Suorahaku (headhunting) on edelleen, jopa monelle yrityksien päättäjistä, hivenen mystinen asia ja ei olla täysin perillä siitä, mistä siinä on lopulta kyse. Varsinkin, kun lähdetään pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, löytyy yrityksiä toisensa perään, jotka eivät ole koskaan käyttäneet suorahakua.
Usein suorahaku sekoitetaan suorarekrytointiin, joka on henkilöstövuokrausfirmojen käyttämä termi siitä, kun henkilö siirtyy suoraan asiakasyrityksen palkkalistoille. Kysymyksessä on kuitenkin täysin eri palvelu. Henkilöstövuokrausfirmojen tai perinteisten rekrytointifirmojen palveluilla ei ole mitään tekemistä ammattimaisen suorahaun kanssa.
Suorahakua on perinteisesti pidetty hitaana, kalliina ja hivenen salamyhkäisenä pääkallon metsästyksenä, jossa headhunter plärää muistikirjaansa käyden läpi eri henkilöiden taustoja ja yhteistietoa. Tätä se oli todennäköisesti vielä 90-luvulla, mutta ei enää pitkään aikaan. Lähinnä teknologia on tehnyt sen, että potentiaalisten henkilöiden löytämistä ei voi enää pitää haasteena. Isompi haaste on saada oikeat henkilöt kiinnostumaan ja lähtemään prosessiin mukaan. Suorahakuprosessista on tullut huomattavasti nopeampi ja ennen kaikkea kustannustehokkaampi, mutta silti vanhoihin tai vääristyneisiin käsityksiin suorahausta törmää aika ajoin. Seuraavassa listaan isoimmat suorahaun myytit omaan kokemukseeni perustuen:
1. Vain isot tekevät sitä
Edelleen suorahaku saatetaan mieltää vain isojen yritysten tavaksi hakea ylimmän johdon henkilöitä. Kuten jo mainitsin, teknologia ja uudet työkalut ovat tehneet prosesseista niin kustannustehokkaita, että nykyään suorahakua tehdään kaikenlaisten ja kaiken kokoisten yritysten kanssa.
2. Vain johtotason henkilöitä
Toinen hyvin yleinen olettamus on, että suorahaulla haetaan ainoastaan ylimmän johdon henkilöitä. Kun menee esim. meidän sivuilla avoimet työpaikat kohtaan, huomaa nopeasti, että siellä haetaan työpäällikköä, lakiasiantuntijaa, lvi-piirtäjiä, sovelluskehittäjiä, myyntipäällikköä etc. Suorahaku toimii siis käytännössä tehtävästä ja sen tasosta riippumatta. Ja kyllä, vaikka nämä tehtävät näkyvät meidän sivuilla, niin pääosin ehdokkaat löytyvät suorahaun avulla. Haluamme pitää tehtävät näkyvillä sivuillamme mikäli vain mahdollista, koska se jo pelkästään vähentää huomattavasti suorahakuun liitettyä salamyhkäisyyttä. Kun olemme yhteydessä potentiaaliseen henkilöön, on hänellä mahdollisuus käydä lukemassa tehtävästä lisää sivuiltamme. Kuitenkin on huomioitava, että yleisesti ylimmän johdon haut ovat huonommin näkyvillä, koska monesti näihin hakuihin liittyy enemmän arkaluonteisuutta tai ne halutaan vain pitää verhojen takana mahdollisimman pitkään, jotta vältetään turhat spekuloinnit markkinoilla.
3. Kallista
Ensinnäkin, verrattuna mihin? Siihenkö, että yritys tekee rekrytoinnin itse, koska sehän ei maksa mitään. Eihän? En muista kuinka monta kertaa olen törmännyt näihin kommentteihin. Se että niitä vielä yleensä laukovat yrityksien ylimmässä johdossa istuvat henkilöt, niin tekee se siitä aika surkuhupaisaa. Olen aikaisemmassa kirjoituksessa (http://inhunt.wpengine.com/2014/12/virherekrytoinnin-monet-muodot-ja-todelliset-kustannukset/) laskenut auki mm. rekrytoinnin kustannuksen yritykselle itse tehtynä. Siinä en edes ottanut huomioon sitä, että käytetty aika on pois jostain muusta joten kulu todellisuudessa on vielä huomattavasti suurempi. Samassa kirjoituksessa kävin läpi virherekrytoinnin eri muotoja ja todellisia kustannuksia yritykselle. Suosittelen myös tässä yhteydessä lukemaan kirjoitukseni siitä, miksi yritykset eivät onnistu rekrytoimaan parhaita: http://inhunt.wpengine.com/2015/01/miksi-yritykset-eivat-onnistu-rekrytoimaan-parhaita/.
Jotta kuitenkin saa jotain kuvaa suorahaun hinnoista, niin karkeasti voisi sanoa, että esim. asiantuntijan tai päällikkötason suorahaku kustantaa n. 2-3 kertaa haettavan henkilön bruttokuukausipalkan verran.
4. Hidasta
Aikoinaan suorahaut saattoivat kestää useita kuukausia, kun taas tänä päivänä parhaimmillaan vain muutamia viikkoja. Mikäli asiakkaalla on akuuttitarve (esim. yllättävä irtisanoutuminen), pystymme viemään läpi suorahakuprosessin laadukkaasti neljässä viikossa. Tässä kohtaa haluan painottaa sanaa laatu, koska nopeutta ei pidä sekoittaa hosumiseen. Meillä on aina useampi henkilö tekemässä hakua ja näin pystymme käymään läpi riittävän määrän potentiaalisia ehdokkaita lyhyessäkin ajassa ja niin, että laatu ei missään nimessä kärsi. Tiedän, että tämä ei ole samalla tavalla läheskään kaikilla suorahakutoimijoilla Suomessa. Toki ja jos vain mahdollista, käytämme mielellämme prosessiin enemmän aikaa. Hedelmällisin tilanne on sellainen, jossa asiakkaan kanssa käydään läpi ja suunnitellaan jatkuvasti organisaation kehittämistä. Näin nähdään ja pystytään jopa ennakoimaan tulevat tarpeet.
5. Ei ymmärretä asiakkaan businesta
Kun katsoo tehtyjä tutkimuksia suorahausta, on tämä sellainen asia, joka niistä aina pomppaa esiin. Suurin yksittäinen syy, miksi suorahakua ei käytetä, on se että suorahakuyritys ei ymmärrä asiakkaan businesta tai tarvetta. Tämä on tosin osaksi totta, koska Suomessa suorahakuyrityksiä on satoja ja useimmat näistä yhden tai kahden miehen/naisen toimistoja. Olen tämän usein sanonut ja sanon jälleen kerran, että nämä toimistot eivät millään voi ymmärtää jokaisen asiakkaan businesta ja tarvetta. Saattavat puhua jotain muuta, mutta asiakkaan busineksen ja tarpeen ymmärtäminen ovat kuitenkin peruslähtökohta sille, että hausta saadaan paras mahdollinen lopputulos.
6. Saadaan parhaista parhaimmat
Suorahakuun liittyy yleensä isot odotukset. Asiakkaat saattavat herkästi ajatella, että nyt heille tuodaan automaattisesti parhaista parhaimmat. Vaikka alan parhaat headhunterit ovat erittäin taitavia myymään ja herättämään kiinnostuksen potentiaalisissa henkilöissä, niin on asiakasyritykselläkin paljon asian kanssa tekemistä. Jos kyseessä on tuiki tuntematon, juuri ja juuri kannattavaa toimintaa pyörittävä yritys, jonka henkilöstö, toimitilat ja IT-infra ovat jämähtäneet 2000-luvun alkupuolelle, niin on turha odottaa ihmeitä. Joukkueurheilumaailmassa jos pelaa 2-divisioonassa, niin täytyy paketti olla todella kunnossa, jos meinaa onnistua houkuttelemaan pelaajia 1-dvisionaasta puhumattakaan sitä korkeammalta tasolta. Ja paketilla tarkoitan visiota, strategiaa, etenemis- ja kehittymismahdollisuuksia, työyhteisöä, työtiloja, työkaluja, sijaintia, etuja, palkkaa jne.