Pari kirjoitusta taaksepäin kirjoitin siitä kuinka vielä 90-luvulla headhunterin tärkein työväline ja voimavara oli paksu muistikirja, jossa oli valtavasti nimiä ja vuosien varrelta kerättyä tietoa. Mitä paksumpi sen parempi. Vuonna 2015 tilanne on aivan toinen ja potentiaalisten kandidaattien löytäminen ei ole mikään juttu. Myös vaatimukset headhuntereille ovat tänä päivänä toisenlaiset ja enää se, että vyöllä on 30 vuotta työkokemusta, laaja kontaktiverkosto ja harmaata hiuksissa, ei riitä. Seuraavassa omia ajatuksiani siitä, mistä ominaisuuksista on tämän päivän unelma headhunter tehty:
1. Tämän päivän business osaaminen ja ymmärrys
Digitaalisuus on kaikkialla ja vaikuttaa kaikkeen. Sitä ei voi enää kukaan kieltää. Aito globaali kilpailu on myös asia, joka haastaa yritysten perinteiset toimintatavat ja menestyksen. Tämä myös haastaa tämän päivän headhunterit yhtälailla keskusteluissa asiakkaiden ja potentiaalisten kandidaattien kanssa. Onko headhunter onnistunut pitämään itsensä tässä päivässä vai onko aika ajanut jo auttamattomasti ohi?
2. Myyntitaidot
Huippuheadhunter omaa huippumyyjän taidot. Myyntitaitoja tarvitaan läpi prosessin ja tämä onkin yksi iso tekijä missä loistava headhunter erottuu muista virkaveljistään. Hän pystyy herättämään kiinnostuksen (myymään!) potentiaalisille kandidaateille tehtävän kuin tehtävän ja saamaan heidät kiinnostumaan ja jatkamaan keskustelua.
3. Matchmaking
Samaan aikaan, kun headhunter haastattelee ensimmäistä kertaa potentiaalista kandidaattia, käy hän läpi jo päässään, miten tämä henkilö sopisi yhteen tulevan tiimin, esimiehen, johtoryhmän tai pääomistajan kanssa. Yleensä ei etsitä parasta vaan sopivinta ja näin prosessissa joudutaan ottamaan myös henkilökemioiden, persoonallisuuksien ja tunnemaailman asioita huomioon hyvin varhaisessa vaiheessa.
4. Teknologiaosaaminen
Kun on tärkeää ymmärtää maailmassa tapahtuvaa muutosta ja digitaalisuutta, niin yhtälailla on tärkeää hallita teknologiaa sekä erilaisia softia ja sovelluksia. Tämä lähinnä tarkoittaa tiedon ja potentiaalisten kandidaattien löytämistä sekä olemassa olevan tiedon käsittelemistä tehokkaasti. Sellainen headhunter joka on jo solmussa pelkästään oman sähköpostin käyttämisen kanssa ja luottaa järjestelmien sijasta muistikirjaansa sekä kuulakärkikynäänsä, ei voi millään toimia tehokkaasti ja tuoda parasta lopputulosta asiakkaalle.
5. Verkostoituminen ja oma kontaktiverkosto
Tämän päivän unelma headhunter on sekoitus uutta ja vanhaa. Vaikka digitaalisuus on tuonut tiedon meidän kaikkien saataville, aika ajoin kuitenkin oma hyvin hoidettu kontaktiverkosto voi tuoda kaivatun lopputuloksen. Eli sille headhunterin paksulle muistikirjalle on käyttöä edelleen vuonna 2015.
6. Jatkuva uuden oppiminen ja tiedon etsiminen
Uusia työkaluja ts. erilaisia sovelluksia sekä kanavia löytää potentiaalisia ehdokkaita ja hoitaa oma työ tehokkaammin putkahtelee koko ajan markkinoille. Menestyksekäs headhunter tutkii markkinoita koko ajan ja arvio mistä voisi olla hyötyä hänelle sekä hänen asiakkaillensa.
7. Perfektionisti
Siinä missä toinen headhunter vie asiakkaalle ensimmäiset viisi (5) ovesta sisään astunutta, toinen käy läpi satoja potentiaaleja paperilla, keskustelee kymmenien kanssa puhelimessa, haastattelee pitkälle toistakymmentä ja vie asiakkaalle absoluuttisesta 3 -5 parasta ts. sopivinta ehdokasta.
8. Tilannetaju
Milloin pitää painaa päälle, milloin ottaa pari askelta taaksepäin, milloin antaa tukea kandidaatille ja milloin painostaa asiakasta tekemään päätös. Headhunter 2.0 ymmärtää tämän ”pelin” täysin ja omalla panoksellaan myötävaikuttaa siihen, että loppuen lopuksi kaikki saavat sen mitä ovat lähteneet hakemaan.
9. Ikä
Ennen katsottiin, että headhunter ei käytännössä voi olla alle 50.v. Tänä päivänä näen valtavan markkinaraon +30.v headhuntereille. Toki edellä mainittu lista asettaa aika kovat haasteet, mutta nuorille nouseville tähdille olisi myös käyttöä headhunter –maailmassa. Monet yritykset janoavat mm. digiosaajia ja välillä heidän löytämiseen ja houkuttelemiseen tarvitaan samaa sukupolvea edustavia henkilöitä, jotka ymmärtävät heidän arvomaailmaansa sekä sosiaaliselle, että työelämälle asetettuja tavoitteita.
Kirjoittanut,
Teemu Ruuska
http://fi.linkedin.com/in/teemuruuska/ & http://teemuruuska.branded.me/
Kirjoittaja Teemu Ruuska tuli InHuntiin vuonna 2009 ja on siitä asti toiminut rekrytoinnin parissa. Tällä hetkellä Teemu toimii InHunt Groupin kehitysjohtajana sekä Hunting Headsin maajohtajana Espanjassa. Hunting Heads yksi maailman johtavista suorahakuketjuista johon InHunt Group liittyi vuonna 2013.
Seuraa InHuntia LinkedInissä: http://www.linkedin.com/company/inhunt-group-oy
Tykkää InHuntista Facebookissa: https://www.facebook.com/InhuntGroup
Seuraa InHuntia Twitterissä: https://twitter.com/InHuntGroup