Voiko työpaikkailmoittelun ts. median avulla löytää parhaita?

Jaa somessa:

Rekrymediat

Jos yrityksen nimi on IKEA, Microsoft tai Rovio niin kyllä voi. Tosin silloinkin tämä pätee vain tietyn tasoisiin tehtäviin asti. Oma mielipiteeni on, että kun aletaan puhua vastuullisista johtajatason positioista, on suorastaan edesvastuutonta luottaa pelkästään median apuun. Yrityksen on vähintään hyödynnettävä oman henkilöstön verkostoja tai sitten otettava pätevä suorahakutoimisto avuksi. Tietylle tasolle mentäessä markkinoiden parhaimpien ja tehtävään sopivimpien henkilöiden kiinnostusta ei saada herätettyä vaikka työpaikkailmoitus olisi maan jokaisessa mediassa esillä. Yksinkertainen syy tähän on se, että avainhenkilöillä on monesti kiire sekä sen verran hyvä olla nykyisessä paikassa, ettei heillä ole tarvetta seurailla työpaikkailmoituksia.  Lojaalisuus on myös sellainen hyve, jota ei haluta menettää. Sillä voi olla kohtalokkaat seuraukset, jos tulee selville, että johtoryhmässä oleva henkilö on itse lähettänyt hakemuksen toiseen yritykseen. Ainakin organisaation luottamus henkilöön on siinä kohtaa mennyt pitkäksikin ajaksi. Jos taas headhunteri tai ex-kollega sattuu soittamaan ja avaamaan keskustelun uusista haasteista, on se varsin hyväksyttävää ja sitä pidetään taas luonnollisena asiana. Kaikki ymmärtävät, että parhaat työntekijät ovat todella haluttuja ja saavat useita kertoja vuodessa soittoja ja kyselyitä liittyen uusiin haasteisiin. Yrityksien tehtävä on rakentaa kokonaisuus niin mielenkiintoiseksi, että parhaat työntekijät eivät liiku vaikka tarjous olisi kuinka houkutteleva.

Kun IKEA, Microsoft tai Rovio laittaa asiantuntijatason tehtävän esille eri medioihin, saavat ne useita kymmeniä, jopa satoja hakemuksia. Liikutaan vielä sellaisella tasolla, jossa henkilöt vastaavat suhteellisen pienistä kokonaisuuksista ja työpaikan vaihtoa sekä uralla etenemistä pidetään luonnollisena ja hyväksyttävänä asiana. Olen usein kuullut nuorehkon henkilön suusta kommentin, että aikoo seuraavat kolme – neljä vuotta olla nykyisessä työssään ja sitten kun aika alkaa olla täynnä, niin ryhtyy katsomaan uutta haastetta, joka vie uraa taas hivenen eteenpäin. Osaksi tästäkin syystä vielä tietyn tasoisiin tehtäviin riittää hyviä hakijoita. Halutaan edetä uralla ja monesti nopein vaihtoehto siihen on hakeutuminen vastuullisempaan tehtävään toisen yrityksen palkkalistoille.

Erittäin harvalla yrityksellä on kuitenkaan tätä luksusta, jota esim. IKEA:n, Microsoftin tai Rovion kaltaisilla vahvan positiivisen imagon omaavilla yrityksillä on. Tätä tukee hyvin Kansallinen rekrytointitutkimus 2014, jossa vain 6% vastaajista oli täysin samaa mieltä siitä, että työpaikkailmoituksen avulla löytyy parhaat ehdokkaat. Iso osa yrityksistä on yleisölle tuiki tuntemattomia ja näin useat yritykset tuskailevat ihan perusrekrytointienkin osalta. Hakemuksia ei vain syystä tai toisesta meinaa tulla. Usein tähän on syynä yrityksen tuntemattomuus tai huonosti laadittu työpaikkailmoitus yhdistettynä täysin vääriin mediavalintoihin. Päteviä kanavia työpaikkailmoitteluun on tänä päivänä useita kymmeniä ja jokaiseen hakuun pitäisi tarkasti miettiä, että mitkä kanavat soveltuvat siihen parhaiten. Mitkä kanavat tavoittavat parhaiten kohdeyleisön sekä tehokkuuden, että kustannuksien näkökulmasta.  Myös työpaikkailmoituksen laadintaan olisi hyvä panostaa. Kolme asiaa johon työnhakija kiinnittää ensimmäisenä huomiota työpaikkailmoituksessa on: haettavan tehtävän titteli, yrityksen nimi ja työpaikkailmoituksen sisältö. Jos näiden jälkeen aktiivinen työnhakija edelleen harkitsee hakemuksen jättämistä, mitä todennäköisimmin hän suuntaa yrityksen nettisivuille hakemaan vielä lisätietoa yrityksestä. Valitettavan usein työnhakijan kiinnostus lopahtaa viimeistään tässä vaiheessa. Jos yrityksen nettisivut näyttävät siltä, että ne on uusittu viimeksi 10 vuotta sitten, rajaa se vielä ison osan hakijoista pois. Varsinkin 1980-luvulla ja sen jälkeen syntyneet muodostavat kuvan yrityksestä aikalailla sen pohjalta, millä tavalla sen on edustettuna webissä.

