Kaupallisen alan opiskelijoiden listalla kolmenkymmenen suosituimman työnantajan joukkoon mahtuu vain kuusi pörssiyritystä: Kone (1), Nordea (2), Finnair (4), Marimekko (11), Stockmann (13) ja Fiskars (27). Näin selviää Universumin tuoreesta opiskelijatutkimuksesta, jossa yhteensä 12 380 suomalaista korkeakouluopiskelijaa kertoi näkemyksensä työnantajista ja työelämäodotuksistaan.
”Tässä on punainen huutomerkki yrityksille, jotka eivät kiinnosta kaupallisen alan nuoria huippuja. Mitkä ovat kasvunäkymät 5-10 vuoden kuluttua, jos ei pystytä tai haluta houkutella nuoria osaajia, joilla on kaupallista ymmärrystä ja halua kasvattaa bisnestä?”, kysyy Universumin maajohtaja Jonna Sjövall.
Itse olen pitkään ihmetellyt, että miksi nämä isot perinteiset yritykset ylipäätänsä pitävät pintansa varsinkin opiskelijoilla teetetyissä tutkimuksissa. Nyt kun olen istunut viimeiset 9 kuukautta osaksi ”koulun penkillä” (EAE Business School, Madrid) ymmärrän tämän paremmin. Varsinkin ne nuorehkot opiskelijat, joilla ei ihan hirveästi ole vielä työkokemusta ehtinyt kertyä, näkevät nämä isot monikansalliset yritykset erityisen kiehtovina paikkoina. Valitettavan usein siitä syystä, että heillä on monesti varsin vääristynyt kuva siitä, minkälaista työnteko siellä on. Ajatellaan, että monikansallisessa yrityksessä työnteko on pelkkää glamouria, matkustelua ja kansainvälisten projektien työstämistä. Ja en väitä, että kaikki isot yritykset ovat huonoja työpaikkoja. Väitän vaan, että riski siihen, että joutuu kapeaan rooliin, huonon johtamisen ja eri hierarkioiden loukkuun on suuri.
Samalla monesti ne lahjakkaimmat ja jo työkokemusta rutkasti hankkineet katsovat työmarkkinoita hyvin eri silmin. He etsivät joko mielenkiintoisella alalla toimivaa pientä tai keskisuurta firmaa ja vastuullista positiota, jossa aidosti pääsee tekemään ja vaikuttamaan asioihin. Sitten on vielä se osa joka ei ole kiinnostunut toimimaan minkään yrityksen palkkalistoilla ja lähtevät kokeilemaan omia siipiään raadolliseen business maailmaan yrittämisen muodossa.
Aikaisemmassa kirjoituksessani kävin läpi Deloitten tekemän Human World Capital Trends tutkimuksen pysähdyttäviä löydöksiä Suomen HR:n osalta. En palaa enää niihin, mutta se mikä oli myös mielenkiintoista, niin tutkimuksessa otettiin vahvasti kantaa siihen, kuinka hakijat ovat muuttuneet ja tulevat vielä muuttumaan. Ura-ajattelu on muuttumassa ja nyt haetaankin enemmän kokemuksia ja elämyksiä työpaikalta. Usealle ei enää pitkään aikaan ura tai raha ole ollut kaikki kaikessa, vaan työn sisältö ja yritys jolle tehdään töitä, todellakin ratkaisee.
Palatakseni tuohon Universumin teettämään tutkimukseen niin maajohtaja Jonna Sjövall ihan oikein kysyy mitkä ovat isojen kansainvälisten yritysten kasvunäkymät 5-10 vuoden kuluttua, jos ei pystytä tai haluta houkutella nuoria osaajia töihin? Toinen iso kysymys on myös se, että jos onnistutaan houkuttelussa, niin miten saadaan henkilöt sitten vielä sitoutettua. Deloitten tutkimus osoitti tässäkin puolessa valtavia aukkoja yrityksien toiminnassa.
Mielenkiintoisia aikoja siis eletään ja on mielenkiintoista nähdä mm. miten listat suosituimmista työnantajista tulee vuosien varrella vielä enemmän muuttumaan. Olisi myös mielenkiintoista nähdä samanlaisia ”suosituimmat työnantajat” listoja, mutta 35 – 50 tai 50 – 60+ vuotiaiden keskuudessa. Voin vakuuttaa, että lista olisi aikalailla toisenlainen. Fakta, kun on myös se, että yritykset tarvitsevat paljon sitä kokenutta porukkaakin menestyäkseen.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Teemun vastuualueella InHuntissa on mm. liiketoiminnan kehittäminen, markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sekä tuotteiden ja palveluiden konseptointi. Tällä hetkellä Teemu kirjoittaa mm. näitä kirjoituksia Madridista, Espanjasta käsin, jossa hän on viimeistelemässä maisterin tutkintoaan arvostetussa EAE Business Schoolissa.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup