Soveltuvuustestit puppua vai pohjaa oikeille valinnoille?

Kuvassa symboloidaan uudelleensijoittumista ja työnhaun tukea. RePlacement on InHuntin palvelu, joka tarjoaa yksilöllistä valmennusta, sparrausta ja työkaluja, jotta työntekijä löytää nopeasti uuden työpaikan ja jatkaa uraansa onnistuneesti.
Jaa somessa:

Itse rakastan mittareita ja kaikenlaisia testejä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että niiden käyttö olisi aina järkevää taikka tarpeellista bisneksessä. Päätöksiä pitää kuitenkin tehdä pitkälti tukeutuen faktoihin ja jättää vähemmälle tunnepitoiset ajatukset. Itse olen tehnyt virheitä aiemmin aivan liikaa tukeutuen vain omaan intuitioon ”Tämä on hyvä tyyppi”. Enää en luota itseeni vaan käytän erilaisia faktoja, mittareita ja testejä päätöksenteon tueksi. Olkoon vaikka fyysisen kunnon testi yksi osa näitä testejä.

Bisneksessä voi mitata monia asioita, mutta aina on tärkeää miettiä, mitkä mittaukset ja testit tukevat ja ohjaavat bisneksen päätöksentekijöitä oikeisiin valintoihin henkilöasioissa. Keskitytään tässä aiheessa nyt pelkästään soveltuvuusarviointeihin rekrytoitaessa uusia henkilöitä sekä niiden käyttämistä johtamisen apuvälineinä.

Netin yli tehtävät soveltuvuustestit ovat yleistyneet kovaa vauhtia. Ne eivät ole aikaa taikka paikkaan sidottuja ja tästä syystä niitä pidetään monessa kohtaa parempana ratkaisuna kuin esim. perinteisiä psykologin tekemiä soveltuvuusarviointeja. Toki ns. psykologitoimistojen painoarvo on säilyttänyt asemansa soveltuvuusarviointien saralla ja tulee jatkossakin olemaan merkittävä palvelujentuottaja yrityksille ja yhteisöille. Mutta mikä on oikeastaan hyvän netin yli tehtävän soveltuvuustestin ja psykologin teettämän testin ero? Se on tulkinta. Eli kun psykologi käy keskustelun testin tekijän kanssa siitä, mitä hän tarkoittaa vastauksillaan. Muuta eroa en löydä asiassa.

Psykologitoimistoilla on lähes aina hyvät ja koetellut testit toimintansa pohjalla. Samaa ei voi sanoa nettitesteistä. Niistä suurin osa on ala-arvoisia horoskooppipohjaisia vakiotestejä, joissa jokainen testin tekijä voi samaistua joihinkin kohtiin tuloksissaan aivan kuten horoskooppeja lukiessaan. Yritykset, jotka käyttävät näitä ”horoskooppitestejä” antavat erittäin mielenkiintoisen ja ala-arvoisen kuvan omasta HR-osaamisestaan. Ainoa syy miksi joku yritys käyttää tämänlaisia testejä on, että ne ovat lähes ilmaisia. Toinen syy voi olla se, että he eivät edes oikeastaan tiedä mitä testeillä testaavat kunhan testaavat.

Kun teet rekrytointipäätöksiä, suosittelen, että teetät soveltuvuusarvion aina valittavista henkilöistä. Näin saat varmuuden siitä, että olet analysoinut henkilön oikein usealta eri kantilta. Investointi on halpa suhteessa siihen varmuuteen, jonka saat ja teet oikean valinnan. Tai vaihtoehtoisesti saat uutta tietoa henkilöstä, jonka pohjalta saat aiheen keskustella lisää henkilön kanssa varmistuaksesi oikeasta rekrytoinnista. Kuitenkin kaikkein arvokkain asia mielestäni on saada tietoa johtamiseen tätä henkilöä silmällä pitäen. Tämä edesauttaa esimiehiä erittäin paljon, kun asiaa analysoidaan oikein ja testeistä saadut analyysit otetaan johtamisen työkaluksi. Voin omaan kokemukseeni vedoten sanoa, että parhaimmat nettitestit ovat aivan loistavia johtamisen aputyövälineitä. Näitä parhaimpia on kuitenkin valitettavan vähän tarjolla.

Me InHuntissa olemme tutkineet testimaailmaa useita vuosia ja kokeilleet erilaisia versioita mm. osana rekrytointiprosessia. Loppuen lopuksi me päädyimme edustamaan yhtä maailmaan johtavaa nettitestien tarjoajaa PiCompanya. Heillä on yli 10 miljoonan tehdyn testin tutkimusaineisto ja testien kehitystyö jatkuu koko ajan. Heidän soveltuvuustesti perustuu maailmalla yleisesti tunnettuun Big Five malliin. Testi ei ainoastaan kerro henkilön persoonasta vaan se aidosti ottaa kantaa henkilön soveltumiseen kyseiseen tehtävään. Ennen raportin luontia järjestelmään syötetään tehtävän 5-6 avainkompetenssia, jonka jälkeen analyysistä on suoraan nähtävissä miten henkilön persoona soveltuu näihin tehtävässä menestymisen kannalta kriittisiin kompetensseihin. Loimme InHuntissa koko porukkamme voimin menestyvän headhunterin profiilin eli määrittelimme ns. avainkompetenssit headhunterin työssä menestymiseen. Ne olivat sisäinen yrittäjyys, asiakaslähtöisyys, tulosorientoituvuus, suunnittelu ja organisointi ja stressi toleranssi. Testasimme myös koko porukkamme ja itse ainakin sain erittäin hyvän ja tehokkaan työkalun johtamaan asiantuntijaorganisaatiota entistä paremmin. Step by step.

Kirjoittanut,

Hannu Mänty

Hannu on toinen InHunt Groupin perustajista ja nykyinen toimitusjohtaja.  Hannu on ollut tj:nä myös huonekaluteollisuudessa, erikoistavarakaupassa ja -palveluissa, elintarviketeollisuudessa sekä konsulttiliiketoiminnassa. Hannulla on monipuolinen koulutuspohja (3 tutkintoa).

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
CEO
Toiminnanjohtaja
Aluejohtaja
Toimitusjohtaja – Kirkkonummen Huolto Oy
Verkställande direktör – Kirkkonummen Huolto Oy
Uusimmat

Blogista

BLOGIT (1200x630px) INHUNT - InCrest_Kun työmatkasta tuli arvov
Kun työmatkasta tuli arvovirta ja mitä siitä voi oppia
Kun arjen työmatka muuttuu arvovirraksi, se paljastaa yllättävän paljon myös työelämästä. Jokainen sujuva vaihe vie kohti tavoitetta – jokainen viive synnyttää...
Mies työskentelee kannettavalla tietokoneella ulkona, suunnittelee yrityksen kasvua ja tulevaa yrityskauppaa.
Yrityskauppa – strateginen prosessi, ei sattuma
Yrityskauppa on paljon enemmän kuin yksittäinen tapahtuma – se on strateginen prosessi, joka kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen ostajayhteydenottoja. Huolellinen...
Kuvassa Suomalainen työ ry:n puheenjohtaja Kati Ihamäki.
Uudelleenbrändäys loi uudet lähtökohdat toimitusjohtajan rekrytointiin
Uudistuksia luotsanneen toimitusjohtajan siirtyessä eteenpäin Suomalainen työ ry tarvitsi johtajan, joka jatkaa ja juurruttaa muutoksen käytäntöön. InHunt auttoi...
InCrest_siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä_plain_1
Siiloutunut myynti, markkinointi ja viestintä ovat kaskia kasvun tiellä
Monessa yrityksessä myynti, markkinointi ja viestintä ovat kasvaneet erilleen – vaikka niiden pitäisi vetää samaa köyttä. Kasvu ei aina vaadi lisää resursseja,...
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

Tällä lomakkeella voit pyytää lisätietoja InHuntin palveluista yrityksille. Avoimet työpaikat sekä hakuohjeet löytyvät täältä.

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.