Rekrytointiin liittyen kuulee usein puhuttavan suorahausta. Lähes yhtä usein se on myös väärin ymmärretty tai käytetään väärän asian yhteydessä. Suorahaku sekoitetaan hyvin usein termiin suorarekrytointi. Suorarekrytointi on henkilöstövuokrausfirmojen termi siihen, kun henkilö rekrytoidaan suoraan asiakkaan palkkalistoille eikä ole ns. vuokratyövoimaa. Talouselämässä oli perjantaina 13.12 artikkeli, joka käsitteli suorahakualaa Suomessa. Siinä oli mm. listattuna kymmenen suurinta suorahakuyritystä. Lista ei ollut muutenkaan validi ja surkuhupaisaksi sen teki se, että lista oli otsikon ”suurimmat suorarekrytoijat” alla. Jos näin niin listassa olisi pitänyt olla aivan muut yritykset kuin Heidrick & Struggles, Boyden, Egon Zehnder jne. Siinä oli silloin pitänyt olla yrityksiä kuten Staffpoint, Barona, Manpower jne. Suorarekrytointien määrissä Staffpointit, Baronat ja Manpowerit hakkaavat mennen tullen suorahakuyritykset. Kyseessä on tosin kaksi täysin eri asiaa. Se on kun yrittäisi verrata jääpallojoukkuetta jääkiekkojoukkueeseen. Osaltaan paljon samaa, mutta kuitenkin kaksi täysin eri lajia kyseessä ja oletuksena onkin, että kumpikaan ei pärjäisi toisensa lajissa kovinkaan hyvin.
Talouselämässä Skyhood Ltd:n tekemä listaus suorahakuyrityksistä perustuu heidän omaan määritelmään suorahausta. Siinä suorahaku on ”sopivien ehdokkaiden etsimistä avoimeen työtehtävään, ilman että työpaikasta ilmoitetaan julkisesti.” Tämä määritelmä on otettu suoraan wikipediasta ja saman määritelmän takia osa yrityksistä kuten InHunt Group, AIMS Finland ja S&S Consulting eivät löytyneet tuon listan kymmenen kärjestä. Wikipediaa ei pitäisi käyttää minkään tutkimuksen tietolähteenä, koska se perustuu vapaaehtoiseen aktiivisuuteen, jonne kuka tahansa voi käydä kirjoittelemassa omia ”totuuksiaan”. Minulla on myös vahva veikkaus tahosta, joka on tuon Wikipedia -määritelmän takana, mutta jääköön se tässä kohtaa mainitsematta.
Suorahaku mielletään ylimmän johdon tavaksi rekrytoida henkilöitä. Tänä päivänä suorahakua tehdään kuitenkin todella paljon myös keskijohto- ja asiantuntijatasolla. Maailman nopea digitalisoituminen on tuonut tiedon helposti saataville ja näin ns. ehdokaskartoituksen tekemiseen ei enää mene viikkoja tai kuukausia. Nykyään puhutaan pikemmin päivistä. Suorahaku on myös siinä mielessä muuttunut, että aikaisemmin suorahakuyritysten meneillään olevia toimeksiantoja ei ollut missään nähtävissä. Kuitenkin tänä päivänä useat suorahakuyritykset pitävät ainakin osan toimeksiannoistaan näkyvillä esimerkiksi omilla www-sivuillaan. Suorahausta on haluttu tehdä avoimempaa ja läpinäkyvämpää ja ennen kaikkea siitä on haluttu tehdä tehokkaampaa, vaikka samalla sen syvin olemus ei ole mihinkään muuttunut.
On suorastaan käsittämätöntä, että useat suorahakuyritykset eivät hyödynnä kaikkia mahdollisia keinoja parhaan uuden henkilön löytämisessä. Webin, sosiaalisen median ja perinteisen viidakkorummun yhteisvoima on välillä mykistävä. Parhaimmillaan InHuntin nettisivuilla on satoja kävijöitä päivässä ja tieto avoimista tehtävistä lähtee leviämään eri kanavia pitkin. Yhteydenottoja kiinnostuneilta tulee ympäri maailmaa. Soittajina mm. expatteja, joilla on halu ja ajatus palata takaisin Suomeen.
Väärää kuvaa en halua kuitenkaan luoda, vaan edelleenkin n. 85 %:iin InHuntin toimeksiannoista oikea henkilö löydetään perinteisin suorahaun keinoin. Eri työkaluja ja kanavia hyödyntämällä löydämme tehtävään potentiaaliset henkilöt, otamme heihin puhelimella yhteyttä ja kyselemme mahdollista kiinnostusta avoinna olevaa tehtävää kohtaan. Webbi, sosiaalinen media ja kaikki muutkin digitaaliset kanavat tuovat tähän ainoastaan kiinnostavan lisämausteen ja tulevat jatkossa todella paljon kasvattamaan merkitystään. Tämä antaa myös kilpailuedun niille suorahakutoimijoille, jotka ymmärtävät ja osaavat jatkossa luontevasti hyödyntää digitaalisia kanavia osana suorahakuprosessejaan.
Kirjoittanut,
Mr. Shadow
Kirjoittaja Mr. Shadow on uuden aikakauden moderni headhunteri. Vuosia suorahakualalla toimineena hän on omin silmin nähnyt suorahakayritysten pölyttyneisyyden ja ottanut missiokseen tuoda koko alan lähemmäksi tätä modernia aikakautta. Tavoite on, että nyt ja tulevaisuudessa suorahakuyritykset pystyisivät palvelemaan entistä paremmin Suomalaisia yrityksiä ja johdattamaan ne kohti menestystä.
Mr. Shadow toimii myös InHuntin äänitorvena sosiaalisissa medioissa kuten LinkedIn, Facebook & Twitter.