Maailma, ihmiset ja sen myötä talous muuttuu hirvittävällä vauhdilla. Ihmisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Hyvä esimerkki on amerikkalaisten kehittämät Black Friday ja Cyber Monday. Nämä kaksi päivää oikeastaan kiteyttävät sen, mihin tämä maailma on menossa. Vuonna 2013 pelkästään Cyber Mondayn aikana amerikkalaiset ostivat netin kautta tavaroita ja palveluja lähes 2,2 miljardilla dollarilla. Vuonna 2012 sama lukema oli 1,5 miljardia. Kiinassa tämä 24 tunnin tempaus sai ihmiset käyttämään vuonna 2012 arviolta 8,2 miljardia dollaria. Verkkokaupan voima tänä päivänä on kiistaton ja nämä kaksi päivää ovat hyvä osoitus siitä.
Black Friday ja Cyber Monday ovat rantautuneet myös Eurooppaan ja vahva veikkaus on, että meidän suomalaisten yritysten johtajista iso osa ei ole edes kuullutkaan niistä tai saatikaan ole tietoinen, mistä niissä on kyse. Suomen Teknologiateollisuuden puheenjohtaja Jari Paasikivi haukkui Helsingin Sanomissa Suomea bunkkeri- ja siiloyhteiskunnaksi. Myös Paasikivi on vahvasti sitä mieltä, että Suomessa ei vieläkään tajuta kuinka nopeasti maailma on muuttunut. Esimerkkinä hän heittää peli- tai teknologia-alan, jossa maailma voi hävitä alta vuosineljänneksessä. Paasikivi myös painottaa, että pitäisi löytyä riittävästi johtajuutta tehdä oikeita päätöksiä, vaikka ne tuntuisivat nyt kipeiltä.
Miksi yritykset eivät tee asialle mitään? Miksi osa yrityksistä ei pysty kehittymään ja vastaamaan tämän päivän haasteisiin? Yksi iso syy löytyy, kun katsoo hallitusten tai toimivan johdon ikärakennetta. Monessa yrityksessä varsinkin hallituksissa istuu 50-luvun alkupuolella syntyneitä businessveteraaneja. Näistä iso osa ei omista LinkedIn profiilia, ei ole Facebookissa, eikä varsinkaan twiittaa. Heille jopa Internet ja sähköposti on pakollinen paha, joka vaatii edelleen jokapäiväistä opettelua. Yritetään ja muka ymmärretään miten ihmiset, kuluttajat ja sitä kautta ostokäyttäytyminen on muuttunut, vaikka todellisuudessa ollaan hyvin kaukana siitä.
Yrityksen avainpelaaja on toimitusjohtaja, jonka valinnasta hallitus on vastuussa. Miten hallitus, joka ajatusmaailmallisesti elää väärällä vuosikymmenellä, voisi onnistua valitsemaan sellaisen toimitusjohtajan, joka pystyisi vastaamaan tämän päivän haasteisiin ja muokkaamaan yritystä oikeanlaiseksi? Ja vaikka jollain ihmeen kaupalla hallitus onnistuisikin valinnassa, niin se ei todennäköisesti anna uuden toimitusjohtajan toteuttaa itseään ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä. Hallitus ei ymmärrä miksi ne pitäisi tehdä ja uusi toimitusjohtaja törmääkin jatkuvasti hallituksen vastarintaan.
Ylimmän johdon rekrytointeihin käytetään usein apuna suorahakukonsultteja. Tässä piilee myös yksi syy siihen, miksi yritykset eivät kehity. Suomen suorahakumarkkinoita on pyörittänyt lähes 30 vuoden ajan samat henkilöt. Olet varmasti kuullut kansainvälisistä ketjuista kuten Boyden, Egon Zehnder, Stanton&Chase tai Korn/Ferry. Jos vähän kärjistetään, niin Suomen markkinoiden osalta näissä taloissa on pyörinyt 80-luvulta lähtien samat henkilöt. Ja nimenomaan pyörinyt, eli sama henkilö on voinut toimia kahdessa jopa kolmessa talossa. Palvelu on ollut aina samaa ja ainoa ero on ollut, että kyltti oven yläpuolella ja käyntikortissa on vaihtunut. Taloilta puuttuu usein myös aito toimialaosaaminen tai tietyssä tehtävässä vaadittava substanssiosaaminen. Jos ollaan rehellisiä, niin yksi henkilö ei voi olla jokaisen alan ja tehtävän asiantuntija. Parhaimpien saatavilla olevien kandidaattien löytäminen prosessiin on näin yksinkertaisesti onnen kauppaa.
Tähän kaikkeen on kuitenkin tulossa muutos ja lohduttavaa tässä kaikessa on se, että tällä hetkellä yrityksien johdossa istuva sukupolvi tulee siirtymään sivummalle ja viimeistään se avaa yrityksille mahdollisuuden kehittyä oikeaan suuntaan. Tässä voi kuitenkin mennä vielä muutama vuosi ja valitettavasti se voi olla monen yrityksen kohdalla liian pitkä aika.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.
P.S. Seuraa InHuntia LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan.