Muistan edelleen erittäin hyvin, kuinka erilainen oli tilanne työmarkkinoilla, kun tulin rekrytointialalle vuonna 2009. Silloin kuuli, jopa sitä, että yritykset eivät halunneet ilmoitella avoimista työpaikoista missään, koska jos näin teki, oli hakemusten tulva aivan valtava. Näin ollen turvauduttiin usein suorahaku- ja rekrytointiyritysten apuun ihan sen takia, että oma aika ei menisi hakemusten kahlaamisessa. Tuolloin ei myöskään paljon kuullut puhuttavan hakijakokemuksesta, koska hakijat eivät edes olettaneet, että heihin oltaisiin yhteydessä, mikäli esim. valintaa haastatteluun ei tulisi.
Paljon on asiat muuttuneet tuosta ja nykyään, jos yritys ei huolehdi hakijakokemuksesta, ei se jää ainoastaan ilman hyviä hakemuksia, vaan voi sillä olla erittäin pitkälle kantavat negatiiviset vaikutukset kiitos sosiaalisen median sekä palvelujen, kuten Glassdoor. Se on kuin yritysten Tripadvisor, jossa ihmiset kertovat hyvin avoimesti kokemuksistaan yrityksessä ja yhtenä arvosteluiden kohteena juurikin yrityksen rekrytointiprosessi. Suomeenkin on syntynyt viime vuosien aikana vastaavia palveluita, joista Alma Median uusi Tunto-palvelu näyttäisi olevan niistä varteenotettavin. Onkin vain ollut ajan kysymys, kun joku noista palveluista lyö kunnolla läpi Suomessa ja alkaa samalla laittaa aidosti painetta yrityksien suuntaan, kun enää ei voi rauhassa ostaa ja rahalla maalailla kaunista yritys- ja työnantajakuvaa.
Itsen näen hyvän hakijakokemuksen erittäin tärkeänä osana jokaisen vähänkin merkittävämmän kokoisen yrityksen menestystä pelkästään jo ihan näistä syistä:
- Hyvällä hakijakokemuksella on merkittävä vaikutus sisään tulevien hakemusten määrään sekä laatuun.
- Hyvällä hakijakokemuksella annetaan selkeää viestiä siitä, että työntekijöistä välitetään ja heitä arvostetaan.
- Hyvä hakijakokemus on omiaan muokkaamaan positiivisesti yrityksen työnantajabrändiä.
Mistä sitten syntyy hyvä hakijakokemus, niin seuraavassa mielestäni tärkeimpiä asioita:
- Työpaikkailmoituksessa kerrotaan mielenkiintoisella tavalla yrityksestä, tehtävästä ja siitä, miksi hakijan kannattaisi hakea paikkaa. Kuvat, videot ja työntekijöiden tarinat ovat omiaan kasvattamaan mielenkiintoa ja parantamaan jo tässä kohtaa hakijakokemusta.
- Hakemuksen jättäminen on tehty todella helpoksi. Parhaimmillaan se tapahtuu yhdellä klikkauksella esim. LinkedIn -profiilia hyödyntäen.
- Mikäli hakija on yhteydessä rekrytoinnista vastaavaan henkilöön, vastaa hän ystävällisesti hakijan kysymyksiin ja on aidosti kiinnostunut hänestä.
- Hakemuksen jättämisen jälkeen, yritys kuittaa hakemuksen vastaanotetuksi ja viestii hakijalle, koska häneen ollaan yhteydessä.
- Yritys on yhteydessä hakijaan sovitussa ajassa ja kertoo, miten jatketaan.
- Mikäli henkilö ei tule valituksi, yritys viestii aina tästä ja mahdollisuuksien puitteissa myös kertoo, miksi häntä ei tultu valituksi.
Mistä siis kovin ihmeellisestä ei ole kyse, mutta silti lonkalta heitettynä n. 90% yrityksistä hoitavat nämä asiat edelleen välttävästi tai jopa ala-arvoisesti.
Kirjoittanut,
Ota yhteyttä: teemu(at)inhuntworld.com
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemu on asunut Madridissa, Espanjassa vuodesta 2014 ja vastaa tällä hetkellä InHuntin kansainvälisestä suorahakuverkostosta InHunt Worldistä. Viime vuodet Teemu on keskittynyt verkkoliiketoimintaan, digitalisaatioon ja digitaaliseen transformaatioon rekrytointi- ja suorahakualalla.