On aivan käsittämätöntä, että iso osa yrityksistä ei edelleenkään ymmärrä oman yritysimagon ja työnantajakuvan kehittämisen tärkeyttä rekrytoinnin näkökulmasta. Hyvät työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara. Se ajatus tuntuu olevan kuitenkin hyvin usein hukassa, kun katsoo yrityksien tapaa tehdä rekrytointeja.Yrityksen ei tarvitse olla IKEA, Microsoft tai Rovio, jotta sen on mahdollista saada hyviä työnhakijoita kiinnostumaan ja jättämään hakemuksen avoinna olevaan tehtävään. Esimerkkinä voisin heittää, että oletko koskaan kuullut yrityksestä Wulff Entre (ent. Entre Marketing Oy)? Todennäköisesti et ole ja se on ihan ok. Oletetaan, että törmäät heidän työpaikkailmoitukseen, joka puhuttelee juuri sinua ja tehtävän sisältö on juuri sitä, mitä jatkossa haluaisit tehdä. Kuitenkin yrityksenä Wulff Entre ei sano sinulle mitään, joten päätät mennä heidän nettisivuilleen. Työpaikkailmoitukseen on laitettu linkki www.entre.fi josta löydät helposti tiesi perille. Ihastut ensisilmäyksellä siihen mitä näet. Ennen kaikkea sivuston visuaalisuus tekee sinuun vaikutuksen.  Jatkat surffailua sivustolla ja luet Wulff Entren tarinasta, visiosta, missiosta sekä käyt läpi heidän asiakasreferenssejä. Vierailet Wulff Entren somekanavissa (mm. Facebook, LinkedIn, Instagram & Pinterest) ja lopuksi löydät itsesi Wulff Entren blogista (http://blog.entre.fi/) lukemassa kirjoituksia mm. siitä kuinka iglun voi viedä Espanjaan. Kirjoituksia, jotka ovat Entreläisten itse kirjoittamia ja raottavat verhoa siihen maailmaan, jota Wulff Entressä eletään.  Muutaman minuutin surffailun jälkeen olet täysin vakuuttunut siitä, että tämä on se työpaikka, jossa haluat seuraavat vuotesi viettää. Palaat työpaikkailmoitukseen ja etsit siitä linkin, jonka kautta voit jättää työpaikkahakemuksen.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

Kirjoittaja Teemu Ruuska on liiketalouden tradenomi ja luki kansainvälistä markkinointia pääaineenaan. Teemu tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
Head of Claims, Protector
Teknisk direktör
Näringslivsdirektör
Tekninen johtaja
Elinkeinojohtaja
Uusimmat

Blogista

Nainen tähyilee ikkunasta korkeassa toimistorakennuksessa.
Milloin yrityksen huono tulos on merkki toimitusjohtajan vaihdon tarpeesta? 
Toimitusjohtajan vaihdon tarpeellisuus on monisyinen kysymys, joka vaatii strategista, taloudellista ja inhimillistä harkintaa. Pelkkä huono tulos ei riitä syyksi.
Mies miettii toimistossa yhtälöitä.
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa?
Strateginen epäselvyys – vai kyvyttömyys tulkita ja yhdistellä dataa? Strateginen epäselvyys kuulostaa houkuttelevalta. Se viittaa joustavuuteen, avoimiin vaihtoehtoihin...
InHuntGroup_SmartOriginal_AsiakasQuote_1200px_1
InHuntin kautta varmistettiin laaja ja laadukas hakijajoukko
Uuden key account managerin rekrytointi herätti Smart Originalilla huolta: olisiko omilla resursseilla mahdollista tavoittaa riittävän laajasti ja laadukkaasti...
InCrest Oy - Strateginen kumppani, joka ymmärtää suomalaista yritystä ja arkea_plain4
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten
InHunt Groupin uusi palvelukokonaisuus kantaa pk-yritykset läpi muutosten Pk-yritysten kriisit eivät ratkea eri toimijoiden yksittäisillä toimenpiteillä. InHunt...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.