Suomessa työttömyysaste oli huhtikuussa 10,3 prosenttia eli 1,4 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin (lähde: Tilastokeskus). Lukumääränä tuo tarkoittaa noin 280 000 työtöntä. Äkkiseltään se tuntuu kovalta, mutta onko se oikeasti sitä? Kun tätä alla olevaa kuvaa katsoo, niin voi todeta, että aika inhimillisellä tasolla kuitenkin mennään. Trendejä kun alkaa tulkita, niin voisi arvata, että kohta mennään taas jyrkästi alaspäin.
Samaan aikaan kun työttömyys on ollut suhteellisen korkealla tasolla, on aika ajoin saanut lukea ja kuulla siitä, kuinka yrityksillä on vaikeaa löytää uusia sopivia työntekijöitä. Moni asiasta vähän tietämättömämpi tätä aina ihmettelee ja kysyy, että kuinka näin voi olla? Jos meillä Suomessa on 280 000 työtöntä, miten voi olla uuden työvoiman palkkaaminen niin vaikeaa? Osaltaan vastaus löytyy siitä, että valitettavan moni varsinkin pitkäaikaistyöttömistä on jo tipahtanut kelkasta, jolla tarkoitan sitä, että osaaminen on jo osaksi vanhentunutta.
Elämme kuitenkin hyvin erilaisessa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa osaaminen ja vaatimustasot ovat aivan uudella tasolla. Hyvänä esimerkkinä toimii IT-ala ja Ex-Nokialaiset. Viimeksi kun näin jonkun artikkelin aiheesta, niin yli puolet Ex-Nokialaisista oli vielä työttöminä ja samaan aikaan moni IT-firma on tuskaillut avoimesti uusien sopivien henkilöiden löytämisessä. Ex-Nokialaisista ei kuitenkaan tähän ratkaisua ole löytynyt, koska IT-firmat hakevat usein nimenomaan jonkin tietyn ohjelmointikielen tai taidon osaajia. Monesti kyseessä sellaista osaamista ja taitoa, joiden kanssa Ex-Nokialaiset eivät ole työskennellyt. Tätä ei moni tunnu ymmärtävän ja ajatellaan, että IT-alan osaaja on IT-alan osaaja ja sillä siisti.
Toinen hyvä esimerkki muutoksesta on B2B myyjät. Markkinoiden läpinäkyvyys, asiakkaiden tietoisuus tarpeistaan ja vaihtoehdoistaan, globaali reaaliaikainen kilpailu ja yleinen taloustilanne ovat muuttaneet myynnin maailman totaalisesti. Tänä päivänä myyjiltä vaaditaan todella paljon enemmän kuin vain perinteistä luukuttamista ja tuotteiden esittelyä. Myyjältä vaaditaan todella syvällistä osaamista ja asiantuntijuutta, jolla pystytään vakuuttamaan asiakas tekemään ostopäätös. Hyvä myyjä ja myyntiorganisaatio hyödyntävät myös paljon dataa, analytiikkaa ja muita uusia sähköisiä työkaluja myynnin tukena ja näin osaa entistä paremmin kohdistaa katseet oikeisiin asiakkaisiin.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup