota, mitä ne ansaitsisi. Vaikka ei tarvitse kuin kuunnella minkä tahansa menestyneen yrityksen johtajaa, niin 9/10:stä painottaa aina rekrytointien tärkeyttä. Sitten kun mennään tosielämään ja puhutaan niin sanotuista ”perus” yrityksistä, jotka ovat harmaata massaa, niin ehkä hyvällä tuurilla 1/10:ssä rekrytointiin liittyvät asiat ovat edes jossain määrin kunnossa. Ei varmasti se ainoa syy, miksi nämä yritykset kuuluvat siihen harmaaseen massaan, mutta varmasti osa totuutta.

 

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt digitalisaatioon ja ennen kaikkea digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Sijoitusjohtaja
Markkinointikonsultti, Vipu
Kasvun ja oppimisen toimialajohtaja
COO (operatiivinen johtaja)
Toimitusjohtaja
Uusimmat

Blogista

Matkailu- ja ravintola-ala _InHuntGroup_plain
Matkailu- ja ravintola-ala kohti nousukautta
Matkailu- ja ravintola-ala (MaRa) on kärsinyt pandemiasta. Miten hyödyntää alan osaajat tulevaisuuden kasvussa? InHunt Groupin blogissa tarjoamme käytännön vinkkejä...
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla. Kuvassa 5 henkilöä ovat yhdessä toimistolla kokoustilassa.
Kuntien yhtiöittämiskehitys jatkuu ja yhä useampi kuntayhtiö toimii kilpailluilla markkinoilla
Kuntien yhtiöittämisellä pyritään kustannustehokuuteen ja palvelun laadun parantamiseen. Yhtiöittämiskehityksen jatkuessa kuntien tytär- ja osakkuusyhtiöiden...
Miten rekrytoida menestyksekkäästi kasvun aikana? Kuvassa henkilö pitää korkeammalla isoa punaista sateenvarjoaan kuin muut, joilla on musta sateenvarjo.
Onko yrityksesi valmis nousukauteen? - ota tämä huomioon rekrytoinnissa
EK:n lokakuun 2024 suhdannebarometrin mukaan Suomen talous on toipumassa syvästä suhdannekuopasta, tosin elpyminen etenee maltillisesti. Samalla henkilöstön...
Miten rekrytointitoimistot toimivat. Kuvassa kaksi henkilöä kättelevät.
Miten suorahakutoimistot toimivat?
Suorahakutoimistot toimivat välittäjinä yritysten ja huipputalenttien välillä, karsivat hakijat ja esittelevät parhaat ehdokkaat. Lue lisää>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.