Menestyminen vaatii oikeita rekrytointeja

Jaa somessa:

Johtajien rekrytointi on yrityksen ja organisaatioiden keskeisimpiä investointeja. Yritysten tulee varautua entistä paremmin siihen, millaista osaamista johtajilta tarvitaan tulevaisuudessa. Viime sunnuntain Hesarissa oli erittäin hyvä kirjoitus siitä, kuinka iso osa suomalaisista yrityksistä haaskasi internetin etsikkoajan ja kuinka verkon todelliset vaikutukset alkavat näkyä nyt toden teolla. Kirjoituksessa mainittiin kotimaisen kaupan vaikeuksien, median kriisin ja postin jättimäisten yt-neuvottelujen olevan konkreettisia esimerkkejä tästä. Fakta on, että tekniikan kehittyessä jäljelle jää yhä vähemmän aloja, joita verkko ei mullista täsmälleen samalla tavalla ja samalla monen yrityksen on tunnustettava, että vanha toimintamalli on rikki ja edessä on pakonomainen muutos.

Rajattomassa di­gi­ta­li­soi­tu­vas­sa maail­mas­sa joh­ta­juu­den sekä yrityksien on muu­tut­ta­va ja uusiuduttava. Mi­tä no­peam­min toi­min­ta­ym­pä­ris­tö jatkaa muut­tumistaan, sen tär­keäm­pää on, et­tä joh­to käyt­tää riit­tä­väs­ti ai­kaa or­ga­ni­saa­tion jat­ku­van uu­siu­tu­mis­ky­vyn, vi­reen ja osaa­mi­sen var­mis­ta­mi­seen. Välillä tullaan tilanteeseen, jossa osaamista lähdetään hakemaan ulkoapäin. Silloin olisi erittäin tärkeää pysähtyä hetkeksi ja miettiä tosissaan sitä, minkälaista osaamista organisaatiosta puuttuu ja minkälaista osaamista tarvitaan lisää. Se mitä henkilöt ovat tehneet kymmenen vuotta sitten, ei vaakakupissa enää hirveästi paina. Viimeisten vuosien teot, meriitit ja aikaansaannokset ratkaisevat. Yritysjohdon täytyy ymmärtää mihin maailma on menossa ja pystyä kriittisesti tarkastelemaan oman organisaation vahvuuksia ja heikkouksia.

Avainhenkilöiden ja ylimmän johdon rekrytoinneissa käytetään hyvin usein suorahakutoimistoja apuna. Suorahakutoimistot tarjoavat palvelua potentiaalisten henkilöiden etsimiseen, löytämiseen ja kontaktoimiseen. Lisäksi toimistojen pitäisi pystyä selvittämään kandidaattien todellinen substanssiosaaminen ja se onko henkilö varmasti kykeneväinen toimimaan menestyksellisesti avoinna olevassa positiossa. Valitettavan usein osa suorahakutoimistoista suoriutuu tässä kohtaa hyvin kehnosti ja riski mahdollisesta virherekrytoinnista kasvaa huomattavasti. Useimmat suohakutoimistoista ovat pieniä parin kolmen hengen kokoisia yrityksiä, joissa työntekijöillä on pitkä konsulttitausta. Miten henkilöt, jotka eivät ole esimerkiksi koskaan henkilökohtaisesti painineet konsernitilinpäätöksien kanssa, pystyisivät onnistuneesti selvittämään potentiaalisten talousjohtajakandien pätevyyden? Vastaus on, että ei mitenkään ja prosessissa pääsee eteenpäin sellaisia henkilöitä joiden substanssiosaaminen ei ole riittävä avoinna olevaan tehtävään.

Hyvin normaalia on, että kohdeyrityksen toimitusjohtaja tekee lopullisen valinnan uudesta talousjohtajasta.  Pahimmassa tapauksessa toimitusjohtajallakaan ei ole kuin taloushallinnon perusteet hallussa ja näin valinta tehdään puhtaasti persoonaan ja henkilökemioihin perustuen. Luotetaan, että kandeilta löytyy tehtävässä vaadittava osaaminen. Lukeehan se heidän CV:ssä ja onhan suorahakutoimiston konsulttikin osaamisen jo selvittänyt. Lopputuloksena on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen ja parempi vaihtoehto on, että onnistutaan valitsemaan henkilö, jolta löytyy tehtävässä vaadittava substanssiosaaminen. Toinen ja huonompi vaihtoehto on, että valitaan henkilö, jolla ei ole tehtävässä vaadittavaa substanssiosaamista. Valinta johtaa ennalta arvaamattomiin seurauksiin ja vahingot voivat olla todella mittavat.

Suorahakutoimistoilla on iso vastuu avainhenkilöiden rekrytoinneissa. Sen pitäisi pystyä löytämään parhaat kandidaatit markkinoilta ja selvittämään heidän ammatillinen osaaminen perinpohjaisesti. Valitettavasti näin ei kuitenkaan aina ole. Yrityksien onkin hyvin tärkeää selvittää suorahakutoimiston konsulttien toimiala- ja funktio-osaaminen, kun lähdetään hakemaan uutta avainhenkilöä. Näin minimoidaan virherekrytoinnin riski ja voidaan olla luottavaisia siihen, että suorahakutoimiston esittämät loppuehdokkaat ovat varmasti sopivia tehtävään.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu vastaa InHuntissa mm. liiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisten kanavien tehostamisesta ja hyödyntämisestä osana rekrytointiprosesseja.

P.S. Seuraa InHuntia  LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa ja tiedä mistä rekrytointimaailmassa puhutaan.

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Aluejohtaja
CEO, Trumo Finance
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
TALOUSJOHTAJA | CFO
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.