Headhunter 2.0

Headhunter 2.0
Jaa somessa:

Pari kirjoitusta taaksepäin kirjoitin siitä kuinka vielä 90-luvulla headhunterin tärkein työväline ja voimavara oli paksu muistikirja, jossa oli valtavasti nimiä ja vuosien varrelta kerättyä tietoa. Mitä paksumpi sen parempi. Vuonna 2015 tilanne on aivan toinen ja potentiaalisten kandidaattien löytäminen ei ole mikään juttu. Myös vaatimukset headhuntereille ovat tänä päivänä toisenlaiset ja enää se, että vyöllä on 30 vuotta työkokemusta, laaja kontaktiverkosto ja harmaata hiuksissa, ei riitä. Seuraavassa omia ajatuksiani siitä, mistä ominaisuuksista on tämän päivän unelma headhunter tehty:

InHunt Blogi: Headhunter 2.0

1.       Tämän päivän business osaaminen ja ymmärrys

Digitaalisuus on kaikkialla ja vaikuttaa kaikkeen. Sitä ei voi enää kukaan kieltää. Aito globaali kilpailu on myös asia, joka haastaa yritysten perinteiset toimintatavat ja menestyksen. Tämä myös haastaa tämän päivän headhunterit yhtälailla keskusteluissa asiakkaiden ja potentiaalisten kandidaattien kanssa. Onko headhunter onnistunut pitämään itsensä tässä päivässä vai onko aika ajanut jo auttamattomasti ohi?

2.       Myyntitaidot

Huippuheadhunter omaa huippumyyjän taidot. Myyntitaitoja tarvitaan läpi prosessin ja tämä onkin yksi iso tekijä missä loistava headhunter erottuu muista virkaveljistään. Hän pystyy herättämään kiinnostuksen (myymään!) potentiaalisille kandidaateille tehtävän kuin tehtävän ja saamaan heidät kiinnostumaan ja jatkamaan keskustelua.

3.       Matchmaking

Samaan aikaan, kun headhunter haastattelee ensimmäistä kertaa potentiaalista kandidaattia, käy hän läpi jo päässään, miten tämä henkilö sopisi yhteen tulevan tiimin, esimiehen, johtoryhmän tai pääomistajan kanssa. Yleensä ei etsitä parasta vaan sopivinta ja näin prosessissa joudutaan ottamaan myös henkilökemioiden, persoonallisuuksien ja tunnemaailman asioita huomioon hyvin varhaisessa vaiheessa.

4.       Teknologiaosaaminen

Kun on tärkeää ymmärtää maailmassa tapahtuvaa muutosta ja digitaalisuutta, niin yhtälailla on tärkeää hallita teknologiaa sekä erilaisia softia ja sovelluksia. Tämä lähinnä tarkoittaa tiedon ja potentiaalisten kandidaattien löytämistä sekä olemassa olevan tiedon käsittelemistä tehokkaasti. Sellainen headhunter joka on jo solmussa pelkästään oman sähköpostin käyttämisen kanssa ja luottaa järjestelmien sijasta muistikirjaansa sekä kuulakärkikynäänsä, ei voi millään toimia tehokkaasti ja tuoda parasta lopputulosta asiakkaalle.

 5.       Verkostoituminen ja oma kontaktiverkosto

Tämän päivän unelma headhunter on sekoitus uutta ja vanhaa. Vaikka digitaalisuus on tuonut tiedon meidän kaikkien saataville, aika ajoin kuitenkin oma hyvin hoidettu kontaktiverkosto voi tuoda kaivatun lopputuloksen. Eli sille headhunterin paksulle muistikirjalle on käyttöä edelleen vuonna 2015.

6.       Jatkuva uuden oppiminen ja tiedon etsiminen

Uusia työkaluja ts. erilaisia sovelluksia sekä kanavia löytää potentiaalisia ehdokkaita ja hoitaa oma työ tehokkaammin putkahtelee koko ajan markkinoille. Menestyksekäs headhunter tutkii markkinoita koko ajan ja arvio mistä voisi olla hyötyä hänelle sekä hänen asiakkaillensa.

7.       Perfektionisti

Siinä missä toinen headhunter vie asiakkaalle ensimmäiset viisi (5) ovesta sisään astunutta, toinen käy läpi satoja potentiaaleja paperilla, keskustelee kymmenien kanssa puhelimessa, haastattelee pitkälle toistakymmentä ja vie asiakkaalle absoluuttisesta 3 -5 parasta ts. sopivinta ehdokasta.

8.       Tilannetaju

Milloin pitää painaa päälle, milloin ottaa pari askelta taaksepäin, milloin antaa tukea kandidaatille ja milloin painostaa asiakasta tekemään päätös. Headhunter 2.0 ymmärtää tämän ”pelin” täysin ja omalla panoksellaan myötävaikuttaa siihen, että loppuen lopuksi kaikki saavat sen mitä ovat lähteneet hakemaan.

9.       Ikä

Ennen katsottiin, että headhunter ei käytännössä voi olla alle 50.v. Tänä päivänä näen valtavan markkinaraon +30.v headhuntereille. Toki edellä mainittu lista asettaa aika kovat haasteet, mutta nuorille nouseville tähdille olisi myös käyttöä headhunter –maailmassa. Monet yritykset janoavat mm. digiosaajia ja välillä heidän löytämiseen ja houkuttelemiseen tarvitaan samaa sukupolvea edustavia henkilöitä, jotka ymmärtävät heidän arvomaailmaansa sekä sosiaaliselle, että työelämälle asetettuja tavoitteita.

Kirjoittanut,

Teemu Ruuska

http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/

Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.

Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy

Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup

Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup

Jaa somessa:
avoin työpaikka ikoni

Rekrytointi tulossa?

Autamme mielellämme. Ota meihin
yhteyttä ja palaamme sinulle 24h sisällä.

Liity sisäpiiriin ja

Tilaa InHunt Groupin Uutiskirje

Vastaanota sähköpostiisi tieto uusista avoimista työpaikoista, blogi-postauksista ja podcast-jaksoista.

Uusimmat työpaikat
InHunt Group logo
CEO, Senior C-level Business Executive
Toiminnanjohtaja
Engagement Director, Public Sector, Nordcloud
Ravintolatoimenjohtaja
Myyntijohtaja, Louhe Oy
Uusimmat

Blogista

Nopeasti muuttuva teknologia ja kiristyvät turvallisuusvaatimukset haastavat hallitukset _1200px_2
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää
Haastattelussa hallitustyön ammattilainen Timo Lappi – moderni hallitus kehittyy ja kehittää.
InHuntBlog_Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa_plain
Työnantajat rekrytoivat myös joulukuussa – näin erotut joukosta
Unelmien työpaikan etsiminen voi tuntua loputtomalta prosessilta. Vaikka et aina voi itse päättää, milloin aloitat työnhaun, voit parantaa mahdollisuuksiasi...
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa. Kuvassa henkilö punnitsee ajatuksia rekrytointia suunnitellessa.
Kiinteä korvaus vai “success fee” rekrytointikumppanille avainhenkilöitä haettaessa
Avainhenkilöiden rekrytointi on aikaa vievä ja haastava prosessi. Lue kolme syytä, miksi kiinteä palkkio voittaa success fee -palkkion.
InHuntBlog_Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi_1200px_plain
Miten hyödyntää ehdokkaiden arviointia rekrytointiprosessin parantamiseksi
Miten löydät juuri oikean henkilön työtehtävään? Ehdokkaiden arvioinnin avulla voit tehdä perustellumpia rekrytointipäätöksiä. Lue lisää>>
yhteistyö kättely ikoni

Haluatko kuulla lisää palveluistamme?

    Ota yhteyttä ja
    palaamme sinulle
    24h sisällä.

    InHunt Group on perustettu vuonna 2008  ja on nyt Suomen suurin suorahakutoimija. InHunt toimii jo kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa.  Lisäksi InHunt Groupilla on oma kansainvälinen suorahakuverkosto – InHunt World, joka kattaa 29 maata ja kokoaa parhaat paikalliset toimijat yhteen. InHunt apunasi – ympäri maailman.

    Tilaa uutiskirje

    YHTEYSTIEDOT

    myynti@inhunt.fi

    Äyritie 12 C
    (vastaanotto Äyritie 12 B)
    01510 Vantaa

    Artikkelisarja rekrytointiprosessin parantamiseksi

    Teen itse ja säästän - vai säästänkö?

    Jätä sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle kolme faktantäyteistä työnantajille ja yrityksen päättäjille suunnattua asiantuntija-artikkelia sekä viikottaisen uutiskirjeemme. Voit halutessasi poistua postituslistalta uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.